Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Tysken skrev:Hur fungerar detta och är det svårt att pilla ihop på egen hand?
Är det den prylen Motospeed ska ha 5 papp för?
Till S.A.C.S då alltså
OLJEKYLD GSXR skrev:Det beror enbart på att gsx/gsxr motorer har halvkass toppsmörjning, du får inte tillräcklig smörjning av kammarna på tomgång. Håndas VF-motorer har samma fenomen men där har de slutat tänka ännu tidigare för där kommer det het ofiltrerad olja från lågtrycksdelen upp till toppen.
OLJEKYLD GSXR skrev:30 sekunder är normal tid innan man har full smörjning till toppen i en motor, dock så är det ju inte tomt på olja i toppen när man startar.
andersbrink skrev:Det är "tomt" jämfört med vad som borde finnas där, speciellt vid låg tomgång (under 1500 varv). Toppsmörjningskitet gör att det bara tar 5 sekunder mot normalt 30 för oljan att nå vipparmarna (fråga mig inte hur jag vet det, men det blir iaf rätt kladdigt på golvet när man experimenterar) och i förlängningen kamaxelns kamlober. Den tunna oljefilmen bryts igenom vid för lite olja och för lågt vartal (dvs tillräckligt lång tid för kamloben att hinna bryta igenom oljefilmen (viskositeten, dvs trögheten i oljan).
Toppsmörjningskit, även på en original luft/olje är att rekommendera om man inte kör med 20w50, då håller filmen lite längre.
Kör man med en tomgång på 1500 varv eller lite till, speciellt vid kallstart - men även varmstart om den stått avslagen i mer än ca 30 min, är man dock rätt skyddad mot slitage i förtid på kamaxlarna. Det är bara kamaxlarnas lober som först slits, men blir kamaxlarna väldigt slitna så river dom bort den kromade ytan på vipparna i förlängningen - och då händer allt (dåligt) fort.
Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/MangePejo skrev:Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?
Och... hur ser avelstavlan ut för Suzuki-motorer? Är min motor en vidareutveckling på S.A.C.S-motorn ? Eller en helt ny konstruktion? Eller vad finns där emellan ? Och 00-ans 750? Vad hände där ? Och R1000 - hur förhåller den sig?
Finns det nån bra sammaställning över Suzukimotorernas utveckling nånstans ?
Brink - hjälp!
(Jag vet att jag är dryg, men nyfikenheten driver mig....)
Whheliemange skrev:Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/Mange
Pejo skrev:Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |
![]() |
Vinnarhoj från Custom Bike Show
I nästa nummer av Allt om M... |
![]() |
Testhoj hämtas från Sulas MC
Vi åkte till Strängnäs för ... |
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon
Foto: Andreas Johansson ... |