Fzr 1000: är den så dålig?

A.N.T

Ny medlem
Gick med
7 Sep 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
Yamaha FZR 1000 (under konstruktion)
Köpte en FZR 1000 i höstas, vart tvär kär i hojen å köpte den utan att tänka så mycke på vad det igentligen var för nått.
Har inte haft några som helst problem med den, men när man läser om folk som har haft/äger en så verkar det mest bara vara problem med dom1
Är den så jävla dålig som folk säger eller har dom bara haft otur???
Ska jag ha kvar den eller sälja den medans den fortfarande går felfritt??
 
Nä 89 och framåt är rätt ok hojar, de älre har haft visst trassel, men tänk på att de är gammla idag och vilka hojar med den åldern har inte trasslat?

Vanligt är att de börjar dra olja nåt otroligt, då måste de honas om och ha nya ringar i loppen.

Verkar din cykel frisk på alla sätt så strunta i alla som försöker påstå att detta var problemhojar, den går säkert länge till.

Ibland fattar jag inte vad folk är ute efter, sporthojar körs från dag ett som om ägaren stulit den och som i detta fallet kan de vara över 15 år gammla och kanske med 7-8 tusne mil på mätarna, jag menar vad fan väntar man sig?
 
Tjenare du! sälv så har jag hen fzr 600r 94- som har gåt 3300ca & det går ungmärkt! men det kanske är lite skildnad från 600 till 1000cc
 
Silwer skrev:
Nä 89 och framåt är rätt ok hojar, de älre har haft visst trassel, men tänk på att de är gammla idag och vilka hojar med den åldern har inte trasslat?

Vanligt är att de börjar dra olja nåt otroligt, då måste de honas om och ha nya ringar i loppen.

Verkar din cykel frisk på alla sätt så strunta i alla som försöker påstå att detta var problemhojar, den går säkert länge till.

Ibland fattar jag inte vad folk är ute efter, sporthojar körs från dag ett som om ägaren stulit den och som i detta fallet kan de vara över 15 år gammla och kanske med 7-8 tusne mil på mätarna, jag menar vad fan väntar man sig?
Well.. "Vad fan man förväntar sig" är en billig sporthoj som kostar ca 30000kr att köpa, ca 2500kr hel/hel, ca 140hk och som kan vara riktigt bra.. dessutom!!
Har inte har några problem med min gsxr 1100 -89 (6000mil)!!!
 
A.N.T skrev:
Köpte en FZR 1000 i höstas, vart tvär kär i hojen å köpte den utan att tänka så mycke på vad det igentligen var för nått.
Har inte haft några som helst problem med den, men när man läser om folk som har haft/äger en så verkar det mest bara vara problem med dom1
Är den så jävla dålig som folk säger eller har dom bara haft otur???
Ska jag ha kvar den eller sälja den medans den fortfarande går felfritt??

du vet väl att du måste ha en r1 för att bli helt nöjd.
 
Har kvar bågen en sommar till då och får ser vad som händer.
 
Har själv en FZR 600 -93. Har också hört en massa tjafs om att fzr ska ha en massa strul, det måste nog vara på de äldre modellerna.
 
Jgg hade en -87: ans FZR750R säsongen -97 den gick hur fint som helst... min far köpte den sedan av mig och har fortfarande kvar den, nu med ca: 6000 mil på mätaren går den lika bra som alltid... motorerna ska vara i stort identiska, tror att det endast skiljer i slaglängd mellan 1000 och 750 av samma årsmodell... samt att 750 hade 110 hk och 1000 130 hk om jag inte minns fel... :tummenupp

jag tycker du ska lyssna på dig själv vad det gäller dina hojbehov... :tummenupp
 
ah17 skrev:
Min EXUP-90:a skar (som en tvåtaktare) på en av cylindrarna i 200blås.

vad hände då? alltså hur gick det för dig?

det kan väll inte vara så vanligt att en 4 taktare skär?har själv börjat sitta med handen på kopplingen efter att ha kört för mycket 2 takt med haveri:(
 
Mr Helmut skrev:
vad hände då? alltså hur gick det för dig?

det kan väll inte vara så vanligt att en 4 taktare skär?har själv börjat sitta med handen på kopplingen efter att ha kört för mycket 2 takt med haveri:(

Nja okej man kan diskutera definitionen på vad som hände. Jag låg och lufsade tillsammans med en kompis på en ZX6R i 200blås. Skulle visa var skåpet skall stå och vred då fullt (som så många ggr förr) motorn hostade till ordentligt och jag drog ner på tempot.

Väl framme så hörde jag oljud från motorn. Märkte dock inte att den gick sämre men började att skruva ner mer och mer av motorn och hittade då kolven som skurit med liknande utseende som otaliga tvåtaktskolvar jag skurit.
Se bilder:
 

Bifogat

  • kolv1.PNG
    kolv1.PNG
    62.6 KB · Visningar: 188
  • kolv2.PNG
    kolv2.PNG
    49.3 KB · Visningar: 167
A.N.T skrev:
Köpte en FZR 1000 i höstas, vart tvär kär i hojen å köpte den utan att tänka så mycke på vad det igentligen var för nått.
Har inte haft några som helst problem med den, men när man läser om folk som har haft/äger en så verkar det mest bara vara problem med dom1
Är den så jävla dålig som folk säger eller har dom bara haft otur???
Ska jag ha kvar den eller sälja den medans den fortfarande går felfritt??

De första två årsmodellerna var inget vidare...det är anledningen till att den gjordes om i grunden till 89 års modell och blev rätt ok. Inte lika bra som gsxr 1100 men ändå.... :rolleyes:
 
FZR1000 >89 har 145hk och är i princip en helt ny hoj i jämnförelse med FZR1000 <89. Det enda som är samma är modellnamnet.
Jag körde min -93'a i fyra år och jag hade inte en misständning under den tiden. Den blev ordentligt luftad, och var till och med ute på bana en gång (även om det kanske inte är rätt plats idag för en sån :tungan )

Behåll du den och kör så länge du trivs på den.
 
fazerfun skrev:
De första två årsmodellerna var inget vidare...det är anledningen till att den gjordes om i grunden till 89 års modell och blev rätt ok. Inte lika bra som gsxr 1100 men ändå.... :rolleyes:

Min uppfattning är att FZR:erna varit bättre på det mesta förutom då trimvänlighet och segslitenhet. Tänker alltså på tex tidningen SuperBikes återkommande tester och poängbedömningar av nya exemplar.
 
ah17 skrev:
FZR70R

Menar du OW01 eller FZ750?. Stor skillnad nämligen.

Det har funnits en fzr750 också dock inte i närhetan av OW01
tror de finns nå enstaka ex här i svedala
 
A.N.T skrev:
Köpte en FZR 1000 i höstas, vart tvär kär i hojen å köpte den utan att tänka så mycke på vad det igentligen var för nått.
Har inte haft några som helst problem med den, men när man läser om folk som har haft/äger en så verkar det mest bara vara problem med dom1
Är den så jävla dålig som folk säger eller har dom bara haft otur???
Ska jag ha kvar den eller sälja den medans den fortfarande går felfritt??

Min 1989:a var faktiskt skitbra, den drog lite olja dock, underbart ryt i motorn trots närmare 8000 mil(dock honade cylindrar och lager i motorn bytt), allt fungerade, t om återgående blinkers efter ett visst antal sekunder el efter ett visst antal meter. Det var tack vare den jag visste vilken hojkategori jag helst vill köra fortsättningsvis :tummenupp
 
ah17 skrev:
FZR70R

Menar du OW01 eller FZ750?. Stor skillnad nämligen.
det är en FZ750R... importerad från danmark eftersom den inte togs in i Sverige... ser exakt ut som FZR1000... skillnad förutom kubik var att den är 6 växlad låda och att bromsok bak är monterat under skivan... FZR1000 över... finns ca. 5-6st i Sverige... denna användes till Superbike innan OW01 var framtagen, den kom -88 el, -89...
 
fazerfun skrev:
De första två årsmodellerna var inget vidare...det är anledningen till att den gjordes om i grunden till 89 års modell och blev rätt ok. Inte lika bra som gsxr 1100 men ändå.... :rolleyes:

Personlig erfarenhet av de tidigare modellerna, eftersom du skriver att det är inget vidare :va (87,88)???

Skillnader finns men knappast grundläggande, mellan 87/88 till 89 och frammåt hände en del, speciellt chassimässigt.

På motorsidan mellan den "svarta" och de nyare är det småskillnader men det är samma grundkonstruktion. Den nyare tar mer olja med mer mil, men inte den svarta av någon anledning.

Det irriterande bekymmret med FZR 1000 från 87 till thunderacen, (samt 600 o 750) är att den förbannade japanen som konstruerade motorn fick för sig att placera ett par bultar under cyllarna. Vilket gör att man måste riva motorn vid växellåderenovering, blir lite smådyrt än jämförelsevis med gixxern.

Lådan är inget bekymmer igentligen (87 och framåt) men vid "inspererad" körning tar den klart stryk, FZR:en är lite svårwheelad, vilket gör att tvåan får ta en hel del "smällar". Vilket jag tror ligger bakom lite av myterna, samt växellåde konstruktionen ovan. Så lådan är klart den "svaga länken" på en äldre sporthoj som kan ha levt ett hårt liv.

Mr Vader skrev:
det är en FZ750R... importerad från danmark eftersom den inte togs in i Sverige... ser exakt ut som FZR1000... skillnad förutom kubik var att den är 6 växlad låda och att bromsok bak är monterat under skivan... FZR1000 över... finns ca. 5-6st i Sverige... denna användes till Superbike innan OW01 var framtagen, den kom -88 el, -89...

:tummenupp Tackar för upplysningen, kände inte till detta, har vatt lite konfys över FZ750R
 
Nyheter
Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

Back
Top