Fzr 1000. I need info!

valium

Någon ska ju vara sist.
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Kawasaki Zx-9R -01 Yamaha XTZ660 Ténéré -92
Hej.

Jag skulle behöva eran hjälp :Bugar .
Tidigare har jag varit inne på en Gixxer (85-88, kanske en 7/11) men har börjat fundera på en Yamaha Fzr 1000 91-94.

Det jag skulle vilja veta är:
Kvalité.
Känsla.
Körställning (jag är 192cm).
FART&KRAFT(om detta finns).
Skjutsning(tjejen vill med :rolleyes: ).
ÄR GIXXERN BÄTTRE???

Detta var väl allt jag kom på för tillfället.

Så finns det någon med erfarenhet av denna modell???

Hej ! Jag har en gixxer 1100 och har lånat en kommpis FZR och jag tycker att suzukin är bättre både med och utan tjej. :)

Tobbe O skrev:
Hej ! Jag har en gixxer 1100 och har lånat en kommpis FZR och jag tycker att suzukin är bättre både med och utan tjej. :)

Vad e bättre???

suzukin upplever jag som lite stabilare och mer pålitlig och villken som är snabbast vet jag inte! Men på långfärd sitter man bättre på FZR`n.

Har åkt bakpå FZR 1000, 600 mil/säsong i tre säsonger utan några som helst problem. Kanonhoj. Topphastighet runt 260.

Låg, 77 cm i sadelhöjd.
Grymt acc (0-400 10,4 jämför med andra hojar i t ex bike begtest) :banana .

Killen tycker personligen att körställningen var jobbig, långt fram till styret men så är han kort, 174 cm, och att knävinkeln var skarp. Långt chassi, tung (men det är ju de äldre hojarna)

Det går att wheila med den :D Billig försäkring, mycket hoj för pengarna.

Känt "fel", dricker mycket olja.
93:an har 144 hk.

Saknar "Yaman" :( Bild finns på min profil.

http://video.google.com/videoplay?docid=6317213901343961882&q=FZR+1000

Lycka till med hojköpet. :tummenupp Jag skulle pruta på den här http://www.sporthoj.com/annonser/?id=23403#

Last edited:
hej..nu ska vi se om jag minns rätt. FZR 1000 bra väghållning. Snabb som f-n ca 250-260km/h den har en väldigt stark motor som står sig väldigt bra mot en del av dagens hojar. motorn är ganska likt uppbyggd som den på Thunderace. ca:145hk.
Försäkringen på en så pass gammal hoj med så hög efekt är att likna med att käka på dånkan. På touring är den hur skön som helst den kanska höga kåpan bidrar till ett avslappnat körsätt. Med passagerare är skillnaden inte så stor i ax eller toppfart. Det är en bra hoj att skjutsa på. Nu till den negativa biten. Har en tendens till att dra olja om den har flera mil på nacken. Tvåans växel brukar (kan) hoppa ur om hojen är körd hårt med = dyrt att laga.
annars så är det en rätt ok hoj. Om gixxern vet jag för lite om för att uttala mig. Så det får någon annan göra.

Lycka till med ditt val :tummenupp

FZR 1000 är en kanonhoj!
Min brors står i mitt garage bedvid min gsx 1400.
Om man är lång är FZR:en inte kul.
Jag är 189cm och när jag sitter som jag ska i sadeln så tar kanten i "urgröpningen" i tanken precis bakom kanten på mina knäskålar. Det gör att jag inte kan nypa med knäna runt tanken ordentligt utan att det gör ont i småguppen. :huvet
Så mitt råd är: PROVKÖR
Dina ben är garanterat inte exakt som mina så du kanske klarar det galant. Jag fixar det inte.... å så gillar jag min GSX 1400 K5 bättre.... :)

Edit: Syftningsfel

Så den drar olja, vad beror detta på??? Går det att åtgärda eller e det sånt som ingår??
:)

valium skrev:
Så den drar olja, vad beror detta på??? Går det att åtgärda eller e det sånt som ingår??
:)
Hona loppen och byt kolvringar är lösningen,
Det finns exemplar med många mil som varken drar nämnvärt med olja eller sparkar ur tvåans växel. De är körda av människor med mekanisk empati.

De är väl rätt så lika i prestanda och toppfart, så det kvittar,,men hållbarhetsmässigt så tycker jag nog Suzukin vinnar, sen finns där mycket mer trim till den,,om man nu vill ha mer senare,,he he
Kopplingen på FZR är väl inte världens starkaste,, däremot det s.k. problemet med 2:ans växel som hoppar ur,,det kan du få på vilken hoj som helst, speciellt 1000 cc+, med lite effekt, det beror på att 2:an INTE är "cuttat" som de övre växlerna, alltså 3-4-5(-6), sista enbart på FZR,,tror jag,,
Suzukin är iaf 5-växlat, det vet jag,,och det säjer ju lite om motorns ork på lite lägre varv,,där vinnar Suzukin nog.
Men i stort så är där ingen större skillnad,,enligt ett test i Bike på den tiden så var de jämnbördiga,,så det bästa du kan göra är ju att provköra båda modeller så kan du ju avgöra vilken som passar dig bäst.
Alla har vi ju våra favoriter,,jag menar fråga en Suzuki-kille, vad han tycker om en Honda,,och tvärtom,,då får man lite olika svar, är jag ganska säker på. ;-)
Mogens.

Hej igen.
En snabb grej bara : Om du beslutar dig för en Suzuki, så ta INTE den "gamla" (nåja, äldre) 86-88!!
89:an och fram för allt 90:an och framåt är bra mycket bättre hoj än de första modellerna, främst i chassit och sen har de ju även 17" fälger som ger större möjligheter att hitta bra däck.
86-88 hade ju 18",,URK!!
Är inte riktigt rättvist att försöka jämföra en 87:a Suka med en 93:a Yamma, eller hur??
Men kommer du upp kring -90 så är de mer lika och ger en mer rättfärdig jämförelse.
Mogens.

Jag har en -91'as FZR nu, och den är mycket att växa i, så att säga.
Mina snabba sammanfattningar, klockan är mycket..

Nackdelar: Tung, dricker olja, problem med ventilspel vid 6000mil+. Välj en lågmilare, eller kolla spelet innan köp = drygt, men det går.
Skarp knävinkel för korta, jag är 172cm..

Fördelar: Snabb som halva Hedemora i en rymdraket. 402m på 10,4 orginal slår en R1'a idag. Mycket stabil att skjutsa med, du märker inte så stor skillnad om du har passagerare eller ej..
Snyggast av alla i början på 90-talet. Överlägset. :hihi
(Se avatar och profil..)

turbobiker44 skrev:
Alla har vi ju våra favoriter,,jag menar fråga en Suzuki-kille, vad han tycker om en Honda,,och tvärtom,,då får man lite olika svar, är jag ganska säker på. ;-)
Mogens.

Du har så rätt :tummenupp ....alla polare kör Suzuki så det e meningslöst att höra med dom.

Är otroligt tacksam för alla svar :tummenupp :tummenupp .

Någon som har nått att tillägga??? :Bugar

Last edited:
2fast4hjo skrev:
:6surkart
Jag kör Suzuki, killen likaså (nu) men "Yaman" kommer alltid en plats i våra hjärtan. Yamaha är ett mycket bra märke :tummenupp Suzukimodellen vet jag inget om men provsitt, provkör och välj den om den passar dig bättre.

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=99682&highlight=FZR+1000

Tack för länken :tummenupp .
Tyvärr blev jag ännu mer kluven :huvet , verkar var MYCKET kluvna känslor kring denna skrevraket.
Som du själv skrev:
"Hade en FZR 1000 -93. Olja i mängder dricker de, det står också som nackdel i bl a bikes tester. Annars en hoj som min sambo var mycket nöjd med. Tuvärr så gick den "i slutet" bara på en cylinder och såldes som renoveringsobjekt för att nu åter rulla på vägarna."

Allmänt tycke verkar vara att Gixxern ÄR bättre.

Ska i.o.f.s provköra för att få en egen uppfattning men de 30 cm snö som ligger här får nog försvinna först :) .
Har kört kompisens 7-eleven gixxer och den gick ju helt okej.

Mmmm....får forstätta söka info. om dessa.

valium skrev:
Tack för länken :tummenupp .
Tyvärr blev jag ännu mer kluven :huvet , verkar var MYCKET kluvna känslor kring denna skrevraket.
Som du själv skrev:
"Hade en FZR 1000 -93. Olja i mängder dricker de, det står också som nackdel i bl a bikes tester. Annars en hoj som min sambo var mycket nöjd med. Tuvärr så gick den "i slutet" bara på en cylinder och såldes som renoveringsobjekt för att nu åter rulla på vägarna."

Allmänt tycke verkar vara att Gixxern ÄR bättre.

Ska i.o.f.s provköra för att få en egen uppfattning men de 30 cm snö som ligger här får nog försvinna först :) .
Har kört kompisens 7-eleven gixxer och den gick ju helt okej.

Mmmm....får forstätta söka info. om dessa.

Får väl tillägga att den sista säsongen kördes den mycket hård (läs tränade på stunt). Det skulle kosta ca 10 000 att renovera vilket var tänkt om intresset skulle vara lågt men redan efter 24h var hojen såld.

Du ska inte hänga upp dig på oljeförbrukningen på fzr:en, den kan dra upp till 1l på 100 mil innan det börjar bli dags för genomgång.

Och det som behövs är (får kanske det att låta lätt nu, men det är det)

Lossa ventilkåpan, toppen osv tills du står där med fyra kolvar rakt upp från motorn. Då byter du kolv/oljeringar. Lånar ett honingsverktyg av någon. Kör det i alla cyllarna sen dit med allt igen. :)

Nada problem för den som vet hur man använder en borrmaskin och en momentnyckel.
Kan du hantera dessa saker och har tillgång till en sprängskiss eller liknande så tar detta jobb gjort på en lördag+söndag.
kostnad??
Vet inte exakt men skulle tippa på runt 2 000. Och sen så har du en go hoj i 6000 mil till.

Ventiljustering är ju lite knepigare men absolut inte svårt. Tar nog ett par helger och några carlsberg för en nybörjare med tummarna på rätt plats.

Kan väl kännas som ett stort jobb detta.... Men som sagt det är inte så farligt. Tar ju lika lång tid som att bara plocka bort allt som är ivägen(tank, kylare mm mm)

Alltid roligt att gjort det själv också ju :yoparty :yoparty

Finns säkert liknande saker att göra på en gammelsukka efter 5-6000 mil

Pratade faktiskt med en av mina gixxer-vänner idag, han e en otrolig ur-gixxer fantast. T.o.m han hade bara bra saker att säga om fzr:n(eller nästan i.a.f) :)

JT skrev:

Mmmm...vad säger man :tungan .

Men det känns ändå som detta e hojen för mej, men vad vet jag :D

VaRvStopPEt skrev:
Och det som behövs är (får kanske det att låta lätt nu, men det är det)

Lossa ventilkåpan, toppen osv tills du står där med fyra kolvar rakt upp från motorn. Då byter du kolv/oljeringar. Lånar ett honingsverktyg av någon. Kör det i alla cyllarna sen dit med allt igen. :)

Nada problem för den som vet hur man använder en borrmaskin och en momentnyckel.

Skruva e inget problem...tror jag :gnissla .
Men för att få allt idiot förklarat:
Vad e ett honingsverktyg :confused:
Skratta inte :tomten

Last edited:
valium skrev:
Skruva e inget problem...tror jag :gnissla .
Men för att få allt idiot förklarat:
Vad e ett honingsverktyg :confused:
Skratta inte :tomten

Det ända som enligt mig talar mot fzr:en är vikten. Men det spelar ju ingen jätteroll. Startade själv min hojkariär på en Fzr 600 -92:a. Grymmt nöjd med den faktiskt. Hängde med nyare och större hojjar mycket bra upp till 220. Va nog ett real kraftpaket när dom kom....Både 600 och 1000

Det är lätt förklarat en fjäderbelastad slipsten. Dom som är så stora som till mc och bil brukar oftast vara tre fjäderbelastade armar där det sitter en mycket fin slipsten ytterst på varje arm. Man stoppar in den i cyllindern och då trycks armarna utåt. Koppla till borrmaskinen och kör sakta så "repar" du upp en fin yta med små repor där oljan stannar kvar och smörjer (oljefilm)
Obs ska väl ochså nämna att man ska ha lite "ny" motorolja i cyllarna när man honar. Annars "repar" det nog lite väl mycket.

Är verkligen inte bra på att beskriva saker,,,hoppas du förstog nåt.

Micke

Edit: Sök på honing http://www.jula.se/butik/default.asp
Och längre ner på den sidan så finns även en duglig momentnyckel. Två flugor i en smäll för 400kr :tummenupp

Last edited:
VaRvStopPEt skrev:
Är verkligen inte bra på att beskriva saker,,,hoppas du förstog nåt.

Micke

Ahhh. nu förstår jag, tack så mycket :tummenupp

Bara att handla nu då om ingen annan här inne har något att tillägga :confused:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...