Motardkitta KTM 380 SX

Barrett

Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Funderar på att motard kitta 380'n. (-99:a)

Chassi:
Hur/vad har ni ändrat på fjädring? Ombyggnad är inte aktuell då det ska bli en budjet-hoj som även ska funka till MX. Vi håller oss till justeringar & oljor.
Kan man hoppas på att få dit 5"-fälg?
Bra drevning att utgå ifrån?

Motor:
Är grön när det gäller 2-t. Funderingarna går kring att byta reeds & ev. krök, men har inte hittat mkt info om olika fabrikat & modeller, hur dom påverkar register osv.

Ös på vad ni vet! :tummenupp

Pingis, här på forumet borde ha ett par svar på dina frågor då han själv kör 380.. kom igen nu pingis.. hjälp killen då...

Bifogat

• Bild(25).jpg
    Bild(25).jpg
    54.9 KB · Visningar: 306
Last edited:
Nu vet ju inte jag nått om KTM men du kan ju förändra registret åt vilket håll du vill med andra reeds och framförallt annan krök. Fet krök ger mer botten och smal ger mer på topp. Längd på ljuddämparen förändrar också.
Barrett skrev:
Funderar på att motard kitta 380'n. (-99:a)

Chassi:
Hur/vad har ni ändrat på fjädring? Ombyggnad är inte aktuell då det ska bli en budjet-hoj som även ska funka till MX. Vi håller oss till justeringar & oljor.
Kan man hoppas på att få dit 5"-fälg?
Bra drevning att utgå ifrån?

Motor:
Är grön när det gäller 2-t. Funderingarna går kring att byta reeds & ev. krök, men har inte hittat mkt info om olika fabrikat & modeller, hur dom påverkar register osv.

Ös på vad ni vet! :tummenupp

farmerlip skrev:
Nu vet ju inte jag nått om KTM men du kan ju förändra registret åt vilket håll du vill med andra reeds och framförallt annan krök. Fet krök ger mer botten och smal ger mer på topp. Längd på ljuddämparen förändrar också.

Fick "2-stroke performace tuning" av x:et i julklapp (antagligen för att man skulle få ngt annat att göra när man senare blev dumpad :3freak ) så man börjar ju få lite grepp om varför saker påverkar som dom gör.

Finns ju även möjlighet att öppna upp luftburken så den andas bättre.

Barrett skrev:
Fick "2-stroke performace tuning" av x:et i julklapp (antagligen för att man skulle få ngt annat att göra när man senare blev dumpad :3freak ) så man börjar ju få lite grepp om varför saker påverkar som dom gör.

Finns ju även möjlighet att öppna upp luftburken så den andas bättre.

Ska du sälja husky:n eller ska du ha två motarder?

det låter som en bra idé :tummenupp
2-t motard e kuuul.

på min så körde jag bara med lite mer fjäderförspänning fram och mera komp påställt, returen får man ju pilla lite med så att det känns bra.
plus att jag höjde gaffelbenen 15mm i kronorna, fick göra distanser och höja upp styret för att kunna höja benen så mkt dock.
bak sänkte jag stötdämparen ca 25mm med en bricka inuti dämparen.
hojen kändes mkt bättre i kurvor efter sänkningen fram och bak, lägre och goare.
5" fälg får plats på en -02a utan större problem iaf, men ta bort aluskyddet utanpå kedjestyraren och kör med plastprylen bara.
drevning på normalsnabba banor...typ 15-42,45... på barkaby hade jag 15-38 men då gick det ju mkt fortare än vanligt.
hade Domarör och V-force insug på min och det kan rekomenderas, alla som såg den på banorna kan nog intyga att den gick rätt bra.
borrade ett gäng hål för mer luft och fränare baaaap ljud oxå, se avataren.

har du hjul till den redan eller?
ligger ett framhjul här och skräpar annars, passar rätt på med 17mm axel som på din.

Last edited:
Att ge KTM:er mer luft e det många som gör... Bara att borra några hål och täcka med fint stålnät...
IAF vet dock ej exakt ang avgasrör på 380 men på 125,200,250 och 300 vet jag att Pro circuet (vet att det är fel stavat) Ger främst på topp och ett jobbit skrikit ljud
Spec funkar bra ger hyggligt register rakt igenom
FMF finns ju olika Fatty är nog vanligast och fungerar hyffsat bra kommer mer på övre delen av registret Ingen personlig favorit Gnarly e ett riktigt kanon rör för enduro då man nästan får ett fyrtakts liknande drag och grym botten kroknar dock på topp
HGS är ett riktigt bra rör som fungerar till både cross och enduro och ger fin gång ett riktigt toppen rör anser jag
Doma liknar både HGS och spec
Detta är min uppfattig så ta det med en nypa salt... Alla rör måste ju själklart kompleteras med annan bestyckning...
Ljuddämpare
KTM power parts six days ljuddämpare funkar bra ger en fin gång och rappt svar på gasen
KTM EXC orginal funkar bra om du är ute efter botten och tyst gång...
De andra ljuddämparna av ovan nämda fabrikat vet jag inte mycket om men de brukar ge mer varvvillighet och topp effekt
V-force fungerar bra men det finns andra märken som tillverkar precis lika bra grejer men till lägre pris... Som en liten notis kan jag säga att i en bänkkörning av en HVA 125 Cr gav V-force sämre effekt och register.
Ska du göra något seriöst så försök få loss ett SXS kit vet att en snubbe åkte sm på en sån därn med sxs kit och det var ruskit rapp det är ju rätt mycket som man byter ut då...

rejser skrev:
det låter som en bra idé :tummenupp
2-t motard e kuuul.

på min så körde jag bara med lite mer fjäderförspänning fram och mera komp påställt, returen får man ju pilla lite med så att det känns bra.
plus att jag höjde gaffelbenen 15mm i kronorna, fick göra distanser och höja upp styret för att kunna höja benen så mkt dock.
bak sänkte jag stötdämparen ca 25mm med en bricka inuti dämparen.
hojen kändes mkt bättre i kurvor efter sänkningen fram och bak, lägre och goare.
5" fälg får plats på en -02a utan större problem iaf, men ta bort aluskyddet utanpå kedjestyraren och kör med plastprylen bara.
drevning på normalsnabba banor...typ 15-42,45... på barkaby hade jag 15-38 men då gick det ju mkt fortare än vanligt.
hade Domarör och V-force insug på min och det kan rekomenderas, alla som såg den på banorna kan nog intyga att den gick rätt bra.
borrade ett gäng hål för mer luft och fränare baaaap ljud oxå, se avataren.

har du hjul till den redan eller?
ligger ett framhjul här och skräpar annars, passar rätt på med 17mm axel som på din.

Misstänkte starkt att ett bra svar skulle komma från dig förr eller senare :tummenupp

Har bara en bakfälg över så jag är intresserad av framfälg. Med eller utan skiva? Färg?

Tack även till jra racing för ett bra svar! :tummenupp

Last edited:
Hej Barrett.

Jag har ett kit till en 380 ligger sedan några år, KTM:s egna trimkitt. Vet ej om det är "sxs" men min -98 gick betydligt bättre o blev rappare med det. Insug (hela korgen), krök o ljuddämpare. Det är inte använt sedan -00. Hör av dig om du är intresserad.

//David Starnberg.

Den som har flest prylar när han dör vinner! :banana

Skicka PM på allt ni har & vad ni vill ha för det :tummenupp

Barrett skrev:
Misstänkte starkt att ett bra svar skulle komma från dig förr eller senare :tummenupp

Har bara en bakfälg över så jag är intresserad av framfälg. Med eller utan skiva? Färg?

vanlig silverfälg, sitter 310mm Beringerskiva på.
har fyrkolvsoket oxå om du vill slå till på allt.

KTM DAVVE skrev:
Hej Barrett.

Jag har ett kit till en 380 ligger sedan några år, KTM:s egna trimkitt. Vet ej om det är "sxs" men min -98 gick betydligt bättre o blev rappare med det. Insug (hela korgen), krök o ljuddämpare. Det är inte använt sedan -00. Hör av dig om du är intresserad.

//David Starnberg.

jaha nu kommer det fram grejer ur garderoben :7peta
det kunde du väl sagt liiiite tidigare...hehe
fast då hade du kanske inte haft en suck på barkabyrakan om jag kört med det röret på 380´n :D

rejser skrev:
vanlig silverfälg, sitter 310mm Beringerskiva på.
har fyrkolvsoket oxå om du vill slå till på allt.

Jag behöver ju både skiva & ok så... Har en Brembo radialpump över, borde väl lira fint ihop?

Barrett skrev:
Jag behöver ju både skiva & ok så... Har en Brembo radialpump över, borde väl lira fint ihop?

jo det borde väl gå, fast oket funkar ju med originalpump det är gjort för det.

rejser skrev:
jaha nu kommer det fram grejer ur garderoben :7peta
det kunde du väl sagt liiiite tidigare...hehe
fast då hade du kanske inte haft en suck på barkabyrakan om jag kört med det röret på 380´n :D
Gick inte din hoj bra nog på barkaby?!?!?!?!?!?!?!?!?!?

Kul att du uppskattade det jag sa och att det kan hjälpa dig vidare...
Iaf tror inte att det är ett riktigt sxs kit KTM Davve har för då ska det vara annan cylinder,vev,kylare,tändning,topp,kolv,avgasrör och lite annat men det räcker nog det han hade

jra_racing skrev:
Kul att du uppskattade det jag sa och att det kan hjälpa dig vidare...
Iaf tror inte att det är ett riktigt sxs kit KTM Davve har för då ska det vara annan cylinder,vev,kylare,tändning,topp,kolv,avgasrör och lite annat men det räcker nog det han hade

Det verkar som ett sxs-kit skulle spräcka hela årets budjet ändå så... :)

rejser skrev:
jo det borde väl gå, fast oket funkar ju med originalpump det är gjort för det.

Ok, med det är ju bara testa sig fram. Sitter liknade pump på Qvarnan & det funkar ju, men ska vara betydligt bättre med radialare.

KTM DAVVE skrev:
Ska kolla upp Pryarna o ta ett par kort!

:tummenupp

Back