Finns det för många bandagar att välja på?

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Vi i Fiver har märkt en tydlig nedgång i antalet deltagare på våra bandagar/kvällsträningar, är det så att det finns för många körtillfällen? Har kollat med flera andra arrangörer, och vet att många har stora problem att ro iland sina arrangemang rent ekonomiskt. Vad beror detta på?
 
Det finns många bandagar att välja på.

Inte för många sett ur mitt som deltagares perspektiv.
Kommer ihåg 2005-2006 eller nått sånt. Då bokade man alla dagar som dök upp i princip redan på vintern. Nu är det mycket mer praktiskt. Kolla någon vecka eller två i förväg. Orkar inte planera. Mindre kul för arrangörer kanske.
 
Tycker rent personligen att det finns lagom med bandagar att välja på. Dock är det ju så att de man träffar när man är ute och åker ofta är samma mäniskor som åker på bandagar uppblandat med de som bara "provar" en gång.

En del som provat en gång kanske inte åker nåt mera pga av flera anledningar tex ekonomi.

Är ju en ganska dyr historia med transport av hoj, däck, avgifter, boende etc...kanske inte riktigt alla som lägger ner det på ett flertal arr. Sen finns det ju en del som fastnar i motsvarigheten till "skibums" och blir "trackbums" :)

Många kanske drar öronen åt sig för rädslan att eventuellt krascha hojen och på så sätt få ett kännbart ekonomiskt bakslag, vad vet jag...
 
Jag tror många är lika lata och bekväma som jag. Man har en bit till banorna (12-15mil enkel väg).

För att köra en kvällskörning blir det halvdag på jobbet, det ska lastas, fixas ett släp osv, köra 30 mil för att få kör 1-1,5h och kostnaden för kalaset blir några sköna tusingar om man räknar in allt.

Nä satsa mer på heldagar så man får köra mycket när man ändå är på plats. Gärna 2 dagar i rad som ni har idag. Men försök få in fler i juli och augusti då folk ändå har semester.

Jag är ledig hela juli, då hittade jag 1 bandag som passade, resten är lite licensträningar.

Hoppas ni kör på nästa år också, era bandagar håller hög klass. Nästa år ska ju tävlingskalendern vara klar tidigare är det sagt också.

Era två dagar krockar ju nu med b-helgen på sviestad. Jag valde dock att köra hos er :)
 
Hej!

Angående körningen på falken igår så vill jag först tacka för en riktigt rolig kväll med mycket köra, sedan får man beklaga att inte fler kom så att fiver fick stå för det stora kalaset :näsblod

Att det inte kom så många igår beror lite på att det var fotbolls EM och det verkar som om motorcykel kulturen håller p och svikta i grundvalarna då en del tydligen sitter hemma och kollar på 22 vuxna som jagar samma leksaksboll istället för att piska runt hojjen på bana :D

Ang minskat antal deltagare på bankörningar är enkel, skyhöga försäkringspremier leder till att dom flesta inte har mer än trafikförsäkring, dålig information från andra banåkare samt att det verkar som om att dom flesta stadsåkarna tror att det är säkrare och köra på landsväg ??????? Pratar man med folk som inte provat och köra bana så säger dom flesta att dom bara skulle köra ihjäl sig...

Kanske är informationen om säkerhet på banan dålig, man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, arrangörerna ska kanske också ska satsa mer på en attityd mot att tona ner "racing"känslan och få dit mer förare som vågar prova för första gången och sedan blir fast för känslan att köra på bana!

Tävlingsåkarna kommer alltid ( nästan iaf ) till träningarna, men om det är körning för gatåkare skall det vara körning för gatåkare, gärna kanske 3 grupper och givetvis föråkare, så det blir mer trafik övning... snabba busar tas ner genom att erfarna föråkare visar var skåpet ska stå och dom osäkraste förarna tas upp genom att diskutera och tipsa till bättre körning..

Dom blandade körningarna med Licens/gat drar nästan bara förare som har kört innan och det verkar ju inte ge så mycket pengar!?

Banarrangörer får kanske vara lite proffsigare och mindre körkåta själva, vara proffsiga nog till att gå runt och tala med alla som faktiskt kommer på deras bankörning och ta sig tid att pilla på fjädringar, tala bromsteknik och spårval.

många av dom gärna betalande deltagarna kanske "skräms" av den mentala bilden av bandagar, med tuffa grabbar i slitna läder som lägger ner i kurvorna så kåporna tar i... ( det är ju sant för sådana är vi :yoparty )

Bara mina 2cent
 
Last edited:
Kravet på uttagen licens i licensgruppen har iaf hindrat mig att deltaga i era körningar.
//P
 
För min egen del så tycker jag inte det.
För mycket möjligheter kan inte vara fel.
Men som arrangör ser ju problemet ut på ett annat sätt.

Personligen så har jag lite längre till närmasta bana så det blir för få åktillfällen pga barn, jobb och annat som tar tid i anspråk.
Men det är ju i min lilla värld.

Tycker många gatåkare jag pratar med har en felaktig syn på bankörningar.
-Jag är för långsam för att åka på bana.
-Näää det där är inget för mig, jag ska inte börja tävla.
-Det är bara självmordspiloter som kör på bana, det är ju livsfarligt.

Denna "grupp" som jag tycker verkar stor bör upplysas om fördelarna med bandagar och vad det ger för den vardagliga körningen på gata.
Hur det ska gå till vetefan men många tror att det rör sig om ren tävlingsverksamhet.
Tvärtom så är det ju det bästa man kan göra för att lära känna sin hoj och få stil på körningen utan att för den skull bli nån räserförare modell knäskrapariköntillkorvkiosken.

Jag påpekar alltid detta för dem jag pratar med som har denna uppfattning men det är svårt att komma fram med informationen.

Ska minsann putta ut Mamma på sin HD på nån bana så snart det går.

Kör mer bana, det är svin kul på alla nivåer och ALLA är välkomna!
 
Största problemet (iaf för mig) med bankörningar är att det krävs original helsystem för att ens vara med. Tror att det är många med mig som finner dessa regler problematiska.

Om man monterar en DB killer som ljudmässigt blir godkänd av bilprovningen så tycker man att det borde räcka.
 
Största problemet (iaf för mig) med bankörningar är att det krävs original helsystem för att ens vara med. Tror att det är många med mig som finner dessa regler problematiska.

Om man monterar en DB killer som ljudmässigt blir godkänd av bilprovningen så tycker man att det borde räcka.

Det är ju ett mindre problem egentligen, "loud pipes save lives" är inget som är vetenskapligt bevisat. Låt krompråmarna braka omkring på stadens gator och torg med sina raka rör. Det kändes bara som att ens K50D gick snabbare med en "effektljuddämpare" vilket i många fall är direkt applicerbart på motorcyklar med.:tummenupp
 
För att köra en kvällskörning blir det halvdag på jobbet, det ska lastas, fixas ett släp osv, köra 30 mil för att få kör 1-1,5h och kostnaden för kalaset blir några sköna tusingar om man räknar in allt.

Nä satsa mer på heldagar så man får köra mycket när man ändå är på plats. Gärna 2 dagar i rad som ni har idag. Men försök få in fler i juli och augusti då folk ändå har semester.

Kan bara hålla med Johansson.
Ledigt från jobb, pengar, 46mil resväg (stockholm-Kga) och fixandet för enbart några få pass under en kväll gör att iaf jag uteblir.

Då det finns möjlighet att köra en heldag är det bra mycket bättre. I synnerhet om bandagen ligger på en helg alternativt under semestern (ca v29-34).

Men för att svara på frågan:
Nej det kan absolut inte vara för mycket bandagar! :)
 
Det är ju ett mindre problem egentligen, "loud pipes save lives" är inget som är vetenskapligt bevisat. Låt krompråmarna braka omkring på stadens gator och torg med sina raka rör. Det kändes bara som att ens K50D gick snabbare med en "effektljuddämpare" vilket i många fall är direkt applicerbart på motorcyklar med.:tummenupp

njae, det är väl helt klart bevisat :D att ett helsystem och lite mappning ger en effektökning, sedan om den verkligen behövs eller inte, det är en annan fråga...

och nej, det finns inte för många bandagar, banorna ligger för långt bort helt enkelt...:)

Försäkring: finns inte längre ngn försäkring som gäller. så det kan alla glömma. kan åxå vara en orsak...
 
njae, det är väl helt klart bevisat :D att ett helsystem och lite mappning ger en effektökning, sedan om den verkligen behövs eller inte, det är en annan fråga...

och nej, det finns inte för många bandagar, banorna ligger för långt bort helt enkelt...:)

Försäkring: finns inte längre ngn försäkring som gäller. så det kan alla glömma. kan åxå vara en orsak...


Jo, visst är det så. Tänkte lite mer allmänt när folk slänger på ett slip-on och gråter blod över att det låter för mycket när de skall på bandagar. Plus villfarelsen att det skulle vara säkrare att åka omkring i trafiken med "brölrör" på.
 
Last edited:
Hej!

Att det inte kom så många igår beror lite på att det var fotbolls EM och det verkar som om motorcykel kulturen håller p och svikta i grundvalarna då en del tydligen sitter hemma och kollar på 22 vuxna som jagar samma leksaksboll istället för att piska runt hojjen på bana :D

Ang minskat antal deltagare på bankörningar är enkel, skyhöga försäkringspremier leder till att dom flesta inte har mer än trafikförsäkring, dålig information från andra banåkare samt att det verkar som om att dom flesta stadsåkarna tror att det är säkrare och köra på landsväg ??????? Pratar man med folk som inte provat och köra bana så säger dom flesta att dom bara skulle köra ihjäl sig...

Kanske är informationen om säkerhet på banan dålig, man måste kanske informera om att försäkringar faktiskt gäller, arrangörerna ska kanske också ska satsa mer på en attityd mot att tona ner "racing"känslan och få dit mer förare som vågar prova för första gången och sedan blir fast för känslan att köra på bana!

Tävlingsåkarna kommer alltid ( nästan iaf ) till träningarna, men om det är körning för gatåkare skall det vara körning för gatåkare, gärna kanske 3 grupper och givetvis föråkare, så det blir mer trafik övning... snabba busar tas ner genom att erfarna föråkare visar var skåpet ska stå och dom osäkraste förarna tas upp genom att diskutera och tipsa till bättre körning..

Dom blandade körningarna med Licens/gat drar nästan bara förare som har kört innan och det verkar ju inte ge så mycket pengar!?

Banarrangörer får kanske vara lite proffsigare och mindre körkåta själva, vara proffsiga nog till att gå runt och tala med alla som faktiskt kommer på deras bankörning och ta sig tid att pilla på fjädringar, tala bromsteknik och spårval.

många av dom gärna betalande deltagarna kanske "skräms" av den mentala bilden av bandagar, med tuffa grabbar i slitna läder som lägger ner i kurvorna så kåporna tar i... ( det är ju sant för sådana är vi :yoparty )

Bara mina 2cent


Något av det bästa jag läst i detta ämne på länge. :bow
Bara att hålla med i alla stycken.
 
Personligen tror jag att SMC´s stora utbud av sporthojskurser/ b&k-kurser i år har minskat körningarna på de allmänna bandagarna.
Folk betalar gärna lite extra för att både få en slags utbildning/handledning samt att tom. vagnskadeförsäkringen gäller på SMC´s kurser.

Har jag fel?
 
Heldagskörningar upplever jag lite som en bristvara, kvällskörningar är det gott om men där är snarare mina möjligheter att komma loss en bristvara.
Sen tror jag att många gatåkare är mindre benägna att ta ledigt en vardag (utanför ordinare semester) för att kunna åka på en bankörning, det kanske räcker med ett par körningar på en säsong och då kan man ju ta de som går på helger eller ordinarie semester.
 
Nej, det finns inte för många att välja på. Det som har gjort att jag inte har åkt på någon av era körningar är mest att det har passat dåligt ihop med jobbet. Nästa helg hade jag gärna varit med på Anderstorp, men måste tyvärr åka och kolla MotoGP på Assen istället. :rolleyes: Ungefär som någon sa tidigare så skulle jag gärna se fler körningar i juli, eller typ mitten av juli-mitten av augusti.

En stor anledning til att många aldrig någonsin provar bana tror jag är att de har lite för nya hojar och är rädda för att göra sönder något dyrt, få problem med försäkringar osv.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top