Funderar på en fzr1000 -92

NigHtHawK

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Skogen: KTM 400 EXC -02 / Vägen: FZR1000 -89
tjenare...
sålde nyss min gsx750 -84 och hade tänkt ev köpa nåt till hösten men nu har jag fått nys om en hoj jag blev sugen på..

det är en fzr 1000 -92 och den verkar fräsh och fin då man har sett bilder och snackat med ägaren.. har läst att dessa drar olja som tusan men enligt ägaren så fick man ev pytsa i en skvätt var 500 km och det tycker då jag låter som normal åtgång.. den har gott 6½ tusen och de e kanske lite mycke ??

har fått ett pris på 25.000 vilket ialf jag tycker låter som ett bra pris för denna..

så jag tänkte kolla om nån har lite koll på va dessa ligger i försäkring... e 26 och bor på landet i dalarna med eget garage så jag gissar att de inte e så farligt... gäller yamaha försäkring på dessa ?? har alla andra försäkringar i lf så de e ju bra ur premie synpunkt...

hade ju som sagt tänkt vara utan hoj i sommar men vtf solen skiner ju :huvet

nån som äger har ägt en liknande och kan berätta hur den e att köra mm.. eller om man ska passa sig för dessa... har ju läst mycke om de här och de e mycke ush och fy tycker jag... men jag tror de e ett bra pris... och som sagt så har jag haft en gsx750 -84 innan så detta måste ju kännas som en toppen ny hoj om man tänker på effekt och smidighet..

Har en -91:a själv, ingen skillnad mellan dessa två.

Knattrar ner mina erfarenheter/kunskaper jag skaffade mig före mitt köp, samt sådant jag lärt mig efterhand, helt osorterat.

De har rykte om sig att dricka olja, men det är en del individuellt. Min med 5200mil på mätarn vill ha en till två dl var 1000:e km. Notera: Dessa motorer är försedda med en oljeNIVÅvakt, inte tryckvakt, orsaken, :va ... Kopplingen kan slira, som på så många andra hojar. EXUP-ventilen är något som kan kärva, kontrollera denna. Ventiljustering sker var 40000:e km, något som du ska kontrollera är utfört. Läckande packboxar i framgaffel och trött bakstötis är en annan kontrollpunkt. Kan förekomma glapp i styrhuvud. Det mesta är alltså std kontrollsaker på en begagnad hoj.
Hojen går bra att åka långt på om man inte har för långa ben, hänger på bra om du ska ut och busåka med polarna på sina nyare cyklar. Märkte en markant skillnad i uppförande när jag bytte ut däcken mot nyare.. 2:an kan som på många andra sporthojar ta stryk, samt kopplingskorg vid våldsam hantering..
Rakt fram är den bra pigg med sina 145hk.
Bränslepumpen är också en slitagepunkt.
Tacksamt är att det åtminstone är saker som är överens med nyare cyklar, däckstorlek är std 120/180, bromsok går att ta från ex. R1 om de skulle kärva ihop. Visst, den kan tyckas tung och klumpig med sina 14år på nacken, men det är inget jag personligen har nåt emot. Visst, den har visserligen vuxit ifrån banan måhända, men det är nog mer en förarsak än hojsak :D

Själv fick jag bäst försäkring hos TryggHansa med 3800kr/helår halvförs. (känns inte nödvändigt med hel på en såpass billig hoj, skrotar man kan det bli fighter isället), jag 25år, medelstad, lägenhet.

Lycka till med ditt hojköp!

/Jeppe

okey tack för fina svar...
det låter ju inte så dumt.. har redan frågat om 2:ans växel och enligt ägaren så har den inte hoppat ur för han.. dock så kommer de självklart att testas innan köp..

låter bra me långåkar egenskaperna då de brukar bli rätt långa turer me polarna... dock kör alla gynstolar så nå fart resurser behövs kanske inte så värst... köper den mer för utsendet, ser ju ut som en modernare hoj trots åldern...

det är en tjej som har den så jag gissar att den inte blivit allt för piskad i hennes ägor ialf... men man vet ju inte hur de varit innan... får ta och kolla upp de...

Edit: kollade upp hojen på vägverket och enligt de uppgifterna så är det en 91:a som va importerad.. första gång i trafik här 2001 och den är reggad som 25kw
så nu vart man ju lite fundersam.. ägaren sa att de va en 92:a får nog kanske ta och va lite extra noge eller om man helt ska strunta i den

Last edited:
NigHtHawK skrev:
2127764 det är en tjej som har den så jag gissar att den inte blivit allt för piskad i hennes ägor ialf... men man vet ju inte hur de varit innan... får ta och kolla upp de...

Det sista ska man inte lita på. Är lite nu och då ute och leker med Spader Dam som finns här i Stockholm. Kan säga att jag får jobba som fan för att hänga med och de piskar skiten ur sina hojar...

I övrigt är Fazer 1000 ansedd att vara en riktigt bra hoj. Om man är lagd åt fyrcylindrigt alltså...

Lime skrev:
2127777 Det sista ska man inte lita på. Är lite nu och då ute och leker med Spader Dam som finns här i Stockholm. Kan säga att jag får jobba som fan för att hänga med och de piskar skiten ur sina hojar...

I övrigt är Fazer 1000 ansedd att vara en riktigt bra hoj. Om man är lagd åt fyrcylindrigt alltså...

hehe ja inge ont om de men jag tyckte de inte verkade som en racedam :)

Sen bör du nog tänka på att det är en sporthoj... Åka ihop med de i gynekologställning innebär sällan farter i 3siffrigt format.. Ligga och kana 80-90 med en sånhär blir rätt snabbt en plåga för armar och rygg. 120-130 är behagligt.

Blykometen skrev:
2127935 Sen bör du nog tänka på att det är en sporthoj... Åka ihop med de i gynekologställning innebär sällan farter i 3siffrigt format.. Ligga och kana 80-90 med en sånhär blir rätt snabbt en plåga för armar och rygg. 120-130 är behagligt.

hehe nja va ju ute med dom förra året me gsxn och för de mästa gick de 3 siffrigt kan ja säga.. en av dom våga jag inte ens hänga på sen e de ju inte bara åka me dom som gäller utan för de mesta så drar jag iväg själv och njuter..

NigHtHawK skrev:
2127764
Edit: kollade upp hojen på vägverket och enligt de uppgifterna så är det en 91:a som va importerad.. första gång i trafik här 2001 och den är reggad som 25kw
så nu vart man ju lite fundersam.. ägaren sa att de va en 92:a får nog kanske ta och va lite extra noge eller om man helt ska strunta i den

Var samma sak med min hoj, ägaren trodde det var en -92 men i sverige blev det en -91. Warum?? Jo, tysken reggar årsmoddel = första datum för registrering. Dvs jag kan sätta en kall potatis på att den hojen du kollar på är tagen i bruk första gången nån gång 1992 i Tyskland. Men enligt chassinumret är tillverkningsåret 1991. Därav blir det en 1991 här i sverige. Dessa regler körde vi fram till 2000/2001, därefter gäller samma regler här som i tyskland, dvs inte tillverkningsår som är årsmodell utan datum för första registrering=årsmodell på NYA fordon.
Skillnaden mellan 91 och 92 är färgsättningar. Allt annat är same same.
Nog inget lurt med hojen i sig, min gissning. Denna missuppfattning pga regelverksolikheter är rätt förekommande.
:banana

/Jep

Köpt mig en 600 -90 precis. INte hunnit kört med hojen än mer en än gång ( köpte cykeln som rep. objekt). Men rent mek mässigt är cyklarna riktigt bra bygda. Smart med "fejk-tank". D.vs plastkåpa över tank och luftburk o.sv o.sv.

Upplever det som de bästa cyklarna man kan få i prisklassen 20-25 k???

Var för övrigt 2:ans växel på min hoj som är sliten, d.vs rappar över. Rivit ner motorn och beställt 3 nya vxl-låds drev. INte blodigt alls.

köpte mig en fzr 1000 -89 nu i vintras. kommer att byta vxlåda i den för 2an e knas. annars så verkar det vara en rätt hyffsad hoj och är skön att lägga sig i kurvor med. nån som vet om det är vakumförgasare på den för jag har märkt att den verkar vara lite klen i det lägre registret. kanske borde bestycka om?

klent lägre register kan bero på trasig (läs spärrad i öppet läge, ett rätt vanligt "knep" för att få den att gå hyffsat på fullast) EXUP... Annars är det gissningsvis vacuum.. Har sämre koll på -89 tyvärr.

NigHtHawK skrev:
2127569 tjenare...
sålde nyss min gsx750 -84 och hade tänkt ev köpa nåt till hösten men nu har jag fått nys om en hoj jag blev sugen på..

det är en fzr 1000 -92 och den verkar fräsh och fin då man har sett bilder och snackat med ägaren.. har läst att dessa drar olja som tusan men enligt ägaren så fick man ev pytsa i en skvätt var 500 km och det tycker då jag låter som normal åtgång.. den har gott 6½ tusen och de e kanske lite mycke ??

har fått ett pris på 25.000 vilket ialf jag tycker låter som ett bra pris för denna..

så jag tänkte kolla om nån har lite koll på va dessa ligger i försäkring... e 26 och bor på landet i dalarna med eget garage så jag gissar att de inte e så farligt... gäller yamaha försäkring på dessa ?? har alla andra försäkringar i lf så de e ju bra ur premie synpunkt...

nån som äger har ägt en liknande och kan berätta hur den e att köra mm.. eller om man ska passa sig för dessa... har ju läst mycke om de här och de e mycke ush och fy tycker jag... men jag tror de e ett bra pris... och som sagt så har jag haft en gsx750 -84 innan så detta måste ju kännas som en toppen ny hoj om man tänker på effekt och smidighet..

Tjena!
Jag har inte exakt samma hoj men jag kanske ge dig en hint iaf. Min thunderace -96 är ju efterföljaren till din FZR och väldigt lik på många sätt. Typ exakt samma motor men vissa delar ska va lättare bara. Så min drar oxå en hel del olja. :) Men det är inget större problem precis som du säger.
Ang om din hoj gått långt. Min hoj har gått 6000mil nu och jag servade min hoj så sent som förra veckan och mekaren sa att den var finfin. Inga konstigheter med varken motor, dämpare eller andra delar. Inga stift som visade tecken på olja eller andra läckage. Framdäcket var iofs finito men det känns inte som att det är relevant här. :)
Så att den gått långt behöver ju inte va ett problem men kolla såklart ändå upp så mycket du kan i förväg. Det blir ju snabbt dyrt om ngt skulle cepa.

På tal om försäkring. Jag är 28, bor i Karlskrona, och får betala 3500:- för halvförsäkring hos Folksam och det är då en året runt försäkring. Som krav för försäkringen hade dom att jag hade den i garage plus alltid skyddskläder när jag kör.

Tillägg... Hur den är att köra? Har du inte provkört den? :)
Bara att tuta o köra tycker jag. Skoj, enkel, skön och kul att köra. Har ingen större erfarenhet av andra hojjar så jag kan inte jämföra. Men jag har inget att klaga på heller så. :)

/mvh fanten

Last edited:
Min har gått snart 4000mil och ingenting har gått sönder på den (ta i trä)

Ett problem finns dock - insugsventilerna slits och dess spel blir förlitet vilket visar sig som dålig gång på låga varvtal, kan bluddra lite vid pådrag, och svårstartad.

Om den har orginaldimensioner på fram och bakdäck så är den väldigt stabil men då det är stört omöjligt att hitta 130-framdäck och det ser "löjligt ut" med 170bakdäck så sätter de flesta på 120 och 180däck som ger hojjen ett annat beteende - den känns lite vingligare och mer kvickstyrd.

Jag har haft min i 5 år nu och 92:an som är röd-vit-svart är nog en av de snyggast färgsatta hojjarna till dags datum.

Ps bekväm är den inte :)

NigHtHawK skrev:
2127764 okey tack för fina svar...

det är en tjej som har den så jag gissar att den inte blivit allt för piskad i hennes ägor ialf... men man vet ju inte hur de varit innan... får ta och kolla upp de...

hehe. Då är nog motorn i fint skick men växellådan i sämre. :hihi

Blykometen skrev:
2127947 Var samma sak med min hoj, ägaren trodde det var en -92 men i sverige blev det en -91. Warum?? Jo, tysken reggar årsmoddel = första datum för registrering. Dvs jag kan sätta en kall potatis på att den hojen du kollar på är tagen i bruk första gången nån gång 1992 i Tyskland. Men enligt chassinumret är tillverkningsåret 1991. Därav blir det en 1991 här i sverige. Dessa regler körde vi fram till 2000/2001, därefter gäller samma regler här som i tyskland, dvs inte tillverkningsår som är årsmodell utan datum för första registrering=årsmodell på NYA fordon.
Skillnaden mellan 91 och 92 är färgsättningar. Allt annat är same same.
Nog inget lurt med hojen i sig, min gissning. Denna missuppfattning pga regelverksolikheter är rätt förekommande.
:banana

/Jep

okey.. ja de va nåt sånt jag funderade på om de kunde vara.. sanckade me farsan och han nämde nåt om att de va nå regelstrul som gjorde så med årtalen... då ska man alltså inte förkasta den än då...

FANTEN skrev:
2127993 Tjena!
Jag har inte exakt samma hoj men jag kanske ge dig en hint iaf. Min thunderace -96 är ju efterföljaren till din FZR och väldigt lik på många sätt. Typ exakt samma motor men vissa delar ska va lättare bara. Så min drar oxå en hel del olja. :) Men det är inget större problem precis som du säger.
Ang om din hoj gått långt. Min hoj har gått 6000mil nu och jag servade min hoj så sent som förra veckan och mekaren sa att den var finfin. Inga konstigheter med varken motor, dämpare eller andra delar. Inga stift som visade tecken på olja eller andra läckage. Framdäcket var iofs finito men det känns inte som att det är relevant här. :)
Så att den gått långt behöver ju inte va ett problem men kolla såklart ändå upp så mycket du kan i förväg. Det blir ju snabbt dyrt om ngt skulle cepa.

På tal om försäkring. Jag är 28, bor i Karlskrona, och får betala 3500:- för halvförsäkring hos Folksam och det är då en året runt försäkring. Som krav för försäkringen hade dom att jag hade den i garage plus alltid skyddskläder när jag kör.

Tillägg... Hur den är att köra? Har du inte provkört den? :)
Bara att tuta o köra tycker jag. Skoj, enkel, skön och kul att köra. Har ingen större erfarenhet av andra hojjar så jag kan inte jämföra. Men jag har inget att klaga på heller så. :)

/mvh fanten

nepp har inte provkört den än då den inte finns på hemmaplan precis.. har tänkt att kolla på den i veckan men de kan ju va bra att kolla upp lite info här innan man drar dit då de e en bit att åka

UltraMarine skrev:
2128007 Min har gått snart 4000mil och ingenting har gått sönder på den (ta i trä)

Ett problem finns dock - insugsventilerna slits och dess spel blir förlitet vilket visar sig som dålig gång på låga varvtal, kan bluddra lite vid pådrag, och svårstartad.

Om den har orginaldimensioner på fram och bakdäck så är den väldigt stabil men då det är stört omöjligt att hitta 130-framdäck och det ser "löjligt ut" med 170bakdäck så sätter de flesta på 120 och 180däck som ger hojjen ett annat beteende - den känns lite vingligare och mer kvickstyrd.

Jag har haft min i 5 år nu och 92:an som är röd-vit-svart är nog en av de snyggast färgsatta hojjarna till dags datum.

Ps bekväm är den inte :)

ja den e då den färgsättningen på den.. tyckte den såg väldigt fräsh och modern ut ialf me mina ögon mätt

det enda frågetecknet som är kvar då e att det står 25kw då man kollade den på vägverket... visst de blir billigare försäkring men om det händer nåt så blir de väl ett härrans liv.. ska man in och regga om eller e de nåt som inte inverkar.. har ju tung utan begränsning så för kortets skull e de ju skit samma... men i försäkrings synpunkt.. nån som vet

Bifogat

• fzr.jpg
    fzr.jpg
    110.2 KB · Visningar: 72
Last edited:
NigHtHawK skrev:
2127569 tjenare...

Tror du gör ett bra köp!! Jag var nöjd med min som drog kanske 4 liter på 500 mil. Denna hoj har prestanda och väghållning som är ljusår från 750 fråm 1984 garanterat, den hävdar sig bra mot allt, rakt fram!! Den har ju varningslampa för oljenivå, dessa brukar fungera så det är bara att pytsa i när det börjar lysa, skall du på långtur så ta med olja,1 el 2 liter i en rygga. tanka, kör och njut :tummenupp

Försäkringen var ett plus för mig också! 2800 kr helår halvförsäkrat, då hade jag haft lappen bara i 2 månader.

Last edited:
sporTlovEr skrev:
2128048 Tror du gör ett bra köp!! Jag var nöjd med min som drog kanske 4 liter på 500 mil. Denna hoj har prestanda och väghållning som är ljusår från 750 fråm 1984 garanterat, den hävdar sig bra mot allt, rakt fram!! Den har ju varningslampa för oljenivå, dessa brukar fungera så det är bara att pytsa i när det börjar lysa, skall du på långtur så ta med olja,1 el 2 liter i en rygga. tanka, kör och njut :tummenupp

ja jag tror nog att de e ett bra köp.. priset verkar då helt ok om man kollar runt lite på liknande maskiner och eftersom jag e van vid hur 84an gick.. i och för sig tyckte jag att den gick fint med då de svängde lite men det lär ju bli hur stor skilnad som hellst mot den här... så jag ska kolla försäkring och sånt här så kanske man tar och handlar i slute av veckan.. :) annars kommer väl endå polarna att tjata ihjäl mig om att ut och åka

jag ägde en sukka 750 från 83 innan fzr:en och kan ju säga att det är regäl skillnad. framför allt i väghållning. från vilka årtal är det som motorerna är samma som på 89an? hade tänkt att ta en vxllåda från en thunderrace.

ja de måste de ju va.. man ser ju att de e bra mycke som skiljer i uppbyggnaden av ramen och allt så de lär ju bli bättre väghållning än det jag e van vid...

får bli att kolla finnanserna och försäkringen i veckan och ev handla då... dock fick jag reda på att den var obesiktad så man får hoppas att de inte e allt för lång väntetid här där jag bor..

NigHtHawK skrev:
2128590 ...dock fick jag reda på att den var obesiktad så man får hoppas att de inte e allt för lång väntetid här där jag bor..

Jag kan tala om för dig att nästa lediga besiktningstid i falun för mc är 23/8 just nu. 12/7 i Borlänge och 10/6 i Hedemora :3freak

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...