Kraschad hoj, blir aldrig okey igen?????

Cribbe

såld r1:a:-)
Gick med
30 Jan 2004
Ort
Göteborg/ Uppsala
Hoj
R1 07 MED MYCKET KOLFIBER
Som rubriken är skriven är min fråga!, som jag har hört så blir en hoj aldrig sig lik igen efter renovering efter lite kraftigare avkörning.
Är mitt påstånde rätt eller fel?!, om man nu är intreserad av en kraschad hoj.
Vad ska man tänka på vid ev köp av en hoj som har varit kraschad och blivit renoverad?,
MVH Cribbe
 
Hojar med aluminiumram blir sig aldrig lik igen om ramen har skador(om man nu inte byter ram förstås).
 
Beror väl på hur den är renverad...
Om tex ramen blivit sned och inte åtgärdad eller bytt.
Då är det inget bra köp.
Men man kan väl inte generellt säga att en vurpad hoj är kass...

Min är påkörd i sidan och sedan fixad och ombyggd...
Går perfekt!
 
Poacher skrev:
Hojar med aluminiumram blir sig aldrig lik igen om ramen har skador(om man nu inte byter ram förstås).


Aldrig?

Jag hade en stor bula i sidan på min ram..
Den är fixad och som jag tidigare skrev så är det inga problem...
Allt beror ju på klåparen som gör det!
Och hur stor skadan är!
 
Hur är det med böjd alu? Om man böjer tillbaka, tappar man inte styvhet då?
 
Kamikaze kid skrev:
Aldrig?

Jag hade en stor bula i sidan på min ram..
Den är fixad och som jag tidigare skrev så är det inga problem...
Allt beror ju på klåparen som gör det!
Och hur stor skadan är!
Är skadan så stor att ramen ändrat sina mått eller liknade är den kass helt enkelt.
En liten bula går säkert, men du kan ju inte rikta upp en aluram o sen sitta och åka med, men jag antar att folk kan ge sig på sånt för att sedan sälja soporna till nån korkad stackare.
 
Poacher skrev:
Är skadan så stor att ramen ändrat sina mått eller liknade är den kass helt enkelt.
En liten bula går säkert, men du kan ju inte rikta upp en aluram o sen sitta och åka med, men jag antar att folk kan ge sig på sånt för att sedan sälja soporna till nån korkad stackare.


Ja men då innefattas ju inte denna skadan av ditt utalande om alla skadade ramar!
Eller?
 
Kass och kass om det bara hadde varit skit av den torde det väll inte finnas en RR hoj som är bra eller? Självklart är det ju inte bra om den är sne men det mesta brukar ju kunna rätas eller bytas.
 
Poacher har rätt med aluramen, men annars funkar det att köra en renoverad hoj.
Är det bara nån bula i ramen funkar det att köra med den också, men man bör nog akta sig för en som har riktat ramen efter en smäll.....
 
Varför....??

Poacher skrev:
Jo, det är inte bra att rikta bärande delar av aluminium, bakramen kan väl funka och så.



På vilket sätt skulle en professionellt riktad ram i aluminium inte bli lika bra som
den var tidigare...?
Inte din "personliga" uppfattning....utan vad är det för tekniska krav som man
inte uppnår.....?

KentW
 
Ramen blir aldrig som ny igen nej. Genom att böja ramen så blir metallen styvare men framförallt sprödare. D.v.s. man löper större risk att ramen spricker. Det spelar ingen roll om den som riktar ramen är gud, problemet är det samma. Därmed inte sagt att ramen går sönder vid första bästa påfrestning. Men den är inte lika bra som från början. Härdar man om ramen så är det inget problem, men vem härdar om ramen efter dom riktat den?
 
1. ...ställ cykeln i balansläge och lägg en lodstock lodrätt tvärs över fälg- eller däckskanterna på bak- resp framhjul.
2. ...lägg i samma balansläge någon form av raka profiler vågrätt mot varsin sida av bakhjulets bägge däckskanter & framåt till/förbi framhjulet & kontrollera paralelliteten.

På så sätt ser du om hjulen står lodrätt i sitt balansläge samt att de spårar mot varandra. Stämmer detta är andra ev snedheter mest av estetiskt intresse.

Min personliga erfarenhet är att körbarheten påverkas betydligt mindre av "snedheter" än vad folk verkar tro. Har vunnit B-race med en 15mm skev bakfälg & kört ERF med 30mm felspårande sving med knappt märkbar påverkan (har haft styrdämpare vid bägge tillfällena ska kanske tillägas).
 
Last edited:
På vilket sätt....?

Gilgo skrev:
Ramen blir aldrig som ny igen nej. Genom att böja ramen så blir metallen styvare men framförallt sprödare. D.v.s. man löper större risk att ramen spricker. Det spelar ingen roll om den som riktar ramen är gud, problemet är det samma. Därmed inte sagt att ramen går sönder vid första bästa påfrestning. Men den är inte lika bra som från början. Härdar man om ramen så är det inget problem, men vem härdar om ramen efter dom riktat den?


Har jobbat med verkstadstillverkade produkter i olika metaller sedan mitten på 70-talet,
och undrar igen....

På vilket sätt skulle materialet försämras av att böjas på det sätt som man gör
vid riktning av en ram......?
Hur kan den bli "styvare"...?
Hur definerar du "sprödare"....?
Härda om....!? Är aluminiumramarna härdade....?

Jag vill veta, rent tekniskt med hänvisning till vetenskapliga fakta, inte vad någon bara "tror".

Jag har inte bara riktat, utan också kapat ur och svetsat i aluramar, är därför
mycket intresserad av hur detta skulle kunna förstöra materialet...?

KentW
 
Alla metaller har en E-modul och den betecknar vilken lutning som den elastiska delen på kurvan har i Spännings- töjnings diagrammet där efter övergår kurvan i en plastisk del. när kraften har blivit så stor så att metallen övergår in i det plastiska området deformeras metallen. När kraften upphör så kvarstannar metallen i ett deformerat tillstånd. För att i detta läge kunna deformera metallen igen så behövs det mer kraft än i ursprungsläget man säger att man har plasticitetshärdat metallen. För att kunna få metallen till sitt usprungsläge måste man således värma upp metallen till sin smältpunkt för att de dislokationer som bildats i metallen skall upphöra.

Hoppas att ni med detta inlägg fattar vad som händer mad krockad metall.
 
Kent W skrev:
Har jobbat med verkstadstillverkade produkter i olika metaller sedan mitten på 70-talet,
och undrar igen....

På vilket sätt skulle materialet försämras av att böjas på det sätt som man gör
vid riktning av en ram......?
Hur kan den bli "styvare"...?
Hur definerar du "sprödare"....?
Härda om....!? Är aluminiumramarna härdade....?

Jag vill veta, rent tekniskt med hänvisning till vetenskapliga fakta, inte vad någon bara "tror".

Jag har inte bara riktat, utan också kapat ur och svetsat i aluramar, är därför
mycket intresserad av hur detta skulle kunna förstöra materialet...?

KentW
...håller med dig, tror det snurrar omkring mycket myter därute ! Grejerna försämras, ...ja ! I någon relevant utsträckning, ...nej (i dom flesta fall)!
 
klart dom kan bli sämre..men jag tror inte de e märkbart så länge hojen i fråga inte e totallkvafddad.... :)
 
Så alla riktade o svetsade bil o mcfälgar är alltså livsfarliga??Har fått en bilfälg som det nästan va ett veck på riktad hos skullman en gång,vad jag vet så är den i bruk ännu.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top