serpentin banan

forna

Ny medlem
Gick med
15 Jul 2003
Hoj
Sv650s -99
var å provade på en parkering, men körde alla gångerna ja tog tid på ca 21-22s och undrar vart ja tjänar in de där sekunderna nånstans?nu har ja iofs uppkörning tidigast i vår så de e nog ingen fara, men det kändes som vändningen var de som var det som tog tid, till vändningen så tog det ca 12s tror ja...aja nån som har några knep så skriv dem :D

1. Dra på som fan till första konen på ettan, därefter dubbelväxling till trean (gäller åtminstone för GSX750).

2. Vändningen är extremt viktig och du måste öva på den så den blir snäv och snabb.

3. Efter vändningen ska du se till att hålla en rak linje mot startområdet och inte köra i en båge.

Tänk också på att provförrättaren även lägger vikt vid hur säker vändningen, inbromsningen och undanmanövern är och att detta kanske är viktigare än en sekund hit eller dit.

Vilken är tiden man ska knäcka då tro? :p
Hur ska bromsproven gå till då tro? Nån som kan guida?

Tänk inte, bara kör.

Håller man på och förstorar upp det på det här viset gå det troligtvis åt helvete.

(Därmed inte sagt att du inte ska öva ett par gånger)

Gå inte för nära första "slalom konan". Det känns som om det går fortare om man tar ett så rakt spår som möjligt. Men får du in rätta gunget tjänar du tid.

En lektion eller två är att rekomendera. Träna kan man ju göra hemma men man får lära sig rätt mycket man har nytta av tex i konbanan.

Last edited:
Tjugo sekunder är den formella tiden men jag tror inte att den är avgörande. De går på helhetsintrycket. Därmed inte sagt att det går att komma undan med 22+ sek för då ser det ju helt enkelt försiktigt/osäkert ut.

Vid bromsningen är det viktigaste att du är bestämd på bromsen, dvs inte kramar långsamt utan blixtsnabbt drar den till det läge du sedan ska hålla konstant. Självklart är bakhjulssläpp ett no-no och kom ihåg att hålla blicken högt.

En bra snabb start är viktigt, sedan ett ganska så rakt spår in i första konan och igenom dom 3 första konorna sedan ska du få in ett bra gung o rytm.

Sedan ska vändningen ta högst 4 sekunder, så om du tar 12 sekunder på dig har du mycket tid att tjäna där, glöm inte att direkt när du kör in i vändningen så vrid på huvudet och titta dit du ska och inte på konorna, då kommer det att gå så mycket lättare, detta gäller även igenom banan, sedan när du kommer fram till inbromsning och undanmanövern ska du även där hålla blicken högt hitta något mål långt bort ett träd eller liknande och titta på det.

Lovar att det blir mycket lättare både vid serpentinbanan garagevändningen och bromsprovet om du lär dig detta med blicken, titta aldrig ner imarken på koner eller dylikt utan håll blicken högt och titta dit du ska, annars kommer både vändningen i serpentinbanan och garagevändningen gå dåligt.

och om du kollar ner i marken vid undanmanöver och bromsprov kan du bli kuggad på detta på grund av det även om du klarar tider osv.

Själv hade jag problem med vändningen innan jag hade tränat o tränat o tränat in detta med blicken...

Lycka till o hoppas att det går bra :tummenupp

Nacka skrev:
Tjugo sekunder är den formella tiden men jag tror inte att den är avgörande. De går på helhetsintrycket. Därmed inte sagt att det går att komma undan med 22+ sek för då ser det ju helt enkelt försiktigt/osäkert ut.

Vid bromsningen är det viktigaste att du är bestämd på bromsen, dvs inte kramar långsamt utan blixtsnabbt drar den till det läge du sedan ska hålla konstant. Självklart är bakhjulssläpp ett no-no och kom ihåg att hålla blicken högt.
Precis. Ett par sekunder spelar oftast ingen roll om man gör det snyggt och bra.

En snabb acceleration till första konan tjänar in nångra tiondelar. Där gäller det att ha ett bra avstånd till konan så du direkt kommer in i slalomåkningen..
Du ska INTE hålla en så rak linje som möjligt.. du är inte Pillan med vik-käppar utan snarare Stenmark med hårda pinnar.)

När du blir mer säker och slappnar av så kommer konbanan gå snabbare, du kan hålla högre marsch-fart..

Bromsa inte för tidigt innan vändningen utan sent men hårt... Vändningen skall gå snabbt, se till att redan innan vändningen är klar fästa blicken vid målet, håller du blicken dit kommer hojjen vilja följa med dig dit och ur vändningen..

Till sist, snabb acceleration för att hålla ca 50 tillbaka till målet och inbromsning/väjning som väntar..

Knepet är att plocka tiondelar på ALLA moment..

...och som nån sa, det är utförandet och inte tiden som avgör.
Går det på 19 men du ser ut som en hoj-tjuv så kuggar du, kör du på 21-22 och det ser ut som du aldrig gjort annat i hela ditt liv så godkänns du..

När jag körde upp i en grupp på 4 blev 3 st underkända för att det gick för långsamt.. iofs var det styv kuling och regnade som satan så gubben sa 21-22 sek är okej. Den långsammaste körde på 31 :skrämd.. det gäller att få in rätt flyt genom konerna bara. jag körde upp med HD sportser 883 och det funkade med det aset med..

Svårigheten i serpentinbanan verkar vara att få en bra tid i slalomen och vändningen. Kör man för sakta där är det kört. Det går inte att bättra på tiden mycket på tillbakavägen. För mig är slutet på banan med broms och undanmanöver inget problem, men jag måste nog träna mer på konkörningen. Jag klarar IOF banan på 20,4 sec. med en cromsläde, men det räcker troligen inte.

Jag har planer på att sätta upp en egen träningsbana med vändning åt 2 håll. Alltså slalom, vänstersväng, slalom, högersväng, slalom....osv.

Det är bara att träna på..............skrivning den 9 oktober och uppkörning nästa år.

Tänk på att ta ut svängen en del innan vändningen längst ner. Dvs att du går ut nästan utanför den yttre konan (efter att du passerat den) innan du viker in. Upp med blicken fort innan efterföljande accelleration. Tänk också på att ingen säger att du inte får åka fortare än 50 vid rakan upp, bara att du ska ha 50 innan bromsningen. Tänk dock på att detta kan man fila på när allt annat känns bra; du ska inte köra fort som fan upp och sedan dela din koncentration mellan att göra dig färdig för inbromsningen och att samtidigt få ner hojen till 50 knyck.

Klart som korvspad... I övrigt håller jag med övriga talare, se till att träna/nöta in flytet. Tillslut minskar tiden tills du t.o.m. kan backa av en hel del och köra på säkerhet och ändå ligga under 20 sek.

/J

När ja tog kortet så sa han åt mig att köra ut och öva 1-2 gånger! När jag kommer tillbaka ifrån den första rundan säger han att det räcker så! Jag ser att du kan köra hoj, ta en sväng mellan dom här linjerna nu!
Ja e säker ja! :)

Biifer skrev:
När ja tog kortet så sa han åt mig att köra ut och öva 1-2 gånger! När jag kommer tillbaka ifrån den första rundan säger han att det räcker så! Jag ser att du kan köra hoj, ta en sväng mellan dom här linjerna nu!
Ja e säker ja! :)
Autograf! :fakta

Jag klarade konbanan på 17.3 sek, så bara man vill så går det utmärkt att köra fort. Bromsa inte mellan konerna, kör åtminstone på växel tre, helst fyra och ta inte ut svängarna så klarar du dig lungt. Sedan så är det ju som med allt annat, träna träna träna!

Felix skrev:
När jag körde upp i en grupp på 4 blev 3 st underkända för att det gick för långsamt.. iofs var det styv kuling och regnade som satan så gubben sa 21-22 sek är okej. Den långsammaste körde på 31

Det första där 21-22 sekunder när det är blött ute ? vilken jävla idiot! En del av dom är så förbannat trötta i skallen, Jag klarade min konbana o vändning o broms o skulle ut i trafiken o köra, vi var 3 st som körde upp 1 kille som nyss blitt 18 o skulle köra upp för A med begränsning han var privatist som jag men hans farsa som var med var väldigt go polare till uppkörningslirarn så redan där var man ju ganska säker på att han skulle klara sig, mycket riktigt det gjorde han, sen var det andra lirarns tur o köra hans andra uppkörning han var runt 23 kom på körskolehoj och hade haft lätt kort innan, han kuggade, bägge dom körde upp i ca 25 min styck. Min uppkörning började med 5 km lång nylagt rullgrusväg sånt där trevligt rullgrus dom lägger på innan dom skall asfaltera. det var 70 på den vägen men jag låg i 40 där o var helt säker på att snubben ville kugga mig o det var därför vi åkte där så när vi väl kom ut på vanliga vägen så brydde jag mig inte så mye längre om hur vi skulle köra osv för jag var säker på o kugga. Det hela slutade med 40 minuters uppkörning och att jag vart godkänd, han hade inget o anmärka på på min körning alls, han frågade "har du kört grusväg förut?" ja jag har kört cross sen innan jag visste jag hade pung sa jag, jaha här har du lappen. jag körde upp som privatist utan en enda lektion och hade skrivigt Teorin på onsdagen (körde upp på en lördag).

Nu till slutet på detta babblande... En del av dom är helt ok, en del riksmuppar. Det går att ta A kort för under 3000 kr på mindre än en månad om man som jag har lite tur.

Originally posted by Felix jag körde upp med HD sportser 883 och det funkade med det aset med..

[/B]

snyggt jobbat mannen :bow :tummenupp

Jag körde banan på 18 sekunder men det spelar ingen roll , haka inte upp dej på tiderna !

Om man kör som man ska så klarar man tiden utan problem , dom tittar ju inte om du kör på 10 eller 15 sekunder.

Jag körde upp i maj så det är rätt färskt i minnet ännu :)

jag körde banan på 17 men tiden är ovesäntlig 21-22 godkänt om du kan köra hoj.
får även göra om garage vändningen om du kan köra hoj.dom ser direkt om det är nerver eller att du ej kan köra och dom ger folk som kan köra extra försök,iallafall enligt gubben jag körde upp med,frågade honom efter jag kört för nöjes skull.
hade dock inga problem själv.
men vill du ner under 20 se till att vända snabbt o se till att inte sacka ju längre bort i serpen du kommer.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT