måste fråga

Maxout

Mr
Gick med
27 Apr 2004
Hoj
YZF Yamaha R6
om ett fordon som har 11taggar framdrev och 56taggar bak. byter till 14fram och 48bak hur räknar ja om skillnaden? säkk att fordonet går 65 hur mkt kommer fordonet gå då? typ minimoto cross...

för att veta farten måste du ng ha motorvarvet med.

då kan du beräkna högsta växelns utväxling (och din drevning som är 48/14)o sen hur många varv bakhjulet (då bör du veta diameter eller omkrets) snurrar på en viss sträcka.

edit: läste tokigt du hade ju lite mer info
du har nu 5.1 och kommer ha 3.43 (i utväxling på de yttre dreven) sen, det är en 48% högre så om moppen orkar så skall den gå 48% fortare dvs 96 knyck ungefär.

Last edited:
56/11 = 1:5,09
48/14 = 1:3,43

5,09/3,43 = 1,48
Alltså kommer knarren teoretiskt att gå 48% fortare än nu men det förutsätter att motorn orkar så mycket.
48% upp är en drevning som heter duga, ytterst få hojar som klarar det om dom inte är snigeldrevade från början.

Hej Silwer, firar inte du heller midommar idag? :hej

Robban_C skrev:
56/11 = 1:5,09
48/14 = 1:3,43

5,09/3,43 = 1,48
Alltså kommer knarren teoretiskt att gå 48% fortare än nu men det förutsätter att motorn orkar så mycket.
48% upp är en drevning som heter duga, ytterst få hojar som klarar det om dom inte är snigeldrevade från början.

Hej Silwer, firar inte du heller midommar idag? :hej
Jo jag tog just första groggen, men du tar det lugnt då?

MostWanted_NKPG skrev:
om ett fordon som har 11taggar framdrev och 56taggar bak. byter till 14fram och 48bak hur räknar ja om skillnaden? säkk att fordonet går 65 hur mkt kommer fordonet gå då? typ minimoto cross...
96,5 km/h får jag det till! 65*((56/11)/(48/14)) eller 65*((56*14)/(48*11)) Det är samma sak..

Edit: Hemskt vad många som hann före då...

Silwer skrev:
Jo jag tog just första groggen, men du tar det lugnt då?
Blir nog rätt lugnt idag. Funderar på att åka iväg nånstans men vädret... Och promillen imorrn (måste ju kunna åka till garaget utan att vara orolig)... Osv.

Men skål på er alla i alla fall!

Robban_C skrev:
Blir nog rätt lugnt idag. Funderar på att åka iväg nånstans men vädret... Och promillen imorrn (måste ju kunna åka till garaget utan att vara orolig)... Osv.

Men skål på er alla i alla fall!
Du är vuxen helt enkelt:lol

Åker du nåt på dina hojar då?
Man får lätt uppfattningen att du skruvar mer än åker.
isf vad är det du sätter i hop?

Silwer skrev:
... Man får lätt uppfattningen att du skruvar mer än åker.
isf vad är det du sätter i hop?
Om du bara visste hur rätt du har. :D
Faktum är att jag för närvarande endast skruvar litelite men åker inte alls. Har inte ens nåt i drift just nu. Företag på deltid samt högskolestudier på 125% tar sin tid. Dessutom har jag prioriterat att renovera servot på traktorn, som nu är klart och styr som faan! Alla som diskuterar styrdämpare på sina hojar eller klagar på att TLR skulle vara trögstyrda borde testa en MF med servo som bromsar mer än det hjälper. Ojoj vad tungstyrt!

Men jag räknar med att flytta min TLR från förrådet till garaget igen imorrn (ska ju inte vara bakfull imorrn!). Byte kylare (måste svetsa ihop en frisk kylartank av två trasiga först), slipa lite reparationer på tanken, börja modda kåpsetet så att det blir mer lättmeckat. Så morgondagen är säkert räddad. :tummenupp

Ok få väl be om ursäkt för chattningen i denna tråden, min traktor har ingen servohjälp den heller o stålratt och stålsittplats tom.
Den är lite granna trögstyrdare än R1an iaf:lol
Ha det bra iaf, själv ska jag försöka bli full så jag ångrar mig ett tag.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8