Wheelie´s för dummies på riktigt

gixxer_chrille

Sugen på att köra hoj igen
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Vatten hoj...SEA-DOO RXT.
När jag var nere i Budapest nu häromveckan, då fick jag chansen att prova den här tingesten. :) Det är en bekant till mig i Ungern som har uppfunnit o kommit på den här idén, ska säga att det är enorma köer till den här på dom ställena han drar den till. :yoparty

Som ni kan se så är det en fast monterad Honda Hornet på en vad som ser ut som en bromsbänk, men det är inte det eller har inte varit det från början utan han har konstuerat den som så från grunden, liknar en men har andra funktioner. Syftet är givetvis att man ska känna på hur det känns att åka på bakhjulet utan att här riskera att skada sig själv eller nån annan eller sin hoj för den delen.
så vad säger ni, kan detta vara nåt för Sverige, på festivaler o dylikt?

Bifogat

• bakslangen2.jpg
    bakslangen2.jpg
    89.5 KB · Visningar: 1,557
  • bakslangen.jpg
    bakslangen.jpg
    117.1 KB · Visningar: 1,358
Last edited:
Nää, bilden var för stor först o då postade jag inlägget för snabbt innan jag hann inse detta, men tack för att ni är så snabba med att påpeka detta :näsblod

Kan dom inte släpa in ett gäng sånna och ställa ut i arkadhallarna..

Då kommer iallafall jag stå och mata in tior till dom stänger.

P@trik skrev:
Kan dom inte släpa in ett gäng sånna och ställa ut i arkadhallarna..

Då kommer iallafall jag stå och mata in tior till dom stänger.

:hihi Den första intresserade
Jag har pratat med killen om detta, eftersom alla inkomster han får in på denna så går inkomsterna till utvecklingen av den vol. 1.3, denna är vol 1.2

Den nästa ska man kunna utföra stoppies med också.
När den kommer har jag planer på att investera i en sån o ta hit den till Sverige, han har fått patent på den här idén.

det roliga är att han gick in till Honda Hungary o presenterade sin idé för dom och när dom hörde detta var det bara till att vraka o välja bland hojarna.
Bra PR är det för Honda iallafall. :)

[Mr.Schufemtii skrev:
] Hur kul som helst....
Hur funkade den?? Reste den sig på gaspådrag??

Nja, inte riktigt som i verkligheten är det ju inte men jo, i stort sett så gjorde den det, fast sen finns det en mekanism som man kan justera vilket gör att det blir trögare/svårare att hålla i balansläget för det är det e de hela kretsar kring, att hitta balansläget. Den går upp på gaspådrag på 2: an tom,

Last edited:
Jag har sett en liknande mojäng från USA, ser roligt ut men det är nog roligare på riktig asfalt. Men helt klart en höjdare på festivaler, träffar och sånt.

Trevligt att dom väljer rätt hoj i alla fall! :tummenupp

Men är det inte billigare att hänga upp hojens framhjul i taket, så får man känna på hur det känns att hänga i styret...vilket säkert är en fantastisk upplevelse....

gixxer_chrille skrev:
891961 http://www.egykerek.hu/
:tummenupp

Så får ni se bilder när det finns folk omkring. Finns på engelska om ni tittar upp i hörnet :banana

Vet att tråden är över två år gammal men jag blev riktigt sugen på att prova en sån där. Har själv börjar skissa lite på en egen men jag funderar på hur man ska fästa hojen vid bakhjulet.

Använder man sig av typ "klämmor" som man fäster på svingen precis vid hjulaxel. Sen funderar jag på hur man löser motståndet på rullen bakhjulet driver på. Är det konstant motstånd.

Vill tilläga att jag inte försöker sno någon idé utan bara spara mig pengar och smärta genom att lära mig i en sån maskin först.

NisseNutz skrev:
2631774 Vet att tråden är över två år gammal men jag blev riktigt sugen på att prova en sån där. Har själv börjar skissa lite på en egen men jag funderar på hur man ska fästa hojen vid bakhjulet.

Använder man sig av typ "klämmor" som man fäster på svingen precis vid hjulaxel. Sen funderar jag på hur man löser motståndet på rullen bakhjulet driver på. Är det konstant motstånd.

Vill tilläga att jag inte försöker sno någon idé utan bara spara mig pengar och smärta genom att lära mig i en sån maskin först.

har oså funderat på den :D typ axel med gäng på båda sidor. skruva fast som vanligt o sen ett stabilt stativ som du skruvar fast i axelns gängor..gängorna kan ju sticka ut lite från axeln...
kanske för veckt :va
säg gärna till om du löser motståndsproblemet på ett bra sätt :)

Sådana som du som förstör för oss (!) som betalar skyhöga premier. Wheela utan hjälm - OMORALISKT!

Rigge skrev:
889963 Jag har sett en liknande mojäng från USA, ser roligt ut men det är nog roligare på riktig asfalt. Men helt klart en höjdare på festivaler, träffar och sånt.

mm vi bygger en av en 929a vet du nån som har??

ger inte den där mojjängen lite falsk trygghet:confused: man behöver ju inte hålla balansen i sidled på den där och kanske får lite falsk trygghet då de e dax för the real thing, Att få lite dåligt nerslag är mitt farliga moment vid wheelie

Back