Yamaha 426 som käkar stift.

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
Försöker hjälpa en polare som har problem med stora tändstiftkostnader...
Jag har sökt och har hittat en intressant tråd här, men nu skulle jag vilja vidareutveckla det hela lite och på enduromx.com så fatta jag inte ett skit om hur sök-funktionen funkar.

Problemet är tydligen rätt vanligt. Hojen stannar och den olycklige piloten råkar vrida på gasen med resultatet att hojen surar igen och skrotar stiftet.
1. Är stiften skrot efter en sån här surning eller går det att fixa dom på något sätt??
2. Varför blir stiften skrot?? Att bensinmotorer surar är ju inget ovanligt men att stiften stryker med??
3. Finns det något stift på 426’an som funkar lite bättre än övriga(fabrikat/beteckning)?
4. standard-åtgärder för att minska problemet? Finns det?
 
Ställ förknasaren snålare så blir det bättre.
Kolla att det sitter rätt stift i också..
 
Racing stiftten är att rekommendera i det här fallet, då dom verkar tåla mer stryk och soppa flöde...

Har jag märkt på mina maskiner, samt att det är dom enda som funkar i snöskotrar..dom vanliga NGK 8,9 håller en 3-5tim sen är dom slut...Medans racing stiften kan du köra på en hel vinter! :)

Sen att det säkert bara är humbugg att det är någon skillnad, gör detsamma så länge dom funkar för mig
 
Alla 426,or käkar stift..det är lixom ett problem som kommer med crossen. Det jag lärde mig av min hojj va att man helt enkelt måste lära sig att kicka på rätt sätt. Så lätt är det, dom första veckorna jag hade crossen gick det 4 stift..sen gick det 1 på 5 månader...det är bara att träna, Vet folk som har lämnat in crossar och fått tilbax dom å då har dom gått sämre..vad jag vet finns det inget att göra åt det, förutom att lära sig kicka.
 
Välj ett stift utan "R" märkning. Jag har märkt att stift som inte är radioavstörda pallar mer misshandel i form av felbestyckningen, skitiga förgasare, igensatta luftfilter etc. Testa även att välja ett steg varmare stift?
 
Det där med stiftkäkande Yamor 4 t verkar vara ett vanligt problem. Har hört att om du har det problemet ska du använda dig av Denso stift. Har inte haft några problem med min hoj och jag kör på NGK. Ägaren innan hade problem och han sa att det enda som funka var Denso, så det verkar vara så att hojen gör lite som den känner för.

BTW, logga in på enduromx.com så ska du se att sök funktionen funkar
 
Stift surar igen av för fet blandning och för klent med värme. Dvs kallstartar man mycket och kör som en med "Övningskör" på ryggen blir det så där.

Stiften fixas genom att bränna bort sotet med en gasolbrännare tills mittisolatorn blir svagt körsbärsröd - efter det, som nya igen.

Byt luftfilter. Sänk flottörnivån. Sänkt trottelnålen. Byt till varmare tändstift (lägre nummer, t.ex. från JR9 till JR8). Kör inte som en "kärring". Ta en sak i sänder och var nöjd när stiftet inte längre surar ihop.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top