Avgasknall vid avslag??

SLAS

WCX: are
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 -06 och ett bygge
När jag släpper gassen från höga varv så får jag en avgasknall.
Någon som har någon ide varför??

Akra helsystem, KN fillter , lite moddad luftburk och andra munstycken.

Ska ta ett stormek i helgen men vill ha lite ledtrådar så jag vet var jag ska starta.

K-Micke skrev:
Den går nog för snålt. Det som betyder nåt för blandning vid avslag/motorbroms är väl blandskruvarna och möjligtvis tomgångsmunstycken. Testa att feta till blandningen.
Min Bandit "puttrar" ganska mysigt när jag motorbromsar runt 3500-4000 varv. Jag tycker att det låter rejs om den när den gör så. Är det samma sak där, att den går för tunnt? Funkar skitbra att göra avgasknallar med den i alla fall (stänger av tändningen på den en sekund så skjuter den bra...).
Asroligt att skojja med folk... :D

Hade samma problem efter att jag satt på Slipon.
Fetade till blandningen på fuggarna, löste problemet. Gick bättre dessutom. :D

Allt ovan kan stämma men det kan även vara att det drar in luft i avgassystemet å skapar en efter förbränning, så prova fetta på å se vad det gör om den går bättre, men det behöver inte vara n´åt som är "fel"...

Mvh Mathias

Håller med Gaffa. Min smattrar på kraftiga avslag från att ha hållit fullt. Låter rejsigt som fan.
Enligt dom jag pratat med ska det vara ofarligt.

CV-förgasare (på alla hojtyper) beter sig mer eller mindre så där på gasavslag. Det går att minimera genom att feta upp blandingen men gör oftast bara att den blir _för_ fet vid låg och mellanvarv vid normal körning. Huvudsaken är att hojen går rätt vid normal körning - skit i att den poffar. Montera Keihin flatslides om du vill bota avgassmällarna för gott.

Pratade med yamahacenter angående mitt "host" problem vid 7000 varv på min efter slipon montering, har även knallar vid motorbromsning.. men det är bara fränt! :D

Hur som helst, de rekomenderade att skruva ut blandskruvarna ett halvt varv så skulle det bli bra! (motospeed vill pracka på ett dynojetkit för 1500:-, värdens dyraste munstycken o nålar...glöm det!)

Jag har också rejäla avgassmällar vid motorbroms. Det stör inte mig allt för mycket. Man hör ju dom inte så där jättehögt när man sitter på hojen. Åker man bakom så är det en helt annan historia.

bgix skrev:
]Är det någon skilnad på Keihin och Mikuni flatslides i detta avseende?

Min hoj med RS 36mm - inställda med hjälp av bromsbänk/avgassond - skjuter som en Uzi vid motorbroms från höga varv. (Låter mycket trevligt enligt min mening)

Rätt inställd på full gas är inte riktigt detsamma som vid "puttra i 70 på femman" gas.

Har du ställt flottörerna till 17 mm och skruvat ut tomgångsluften till 3/4 varv och har trottelnålen i mittenläget samt har 17.5 på lågfartsmunstyckena samt olja i luftfiltren? Mikuni har en viss "okänsla" på fabriksinställningarna trots att de skriver i manualen hur det ska vara.

jag trodde att knallarna berodde på att oförbräda avgaser/bensinångor som la sig i systemet och sedan antändes när dom konfronerades med det varma avgasröret!???

Det är säkert så. Möjligen antänds soppan i avgaset när det har
tänt i cyl o heta gaser kommer ut. Att det överhuvudtaget kommer
ut oförbränd soppa måste rimligen bero på att blandningen var
så fel i cyl att den inte tände redan där. Blir det värre m öppna
dämpare för att allt samlas på ett ställe sas, istf att spridas ut
i lite olika kamrar ?
/u

Avgasknallar kan bero på två saker. Temporärt avsaknad av gnista, t.ex. om man har en quickshifter och har en hårt trimmad motor med mycket överlapp på kammarna. Ungefär som att döda motorn temporärt med den röda knappen och sen ha på den igen. BLAM! Den andra orsaken är då bränsleblandningen är så pass klen att tändstiftet inte tänder den komprimerade blandingen utan antänds av någon av de nästföljande förbränningscyklerna som har en blanding som orkar tända. POFF!

Är blandningen alldeles för fet slår det bara lågor ur avgasröret utan att poffa. Syns bra på videon 5-932.wmv som finns på min hemsida http://home.tiscali.se/andersbrink/ (tankar upp precis nu, klar om 20 min)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back