Varför får jag avgassmällar vid motorbroms?

Varför får jag avgassmällar under motorbroms?

• Antal röstningar
    0

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Har pratat med massor med olika personer, både "vanliga" och MC mekaniker, och det verkar som att åsikterna går isär om varför min hoj smäller sådär gött egentligen.

Jag kör en TL1000R med V&H slipon på, den låter så jäkla gött, och när jag går på motorbroms vid inbromsning så får jag riktigt sjyssta avgassmällar. Men vad beror det egentligen på?

Och, är det farligt för motorn?

Det får jag oxå. Men bara ibland. Brukar hända när jag motorbromsar på lågt varvtal. Men det brukar bara smälla en gång så det är inte hela tiden. Jag tycker det låter gött :tummenupp

\Masonit

Montera blockoff plates på ventilkåpan då pairsystemet trycker in friskluft i avgassystemet vid motorbroms antänds den överblivna soppan som inte blivit förbränd i motorn och då pangar det..

---> www.motobits.com <---

(kallas "Air injector valve covers")

(detta hjälper mot avgasknallarna, men hojjen kanske går fett/snålet ändå, kör den i en bänk och kolla lambdavärdet kostar 300pix och är definitivt värt det)

/KetogaN

Last edited:
Får oxå sköna avgas smällar sen jag satte på Leo Vince burkar på min SV :tummenupp Den smäller dock mkt mindre än TLR:en jag hade förra året med V&H. Rent generellt är det väl meningen att v-twinnar ska smälla lite vid motorbroms?

Min förra TLR har gått ca 2000 mil idag utan problem iaf. V&H systemet sattes dit direkt efter den hade körts in. Dock så justerades insprutingen på den. Har för mig att den måste justeras på TLR.en för att den ska gå riktigt.

KetogaN skrev:
Montera blockoff plates på ventilkåpan då pairsystemet trycker in friskluft i avgassystemet vid motorbroms antänds den överblivna soppan som inte blivit förbränd i motorn och då pangar det..

---> www.motobits.com <---

(kallas "Air injector valve covers")

(detta hjälper mot avgasknallarna, men hojjen kanske går fett/snålet ändå, kör den i en bänk och kolla lambdavärdet kostar 300pix och är definitivt värt det)

/KetogaN

Sitter det sådan på TLR:er också? Triumph har det bara på Califonia modellerna.

Jag hade också goa puffar innan, alla sa att det berodde på att jag fick in luft i avgassystemet men jag kunde inte se att det läckte så jag åkte runt med puffandet ett tag. Ända till jag bytte till originalsystem för att köra på bl.a. Mantorp (Det gjorde inte du, och jag kan bara säga att den låter jäkligt gott :tummenupp ). Nu måste sliponet kommit rätt för nu har jag inga puffar längre, lite tråkigt faktiskt…

Det sägs att för stora smällar i avgasröret kan skada avgasventilerna, fast då får det nog smälla bra mycket

Last edited:
En för klen bränsleblandning förbränns inte alls i förbränningsutrymmet - istället antänds den i det heta avgasröret av nästa korrekta förbränningscykel. Poff poff poff...

Det är näst intill omöjligt att få bort avgassmällarna med CV-förgasare. Och om man verkligen har lyckats med att få bort smällarna så vet man att man har ställt dom alldeles för fett på tomgången. Flatslides funkar bättre (inga avgassmällar) men kan också smälla (speciellt när motorn är kall) trots att dom är korrekt injusterade.

Min gick alldeles för fett till nyligen då jag hade in den på verkstad. Innan så kunde jag utan problem panga på beställning - bara att droppa gasen. Då tog den över 0,8 l/mil E4-körning. Nu tog den 0,62 över 15 mil i ca 170-180.

triple skrev:
Ända till jag bytte till originalsystem för att köra på bl.a. Mantorp (Det gjorde inte du, och jag kan bara säga att den låter jäkligt gott :tummenupp ). Nu måste sliponet kommit rätt för nu har jag inga puffar längre, lite tråkigt faktiskt…

Jag har aldrig kört på mantorp, men dock knutstorp bikeevents hade jag mit helsystem.. 93db vid förbipassering.. iofs vågade jag inte dra fullt ut då jag har fem extra kugg bak och då hade jag kommit upp i högre hastigheter än vad jag kunnat bromsa ner i slutet av rakan...

(om det nu var mig du menade med ovanstående text)

De flesta hojjar har pairsystem eller plusair som vissa kallar det.

/KetogaN

Det är väl som på bilar när man byter eller tar bort original dämparen och kör rent blås, blir det också rejälla baktändningar.
Men det hade inte med att det sögs in luft från nånstans, utan hade med nått med motstånd och expasionsutrymme o sånt att göra med. Men nu när jag tänker efter, när man får sånna knallar kan det också va otäta ventiler .. kanske inte skadat o kollat om man nu är orolig.. :tummenupp

Utan att vara någon expert på något vis, så har jag fått för mig att det berodde på för mager blandning. Synd att pollen verkar ge lika bra svar som livlinan "fråga publiken" brukar ge. Typ: värdelöst.

/J

Savitt jag kan se med en enkel lambda och programmerbart sprut sa finns i alla fall ett klart samband med mager blandning, det kan jag prova medans jag kor, bara att stalla ner tomgangsvardet och genast ar smallarna dar, staller man upp sa forsvinner dom.
Om det sen kan bero pa nat mer ocksa det vet inte jag...

En underlig parentes ar att min hoj vagrar ga pa tomgang med en sapass snal blanding att smallarna upptrader, men nar jag hade CV-gasare sa hade jag bra tomgang OCH smallar... hmmm, kan iofs ocksa bero pa storre insug, lagre gashastighet, men lite underligt iaf.

/XJR

Min TLs small vid avslag när packningen i en skarv i avgassystemet läckte.
TLr smäller pga pair valven som det skrevs om tidigare i tråden.
Det finns även ett liknande system på SV1000 och Cagivas modeller med TLs motor.

Låter coolt men min tömde sliponburkarna på dämpmaterial....(även effektfullt i mörker)

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back