växling på bakhjulet!!

#kgc-folke#

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2005
Hoj
z750 08
har sökt bland de andra trådarna men hittar inte dfet jag söker.
Det är så att jag drar upp min hoj på ettan men jag vill få i tvåan klarar inte hålla den uppe på ettan. Jag vet inte det kanske ska gå med övning, men när jag ska peta i tvåan så håller jag tryck på växel pinnen och släpper efter på gasen så går den i, men problemet är att jag inte klarar hålla kvar den uppe utan den går ner. behöver tips och råd. snälla någon.

#kgc-folke# skrev:
2198570 har sökt bland de andra trådarna men hittar inte dfet jag söker.
Det är så att jag drar upp min hoj på ettan men jag vill få i tvåan klarar inte hålla den uppe på ettan. Jag vet inte det kanske ska gå med övning, men när jag ska peta i tvåan så håller jag tryck på växel pinnen och släpper efter på gasen så går den i, men problemet är att jag inte klarar hålla kvar den uppe utan den går ner. behöver tips och råd. snälla någon.

Växla tidigare så du inte har så höga varv, går lättare i utan koppling då.
Annars kan du gasa till lite extra precis innan så den kommer lite högre och du har lite mer tid på dig innan den åker ner igen.

#kgc-folke# skrev:
2198570 har sökt bland de andra trådarna men hittar inte dfet jag söker.

snälla någon :(

det e ju nån som har svarat :7peta

Om det är gixxern du kör med så kör upp den i 2:an istället! Jag testade att koppla upp min häromdagen och det var faktiskt inte så svårt/äckligt som jag trodde faktiskt! Tyckte att man hade mer kontroll om man gjorde så! Det är mitt tips :tummenupp

Lycka till och ta det lugnt där ute!!

EDIT: Såg nu att du snart har en Gixxer, sorry :huvet

troligtvis är du inte tillräckligt högt uppe, samt har för högt varv.

de få gånger jag drar upp min på 1:an, så hivar jag i 2:an nästan direkt.

Om det nu ska va sånt besvär att hiva upp den på bakhjulet varför inte behålla framhjulet i gruset också? Enklare, säkrare och lättare att svänga... :confused:

:D

Min gixxer 750 -99a gick upp på 2an utan koppling så det måste din också göra. Med rätt höjd så kommer du kunna växla utan problem. Själv så använder jag alltid kopplingen...blir mindre ryckigt då.

Ut och öva :)

Om du inte kan känna av själv hur du ska göra, har du antagligen inte tillräckligt bra "hoj-känsla". Jag råder dig att hålla framhjulet i marken tills du känner att du har bättre kontroll och inte behöver tänka hur du ska göra när du ska wheela.

ceasar skrev:
2198662 Om du inte kan känna av själv hur du ska göra, har du antagligen inte tillräckligt bra "hoj-känsla". Jag råder dig att hålla framhjulet i marken tills du känner att du har bättre kontroll och inte behöver tänka hur du ska göra när du ska wheela.

du missförstod nog tråden. jag frågade om tips inte sämre självförtroende :pannkyss

ceasar skrev:
2198662 Om du inte kan känna av själv hur du ska göra, har du antagligen inte tillräckligt bra "hoj-känsla". Jag råder dig att hålla framhjulet i marken tills du känner att du har bättre kontroll och inte behöver tänka hur du ska göra när du ska wheela.
Tycker jag var oschysst sagt, hur ska man lära sig om man inte övar. Själv lyckades jag köra nästan 300m i lördags från att ha kunnat köra 50 2 dagar innan. Övning ger färdighet men jag kan heller inte växla än, har inte provat sen jag lärde mig bättre nu. Jag kan tänka mig att det är höjden det är fel på och at t hojen inte orkar dra upp hjulet när du fått i nästa växel.

ceasar skrev:

Är det inte lite svårt att inte behöva tänka när man ska wheela,när man aldrig har gjort det förut. Jag har ingen större kontroll över min cykel men jag provar gärna köra bakhjul där det inte är någon risk för annan trafik. Har gått bra för mig hittils och hur annars skulle jag kunna lära mig.

Och så en fråga till då för mig som är handikappad när det gäller bakhjulskörning.

Jag åker inte bakhjul och har inte heller gjort något seriöst försök men tänkte fråga lite hur man ska göra. När jag blir stor tänkte jag med att jag ska åka lite bakhjul nämligen.

Hur gör ni när ni går upp på bakjulet? Jag har en R1 -98 så jag borde väll få upp den (med rätt teknik) utan problem?

Flyttar ni bak vikten (sätter er längre bak på sätet?) eller sitter ni kvar.
När jag har i 1an och gasar iväg så lyfter sig inte framhjulet. (vet inte om jag automatiskt släpper på gasen när jag märker framhjulet lättar?! har inte tänkt på det) men det tror inte den lättar på framhjulet. jag sitter ganska långt fram som jag alltid gör när jag åker och flyttar jag bak känner jag mig osäker på hur hojjen ska bete sig. (känns som man ligger ner o kör då (korta armar???))

Detta var utankoppling

På 2an ger jag maxgas (utan koppling) men känner att den inte vill upp ändå (dom kanske inte gör det gammel R1?) men man hör ju så många förespråka bakhjulsåka utan koppling.

Rycker ni i styret när ni ska upp eller trycker ni ner framfjädringen precis innan ni ger gaspådrag så fjädringen gå upp lagom tills gaspådraget kommer?

och hur gör ni med kopplingen. ligger ni på lagom varv (högt/lågt/mitten) och kopplar och sen släpper röven skitsnabbt (som man gjorde på moppen) eller hur gör ni? är rädd att den bara ska stegra över (är jag för optimistisk)

ujuj.. det blev lång och med många ()()()()((()))(())()(())() men men. vill me bli vuxen och lära mej åka bakhjul

( RolleRs slangskola suger. fick ingen hjälp av den :P )

MestHemlig skrev:
2198771 Och så en fråga till då för mig som är handikappad när det gäller bakhjulskörning.

Jag åker inte bakhjul och har inte heller gjort något seriöst försök men tänkte fråga lite hur man ska göra. När jag blir stor tänkte jag med att jag ska åka lite bakhjul nämligen.

Hur gör ni när ni går upp på bakjulet? Jag har en R1 -98 så jag borde väll få upp den (med rätt teknik) utan problem?

Flyttar ni bak vikten (sätter er längre bak på sätet?) eller sitter ni kvar.
När jag har i 1an och gasar iväg så lyfter sig inte framhjulet. (vet inte om jag automatiskt släpper på gasen när jag märker framhjulet lättar?! har inte tänkt på det) men det tror inte den lättar på framhjulet. jag sitter ganska långt fram som jag alltid gör när jag åker och flyttar jag bak känner jag mig osäker på hur hojjen ska bete sig. (känns som man ligger ner o kör då (korta armar???))

Detta var utankoppling

På 2an ger jag maxgas (utan koppling) men känner att den inte vill upp ändå (dom kanske inte gör det gammel R1?) men man hör ju så många förespråka bakhjulsåka utan koppling.

Rycker ni i styret när ni ska upp eller trycker ni ner framfjädringen precis innan ni ger gaspådrag så fjädringen gå upp lagom tills gaspådraget kommer?

och hur gör ni med kopplingen. ligger ni på lagom varv (högt/lågt/mitten) och kopplar och sen släpper röven skitsnabbt (som man gjorde på moppen) eller hur gör ni? är rädd att den bara ska stegra över (är jag för optimistisk)

ujuj.. det blev lång och med många ()()()()((()))(())()(())() men men. vill me bli vuxen och lära mej åka bakhjul

( RolleRs slangskola suger. fick ingen hjälp av den :P )

Jag har en R-98 och jag bara gasar upp den på ettan.
Har bar haft hojen en månad så jag försöker hitta/bli säker på balansläget innan jag försöker växla.

Hade en CBR600 förut och den dippade jag först och sen full gas för att få upp den på 1:an. Borde ju funka på R1 på tvåan antar jag. Har dock inte testat det än.

På ettan får jag upp den hela tiden, jag är ingen gud på bakhjul, kan inte helle rköra så långt för vågar inte dra upp en högt, men skall träna nu när jag e hemma. Men jag har försökt koppla upp den på 2an men vågar inte, känns konstigt att släppa fingrarna å dra i kopplingen

Hur många fingrar använder ni på kopplingen? bara långfingret å pumpar in den snabbt medans ni varvar upp den?

vbg_snake skrev:
2198786 På ettan får jag upp den hela tiden, jag är ingen gud på bakhjul, kan inte helle rköra så långt för vågar inte dra upp en högt, men skall träna nu när jag e hemma. Men jag har försökt koppla upp den på 2an men vågar inte, känns konstigt att släppa fingrarna å dra i kopplingen

Hur många fingrar använder ni på kopplingen? bara långfingret å pumpar in den snabbt medans ni varvar upp den?

ett finger använder jag räcker gott och väl!

MestHemlig skrev:
2198771 Och så en fråga till då för mig som är handikappad när det gäller bakhjulskörning.

Jag tror det sitter lite i psyket och att man inte riktigt vågar när den känns svår att få upp.

Jag hade problem från början men nu känns det rätt lätt att gasa upp den på ettan. Dippa med gasen (eller koppla) och ryck till så ska den nog komma lite. Öva tills du börjar få koll på det.

Jag vill inte påstå att jag är nå duktig på att köra men något som kändes svårt från början känns bra mycket lättare nu när jag inte är så rädd.

Jag har ju haft några polare som ramlat och totalkvaddat sina hojjar pga bakhjulskörning och det slipper jag gärna. Jag är inte rädd men det kanske sitter i det undermedvetna. jag kanske är det ändå? nä...

Nu är det bara vänta på att solen ska komma sen ska jag slanga gärnet :D

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...