Ombestyckning med slip-on?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
En grej jag har funderat på ett tag, har ni som har bytt till slip-on även bestyckat om förgasarna? (ni som fortfarande har såna :rolleyes: ) Har fått en känsla av att många skippar den detaljen, men jag kan ha fel. :)

Hur mycket större huvudmunstycken kan man tänkas behöva och är det annat man kan behöva göra, typ höja nålarna eller liknande.

Det brukar inte vara nödvändigt enligt tillverkarna. Jag har i o f sig insprutning men har inte konfat den för mitt Akra och det går fin fint. Fick du problem eller?

Ninjaboy skrev:
Det brukar inte vara nödvändigt enligt tillverkarna. Jag har i o f sig insprutning men har inte konfat den för mitt Akra och det går fin fint. Fick du problem eller?

Nej då, jag bara funderar på att skaffa nån kul ljuddämpare till min hoj. Har ingen än alltså.
Tänkte väl mest att ska det på slip-on så vill jag göra det ordentligt. Om man bara byter dämparen är det väl inte så troligt att man får mer effekt om man inte samtidigt bestyckar om...eller vad tror ni? Dessutom finns ju risken att man rent av får ut mindre effekt, eller i värsta fall att motorn går magert på fullgas med allt vad det innebär. Hur känsligt är det egenligen?

Du har (väl?) lambdasond på din hoj, som ser till att kompensera för om hojen går magert så du ska nog inte behöva ändra nåt vad jag vet i alla fall. :)

PacMan skrev:
Nej då, jag bara funderar på att skaffa nån kul ljuddämpare till min hoj. Har ingen än alltså.
Tänkte väl mest att ska det på slip-on så vill jag göra det ordentligt. Om man bara byter dämparen är det väl inte så troligt att man får mer effekt om man inte samtidigt bestyckar om...eller vad tror ni? Dessutom finns ju risken att man rent av får ut mindre effekt, eller i värsta fall att motorn går magert på fullgas med allt vad det innebär. Hur känsligt är det egenligen?

Du har (väl?) lambdasond på din hoj, som ser till att kompensera för om hojen går magert så du ska nog inte behöva ändra nåt vad jag vet i alla fall. :)

Hej!

För dig är det ju inga problem. Köp ett gäng mustycken och testa nån dag (fast det kanske är bästa att väntat till våren med tanke på att temperaturen är ganska låg nu - går magrare, alltså fel resultat om du nu åker mest på sommaren vill säga)

För mig är det värre. Har slängt på en ny dämpare, men till mina fuggar finns det tydligen inga andra munstycken :huvet Jag får helt enkelt gänga om mina och sätta i vanliga mikuni munstycken.

såhär blev det i alla fall med egen fixat mellanrör...

Bifogat

• fram.JPG
    fram.JPG
    64.8 KB · Visningar: 167
Last edited:
spectre skrev:
Den låter ganska mycket va?? :rolleyes:

:hihi :hihi
Jag HAR ljuddämpare, men ingen KUL. :7peta Det gäller att helgardera sina formuleringar här alltså. :rolleyes:

EDIT:
Matte Mannen, snyggt jobb med mellanröret där! :tummenupp

Last edited:
Lämnar du in den och låter dem bestycka och stäla in den kanske du kan få ut en 5hk extra, det är väl knappt du märker skillnaden.
Jag tycker du ska smacka på sliponet bara o köra, det låter roligare iaf.

Jag tänkte byta till ett ickeorginal luftfilter och lämna in den till någon firma för "förgasarjustering". Maskinen har gått cirka 1000mil sedan den sist blev förgasarsrkuvad. Alltså är målet ett jämnare register.

Vad kan man vänta sig för prisbild hos typ dynojet-firmor runt om i skåne?
Jag hörde av en släkting att han betalt 1500kr för hans gynstol.

Balthazar skrev:
Jag tänkte byta till ett ickeorginal luftfilter och lämna in den till någon firma för "förgasarjustering".

Låt originalfiltret sitta kvar. Köp bensin för pengarna du spar. Rent generellt kan man säga att originalfiltren klarar av minst 50% effektökning utan att vara den begränsande faktorn. Ha kul för pengarna istället eller sätt in dem på kontot för "nödvändiga saker" som t.ex. topplocksportning eller nytt effektavgassystem.

Jag tror inte man ska ha så stora effektförhoppningar på ett slipon. Jag köpte inte mitt för det utan för att det är lättare (över ett kilo), snyggare (slankare och kortare) och låter bättre (mullrigare och råare). Akra anger +5 hk men jag kan inte påstå att jag märker det på min hoj men den går i alla fall inte sämre. ;)

Vill man ha effekt bör man börja med helsystem och göra nödvändiga justeringar i bänk. För mig var det dock inte ett val då de flesta banor inte tillåter annat än originalsystem och man byter ju inte helsystem på en kvart som ett slipon.

Vad jag läst så justerar bara spruten efter lambda på tomgång o maxgas. Mc-spruten är inte lika avancerade som bilarnas.

Jag monterade slipon och kn-filter(nej det blev ingen skillnad på insugsljudet) på min 600R -92 och provkörde och kontrollerade lambdavärdet. Den gick duktigt klent på max. Så jag tycker du bör bestycka om. Annars tappar du lite effekt istället för att att få.

Köp slipon för ljudets skull o inte för effekten.

/ Hannes

edit: Detta gäller dock endast slipon som är mer öppna än orginal, har sliponet samma genomströmning som orginal så finns det ingen anledning att bestycka om.

Ja, egentligen är det väl mest ljudet som lockar, men man vill ju i alla fall inte att hojen ska gå sämre. :rolleyes:

Om man bara slänger på ett slip-on utan andra modifikationer, kan då registret ändras så att hojen t.ex. bli slöare i mellanregistret men vassare på topp?

tja!

Jo jag funderar på det där med ökning av effekt pga slipon. Ofta sägs att effekten ökar med ca 5 hästar. Räknar man då på en hoj med ca 100 kusar?
Om jag fick 5 extra kusar på min 400 som enl. upg. har 60 på veven så skulle jag få ett sånt här smile ---------> :D (dock 140kg hoj el nått)

Vad kan jag förvänta mig om jag bänkar? Alltså inget dynokrafs utan bara optimal blandning med befintligt luftfilter och nålar, men större huvudmunstycken och kanske höjd nålhöjd?

PacMan skrev:
Ja, egentligen är det väl mest ljudet som lockar, men man vill ju i alla fall inte att hojen ska gå sämre. :rolleyes:

Om man bara slänger på ett slip-on utan andra modifikationer, kan då registret ändras så att hojen t.ex. bli slöare i mellanregistret men vassare på topp?
Det beror lite på, vad vet ja inte dock. Framför allt kan de va skadligt för motorn att köra på för tunn blandning.

PacMan skrev:
Jo, de två hojar jag har haft slip-on på gick rätt kasst utan förgasarjustering,
tydliga effektsvackor runt 6000 rpm och avgassmällar vid avslag.
Om man inte bryr sig kan man ju åka vidare och se glad ut trots att motorn går för tunnt,
annars bänkar man den (eller köper Dynojet, dyrt men "hyfsat" rätt, nöjet att justera in
blandskruvarna får man på köpet). Insprutningshojar kan säkert anpassa sig i viss mån.

Nu kör jag original, det låter lagom och man slipper byta och strula när man ska åka på bana.

/A

Rundningsmärke skrev:
Jo, de två hojar jag har haft slip-on på gick rätt kasst utan förgasarjustering,
tydliga effektsvackor runt 6000 rpm och avgassmällar vid avslag.
Om man inte bryr sig kan man ju åka vidare och se glad ut trots att motorn går för tunnt,
annars bänkar man den (eller köper Dynojet, dyrt men "hyfsat" rätt, nöjet att justera in
blandskruvarna får man på köpet). Insprutningshojar kan säkert anpassa sig i viss mån.

Nu kör jag original, det låter lagom och man slipper byta och strula när man ska åka på bana.

/A

Ja, jag börjar väl tänka i dom banorna också, att åka vidare med min originalburk, och lägga pengarna på bra däck och sånt istället. Får la se, skulle man ha ett par 1000-lappar över så kanske... :rolleyes:

Glömde ett litet och mellan förgasare och ventiler. Menade att när åren gått kan man ju ha tappat en hel del effekt och fått ett ojämnt register i onödan som kan lyftas via en vanlig service men många med hojar som är några år servar ju själv med bara olja och filter. Då är det ju ingen idé att klämma på trimprylar tycker jag.

Jo en helservice med alla filter och tändstift och ventiljustering kan nog göra mycket om hojen börjar bli lite ledsen.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna