Toppsmörjningskit

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Hur fungerar detta och är det svårt att pilla ihop på egen hand?
Är det den prylen Motospeed ska ha 5 papp för?

Till S.A.C.S då alltså

Tysken skrev:
Hur fungerar detta och är det svårt att pilla ihop på egen hand?
Är det den prylen Motospeed ska ha 5 papp för?

Till S.A.C.S då alltså

Du gör en egen toppsmörjare med hjälp av 4 stycken stålomspunna slangar med t.ex. M8x1.25 banjoanslutningar mot de stora ändpluggarna för vipparmsaxlarna (du lär borra och gänga där) och M8x1.25 banjo från den lilla M8-bulten på ventilkåpan på var sin sida. Där behöver du en lite längre banjo-bult eftersom två slangar ska på där. Hittar du inte M8x1.25 banjo går det lika bra med M10x1.25 banjobult, fast då lär du gänga om på ventilkåpan.

För en helt oinvigt; kanske är helt puckad, men varför har man detta ? Jag har ju hört om folk som trimmar luftkylda hojar och sätter på extra, som jag fattat det, externa oljekanaler till toppen, är det för att kyla avgasventiler i det fallet ? och i så fall, är det detta vi/ni pratar om här, eller är toppsmörjare för nåt annat ?

Ber om ursäkt om detta kvalificerar sig som spam, men jag ska väl höja lite komp här framåt våren, och så såg jag denna tråden...

? / XJR

Det beror enbart på att gsx/gsxr motorer har halvkass toppsmörjning, du får inte tillräcklig smörjning av kammarna på tomgång. Håndas VF-motorer har samma fenomen men där har de slutat tänka ännu tidigare för där kommer det het ofiltrerad olja från lågtrycksdelen upp till toppen.

OLJEKYLD GSXR skrev:
Det beror enbart på att gsx/gsxr motorer har halvkass toppsmörjning, du får inte tillräcklig smörjning av kammarna på tomgång. Håndas VF-motorer har samma fenomen men där har de slutat tänka ännu tidigare för där kommer det het ofiltrerad olja från lågtrycksdelen upp till toppen.

Problemet med att motorn tappar oljetrycket är ju, precis som du säger, lätt avhjälpt med höjd tomgång men är det inte så att det även tar en jävla tid för oljan att komma upp till toppen vid start? Typ 30 sekunder är vad jag hört och toppsmörningskitet skickar upp oljan direkt.

30 sekunder är normal tid innan man har full smörjning till toppen i en motor, dock så är det ju inte tomt på olja i toppen när man startar.

OLJEKYLD GSXR skrev:
30 sekunder är normal tid innan man har full smörjning till toppen i en motor, dock så är det ju inte tomt på olja i toppen när man startar.

Det är "tomt" jämfört med vad som borde finnas där, speciellt vid låg tomgång (under 1500 varv). Toppsmörjningskitet gör att det bara tar 5 sekunder mot normalt 30 för oljan att nå vipparmarna (fråga mig inte hur jag vet det, men det blir iaf rätt kladdigt på golvet när man experimenterar) och i förlängningen kamaxelns kamlober. Den tunna oljefilmen bryts igenom vid för lite olja och för lågt vartal (dvs tillräckligt lång tid för kamloben att hinna bryta igenom oljefilmen (viskositeten, dvs trögheten i oljan).

Toppsmörjningskit, även på en original luft/olje är att rekommendera om man inte kör med 20w50, då håller filmen lite längre.

Kör man med en tomgång på 1500 varv eller lite till, speciellt vid kallstart - men även varmstart om den stått avslagen i mer än ca 30 min, är man dock rätt skyddad mot slitage i förtid på kamaxlarna. Det är bara kamaxlarnas lober som först slits, men blir kamaxlarna väldigt slitna så river dom bort den kromade ytan på vipparna i förlängningen - och då händer allt (dåligt) fort.

Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?

Och... hur ser avelstavlan ut för Suzuki-motorer? Är min motor en vidareutveckling på S.A.C.S-motorn ? Eller en helt ny konstruktion? Eller vad finns där emellan ? Och 00-ans 750? Vad hände där ? Och R1000 - hur förhåller den sig?

Finns det nån bra sammaställning över Suzukimotorernas utveckling nånstans ?

Brink - hjälp!

(Jag vet att jag är dryg, men nyfikenheten driver mig....)

andersbrink skrev:
Det är "tomt" jämfört med vad som borde finnas där, speciellt vid låg tomgång (under 1500 varv). Toppsmörjningskitet gör att det bara tar 5 sekunder mot normalt 30 för oljan att nå vipparmarna (fråga mig inte hur jag vet det, men det blir iaf rätt kladdigt på golvet när man experimenterar) och i förlängningen kamaxelns kamlober. Den tunna oljefilmen bryts igenom vid för lite olja och för lågt vartal (dvs tillräckligt lång tid för kamloben att hinna bryta igenom oljefilmen (viskositeten, dvs trögheten i oljan).

Toppsmörjningskit, även på en original luft/olje är att rekommendera om man inte kör med 20w50, då håller filmen lite längre.

Kör man med en tomgång på 1500 varv eller lite till, speciellt vid kallstart - men även varmstart om den stått avslagen i mer än ca 30 min, är man dock rätt skyddad mot slitage i förtid på kamaxlarna. Det är bara kamaxlarnas lober som först slits, men blir kamaxlarna väldigt slitna så river dom bort den kromade ytan på vipparna i förlängningen - och då händer allt (dåligt) fort.

Pejo skrev:
Hur ligger det till med senare Suzuki-motorer? Själv har jag en 98ans r750... hur är det där ? Har man åtgärdat detta bekymmer i senare motorer ?

Och... hur ser avelstavlan ut för Suzuki-motorer? Är min motor en vidareutveckling på S.A.C.S-motorn ? Eller en helt ny konstruktion? Eller vad finns där emellan ? Och 00-ans 750? Vad hände där ? Och R1000 - hur förhåller den sig?

Finns det nån bra sammaställning över Suzukimotorernas utveckling nånstans ?

Brink - hjälp!

(Jag vet att jag är dryg, men nyfikenheten driver mig....)
Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/Mange

Å från vilken sten kröp du upp då :D :D :D ? Visst, kanske bara blir 2-300 mil... men vilka mil! Härliga Sukka-mil!

Haha, kul att se dig i farten... men åter till ämnet... nån som vet nåt ?

Whheliemange skrev:
Jag e lessen å säga detta Pejo men din Suka kommer nog tyvärr inte stå pall för mer än ca 2-300 mil! Tyvärr! Jag har hört talas om folk me gsxr 1000 me kraftiga missljud, så även där ska man vara extremt försiktig! Mvh/Mange

Pejo skrev:

Senare motorer använder shimsjustering och har en större lob/tryck-yta som påverkar ventilen = lägre tryck som kan pressa undan oljan från loberna. Även det faktum att själva vippan saknas gör också mycket positivt förslitningsmässigt. Lite knöligare att ställa in ventilerna, men slitstarkare. Trimmar man måste man också se upp med taskiga ventilfabrikat och typer eftersom sätena gnager rätt hårt på ventiltallrikarna = minskat ventilspel, speciellt när ventilstyrningarna börjar bli slitna. Det är det vanligaste felet på gamla topplock, dvs att insugsventilerna ser ut som en knippa vissna tulpaner.

Nyheter
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa

Sveriges MotorCyklister (SM...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025