Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
TomK skrev:620 är den äldre LC4-motorn och som satt i Duke-I, diverse stora offroadhojar och avslutade KTMs 620-program med att sitta i SuperComp (som var den största av enduromaskinerna och även kom som SM under något år). Den har nästan uteslutande använd Dell'Orto-flatslideförgasare till skillnad från de andra "gatmaskinerna" som varit bestyckade med Mikuni BST40 (ända tills man började med Keihin FCR41 - thank god!).
Om du hittar en 620LC4 enduro av äldre modell, så motsvarar det i modellprogrammet ofta dagens 640LC4, ibalnd med elstart - andra gånger utan. 620:n är på 609cc och 640:n på 625cc (någon var på 612 också, men minns ej vilken modell).
Strypningarna skiljer sig mellan olika modeller och årgångar. T.ex. 620SC från 2001 hade bara gnistgaller och ett trottelstopp - båda lätta att ta bort. Inga EPC-ventiler och sånt mojs, men efterföljande 625SX och 660SMC har drabbats av både det ena och det andra i strypnings- och avgasreningsväg.
Hur pass original är din maskin ?
Matte_M skrev:Vet inte riktigt än, det är en 01:a och jag har bara haft den i en vecka ungefär. Blir att skruva och kolla lite..
Men jag är hundra på att det sitter en Mikuni förgasare på den.
Har även hittat en gummiplugg som sitter på vänstra sidan i luftburken, och precis utanför den sitter ett typ av insug med ett aliminuimhölje över..(svårförklarat..)
TomK skrev:Ah, ja just det! Gummipluggen kan du ta bort så ökar trycksättningen av luftburken. Locket på burken tar du också bort om det inte redan är gjort och kanterna kan skäras ner någon centimeter (mer luftspalt mellan burken och sadelns undersida).
Mikunin är säkert monterat i efterhand - en TM40 kanske ?
Hur långt har maskinen gått ? Jag fick byta kopplingslagret på min 01:a efter ca 650 mil, men den har fått gå ganska hårt också...
Matte_M skrev:Det är en TM40. Vad ska man ha för munstycken i dessa? Tänkte slänga på ett Akra system snart.
TomK skrev:Läs följande: http://irt.slu.se/tomk/mc/mc.tuning.html#620sc så lär du hamna ganska rätt även med ett Akrapovic.
Äldre än en gentleman
Vi har fotograferat en 100 ... |
|
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |