Vtr

Tsudd

där då va lejjs'n
Gick med
10 Aug 2003
Ort
Strömsund
Hoj
SP-1, YZ 250, Kinamini
Vad är det för skilnader på sp-1 och firestorm motormässigt :confused:

Vad har dom för svagheter och fördelar?
 
Tsudd skrev:
Vad är det för skilnader på sp-1 och firestorm motormässigt :confused:

Vad har dom för svagheter och fördelar?

Finns nog inte många gemensamma punkter/hoj-delar på SP-1/2 och Firestorm, förutom namnet VTR.

/B
 
OK

Är det någon som har lite fakta om cyklarna då??
Ex sjukdommar, tekninsk info, erfarenheter m.m...
 
Tsudd skrev:
OK

Är det någon som har lite fakta om cyklarna då??
Ex sjukdommar, tekninsk info, erfarenheter m.m...

Ingen erfarenhet från SP-1/2, men 4.200 mil/fyra år med Firestorm... har väl skrivit det här på annan plats på forumet, men....

Firestormen är relativt lättkörd/lätt hantera, en ganska så "förlåtande" hoj, men chassit/fjädringskomponenter är väl inte världens "stabilaste", märks i högre hastigheter vid ojämnheter i vägen. Men är ganska billigt att göra något åt åtminstone gaffeln, 1000 kr för andra fjädrar, blir betydligt bättre. Ett förekommande problem är att bakhjulslagren är slut innan 2-3.000 mil, men billigt/enkelt fixa.

Motorn, drar jämt mest hela tiden, ett härligt vrid,dock lite högt växlad, dvs slira på kopplingen när man kör iväg för att undvika tjuvstopp, åtgärdas enklast med att tex minska ett tagg på framdrevet. Tjuvstannar ibland vid inbromsningar, men bara flytta på en evakueringsslang, var det nu var.... Och så klonkar det rätt rejält mellan 1-2 växel, men så ska det tydligen vara.... :rolleyes:

Firestormen upplevs ibland som lite törstig, men soppaförbrukningen minskar något när hojen passerat 2.000 mil, min drar väl runt 0.7/mil vid inspirerad körning på krokväg, mer om man gasar rejält, något mindre vid "touring". Ger dock lite kort aktionsradie med 16-liters tanken. (19 liter from 2001) Men finns ju gott om mackar... :tungan

Firestormen hamnar väl numera i kategorin "Sporttouring", men JAG tycker det är en kul hoj på krokvägar, skönt muller med rätt tillbehörsburkar, en del vibrationer, men det hör till... inte världens modernaste design, men duger åt mig, finns en hel del tillbehör att köpa. Bromsarna, inte världens bästa "klipp" men.. stannar gör man, förr eller senare... :gnissla

Finns säkert mer att hitta på forumet hos Svenska VTR-klubben http://vtr.nu/ och även forumet hos Firestorm UK http://www.vtr1000.org/

Fakta.. bara att leta på nätet, men...:

/B

Specifications of VTR1000F Firestorm (97-00)

Engine: Liquid-cooled 4-stroke 8-valve DOHC 90° V-twin

Bore x Stroke: 98 x 66mm

Displacement: 996cm³

Compression Ratio: 9.4 : 1

Carburettors: 48mm slanted flat-slide CV-type x 2

Max. Power Output: 110PS/9,000rpm (DIN) (81kW/9,000min -1)

Max. Torque: 9.9kg-m/7,000rpm (DIN) (97Nm/7,000min -1)

Ignition: Computer-controlled digital transistorised with electronic advance

Starter: Electric

Transmission: 6-speed

Final Drive: ‘O’-ring sealed chain

Dimensions (LxWxH): 2,050 x 710 x 1,155mm

Wheelbase: 1,430mm

Seat Height: 810mm

Ground Clearance: 135mm

Fuel Capacity: 16 litres (including 2.5-litre warning light reserve)

Wheels: Front/Rear Hollow-section triple-spoke cast aluminium

Tyres: Front 120/70 ZR17 (58W) (Radial) Rear 180/55 ZR17 (73W) (Radial)

Suspension:
Front: 41mm H.M.A.S. cartridge-type fork with adjustable spring pre-load and rebound damping, 109mm axle travel. Rear: Pro-Link with pre-load and rebound damping-adjustable gas-charged H.M.A.S. damper, 124mm axle travel

Brakes:
Front 296 x 4.5mm dual hydraulic disc with 4-piston callipers and sintered metal pads. Rear 220 x 5mm hydraulic disc with single-piston calliper and sintered metal pads

Dry Weight:
192kg
 
Eh, köp en TL istället... :hihi


Men grattis Sugar till insikten om att Twin är bättre än tråk4a... :tummenupp
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top