Jag behöver hjälp omgående i Stockholm!!

BillS

DayDreamer©
Gick med
15 May 2004
Hoj
R6/YZ400F
Tja boys.
Jag har gett mig på att byta växellåda på min r6:a.
Sista bulten, en torx, som skulle lossas drogs snett och blev rundad och måste borras ur. Dessutom har en distans mellan oljetråget och resten försvunnit. :huvet :huvet

Jag behöver hjälp att byta lådan och de 3 torxen som håller dreven, samt att fastställa att distansen inte befinner sig i motorn och då sätta dit en ny. Snabbjobb för den som har verktygen och kan vad de gör.

Motorn är urplockad och tömd på olja och kylarvatten.
Jag har Yamabond och växellådsdrev, men saknar distans och torxskruvarna.

Nån som känner att de vill tjäna en slant lite kvickt, och som har lite tid över, ring mig eller PM:a snarast. 0704777677.

//Bill

BillSkullman skrev:
Kom igen nu grabbar? Nån måste ju känna sig manad att hjälpa ett litet mongo som jag?

Kolla om du kan få tag i GSX1100FRAD, OM han har tid så KANSKE han kan hjälpa dig.

Varför borrar alla sina bultar när dom drar dom runda :va

Finns enkla verktyg för detta så att man inte behöver borra sönder.

Vad för verktyg är det? Hur funkar dessa? Den där torxen har ju platt huvud och är en låsning på så man behöver ju ändå lite kraft för att lossa den.

Kommer faktiskt inte ihåg vad dom heter men ser ut såhär.

Bifogat

• DSC01264.JPG
    DSC01264.JPG
    66.9 KB · Visningar: 532
rougie skrev:
Kommer faktiskt inte ihåg vad dom heter men ser ut såhär.
Dom heter skruvutdragare men kallas svinpittar.

Nu gick det ju bra den här gången men svinpittar är generellt sett farligt att använda eftersom dom expanderar skruven så att den fastnar än värre.
Troligen är det hyggligt säkert om det är en skruv som har gått av till följd av yttre krafter eftersom den förhoppninsgvis inte sitter så hårt men är det en skruv som gått av vid demonetring till följd av att gängorna sitter fastärgade/rostade så fungerar svinpittarna oftast inte. Och när man väl har dragit av en sån så har man rätt rejäla bekymmer.

Ridgid räffelpinnar är avsevärt bättre:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651&highlight=ridgid
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975&highlight=ridgid

Robban_C skrev:
Dom heter skruvutdragare men kallas svinpittar.

Nu gick det ju bra den här gången men svinpittar är generellt sett farligt att använda eftersom dom expanderar skruven så att den fastnar än värre.
Troligen är det hyggligt säkert om det är en skruv som har gått av till följd av yttre krafter eftersom den förhoppninsgvis inte sitter så hårt men är det en skruv som gått av vid demonetring till följd av att gängorna sitter fastärgade/rostade så fungerar svinpittarna oftast inte. Och när man väl har dragit av en sån så har man rätt rejäla bekymmer.

Ridgid räffelpinnar är avsevärt bättre:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=29651&highlight=ridgid
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=32975&highlight=ridgid

Håller med fullständigt jag har lyckats dra av en svinpitt i en avdragen skruv i
grenröret på bilen en gång ...........
Fy faan vilket jobb ........
Jag fick knacka sönder svinpitten med hammanre och stämmjärn fortsatte efter de att värma och knacka sönder bulten .,....
En eftermiddags jobb att byta flänspackning blev 7 dagars slit ......
Men då drog jag av 5 utav 6 bultar när jag skulle ha isär skiten och tidigare ägare hadde monterat dit härdade bultar ..... somej gick att borra i .....
utan jag fortsatte att knacka sönder bultarna bit för bit .....

De kallas grispitt och enda vettiga stället för dem är i närmsta container...sen är jag lite intreserad av hur du använder dem utan att borra...

thundrace skrev:
De kallas grispitt och enda vettiga stället för dem är i närmsta container...sen är jag lite intreserad av hur du använder dem utan att borra...

Nu menade jag borra hela bulten, och dessa grispittar har fungerat bra för mig alla dom gånger jag har behövt använda dom.

Kanske du ska lära dig använda dom huh?...

TooL skrev:
Håller med fullständigt jag har lyckats dra av en svinpitt i en avdragen skruv i
grenröret på bilen en gång ...........
Fy faan vilket jobb ........

Jag har åxå dragit sönder en svinpitt. Försökte få bort en M10-bult som fäster bromsoket på en gammal saab. Hel***e vilket jobb det blev. Svinpitt kommer jag aldrig mer använda...

Ta dän skruvarna kan ja bistå med men har dåligt med tid för växellådsmeck

skruvarna svetsar jag på meterial med tigsvetsen tills man får ett utstick som man sen tar med svetstången väldigt bra metod då även värmen innifrån skruvkärnan hjälper till att få den att lossna

men du kanske kan hitta nån på närmare håll som har tigsvets
kolla med firmor som jobbar me rostfritt ( gula sidorna)

Peter

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...