Airbag

euromange

Veckans smak är....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
RD350 avstannat projekt och VFR400R för söndagsturerna
Imorse fick jag ett nytt märke av jackor med airbag förevisat.... Hit Air hette dom. Fanns även en airbagväst som man kunde ha utanpå skinnstället.
Verkar faktiskt kanon... funderar på att slå till på en väst, man kan ju aldrig vara tillräckligt skyddad.
Västen var rätt smidig och när man löste ut airbagen blev man bra skyddad (som komplement till vanliga skydden). Nacken, nyckelben, sidorna av ryggen och även delar av framsidan mm skyddas av stora kuddar.

Man fäster utlösningsvajern i ramen eller liknande... och på västen som jag provade var det svårt att få den att lösa ut (35kg behövs) så man behöver inte vara orolig för felutlösning (läs dumma polare)
 
kan bara tänka mig ironin när man frontar en bil o fladdrar 70 m o airbagen töms halvägs i luftfärden :)

iofs kanske e bra för att förhindra att man blir kylarprydnad

eller.. hehe som jag läste ambulans thread tror jag det va.. om att vara först vid en olycka.. där en airbag kasta 3 däck några meter upp i luften.. .. ere samma tryck i den kan det bli "lustiga" effekter kan jag tänka mig
 
Vad kostar en sådan väst? Allt som kan spara liv, skador och försäkringspengar är ju bra!
 
Goodstuff skrev:
Vad kostar en sådan väst? Allt som kan spara liv, skador och försäkringspengar är ju bra!

TROR den skulle ligga på ca 3500kr till kund...

Och den hinner inte tömmas innan man landar, det kan jag lova!
Och den smäller inte till heller, tar ca 0,5 sek innan den är tvärfull.

Ju mer jag funderar desto mer troligt att jag ska ha en....

Sen gick det att byta patron på dom själv för ca hundralappen...kan vara bra för gubbstuff att veta :D
 
greven skrev:
TROR den skulle ligga på ca 3500kr till kund...

Och den hinner inte tömmas innan man landar, det kan jag lova!
Och den smäller inte till heller, tar ca 0,5 sek innan den är tvärfull.

Ju mer jag funderar desto mer troligt att jag ska ha en....

Sen gick det att byta patron på dom själv för ca hundralappen...kan vara bra för gubbstuff att veta :D

Jag får väl skita i att ha den på mig på Rörken så slipper jag byta patron hela tiden.
 
Efter att ha haft ont i ryggen större delen av sommaren så tycker jag att det låter rätt intressant. Undras o det är ok att ha en väst på sig när man rejsar? Då vill jag ha ryggmärke också.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top