besiktiga en 25kw som e ostrypt

ebbaklasa

ska man skriva nått här?
Gick med
2 Apr 2004
Hoj
Yamaha R1-99 och en minicross 110cc
YO!!!!!

har bestämt för mig att ja sett nån tråd om någon som hade en 600 som var 25kw på pappret som skulle besiktiga, och frågade om dom kollar det
ja har sökt på "besiktning 25kw", "besiktning mellanklass" etc men hittar ej

är så att min hojj ska in nu på besiktning, o givetvis har jag inte strypbrickorna i :(
måste ja slänga i dom, köra ner o besiktiga, för att sedan ta ut dom igen ? :D
gasar han på mycke när han provkör den ? man börjar märka de ju vid typ 8000 varv i 2an
ja har allri besiktat förut o blev lite nervös här :3freak

dom märker inte/bryr sig inte om att strypningarna inte är i. däremot märkte dom att jag hade buckligt framdäck. den infon var jag glad för. visste att det var nåt fel men kunde inte riktigt sätta fingret på vad, och det var skönt att höra att det inte bara var inbilning.

tack för det, bilprovningen.

Jag tänker nog iaf slänga i strypningarna när jag besiktigar..

Kan man besiktiga utan sidostöd? :rolleyes:

anja skrev:
dom märker inte/bryr sig inte om att strypningarna inte är i. däremot märkte dom att jag hade buckligt framdäck. den infon var jag glad för. visste att det var nåt fel men kunde inte riktigt sätta fingret på vad, och det var skönt att höra att det inte bara var inbilning.

Nja stämmer inte riktigt. Fel besiktningsman och han provkör och det blir föreläggande om regbesiktning. Dvs du måste stoppa i strypningarna och betala en regbesiktning. Fördelen med att besiktiga på vintern är att dom inte provkör så det kan ju vara värt att chansa om man inte orkar skruva.

Så länge du har papper på att den är strypt, så är det inget som ifråga sätts... Min gick igenom reg. besiktinig utan strypningarna i, så en vanlig besiktning borde inte va nå problem.....

Samtidigt så tar det ju en 20-30 minuter att sätta i/ ur strypningarna så....

Det värsta som kan hända är alltså att du får betala för en reg.besiktning?

CayLe skrev:

Jag kan inte annat än hålla med. På min måste man plocka av båda sadlarna, tanken och luftburken för att komma åt förgasarna/tändstiften :näsblod

anja skrev:

Polaren skulle besiktiga sin som 25 kw utan strypningar och det fick han inte.. de sa att den varvade för mycket så det var bara för honom att släpa hem hojen, boka ny tid och slänga på strypningen.

Låter som det är ett lotteri på besiktningen, själv besiktade jag min Mille med Akra slipon på och dåligt bakdäck, fick en tvåa på att jag saknade reflex.
Tror aldrig jag varit så glad för en tvåa...

min 250 gick igenom besiktningen ostrypt men effektskillnaden från 35hk till 69 är inte lika stor som till över 100 ifs..
annars kan du ju alltid fula med något annat så att hojen går sämre.. göra en strypningen för gaspådraget eller liknande .

Jag besiktade 25Kw för en månad sen utan brickor, inga problem. Och besiktningsmännen som provkör testar inte hojens prestanda i form av acceleration, de kör en lugn sväng för att bara känna att allt känns rätt. Den som påstod att den varvade för mkt kan ja inte förstå'? Och han kan ju inte hävda att effekten är fel pga hur mycke hojen varvar... :kocko
Vill han hävda något måste han bänka den.... och det är inte besiktningens uppgift vid en vanlig kontrollbesiktning...

Anarchist skrev:
Polaren skulle besiktiga sin som 25 kw utan strypningar och det fick han inte.. de sa att den varvade för mycket så det var bara för honom att släpa hem hojen, boka ny tid och slänga på strypningen.
va de besiktning eller reg besiktning?

AleX skrev:
va de besiktning eller reg besiktning?
Besiktning antagligen. När jag och en polare reggade hans hoj kollade dom bara på strypningsintiget och skrev ner ramnummret. Sen var det klart. 600:- för 2min jobb.

Besiktigad min gammelblejd (38kW) utan problem. Nog måste de väl märka om det finns 50 eller 125 hästar? :) Försäkrad på full effekt dock.

mange86 skrev:
Så länge du har papper på att den är strypt, så är det inget som ifråga sätts... Min gick igenom reg. besiktinig utan strypningarna i, så en vanlig besiktning borde inte va nå problem.....

Samtidigt så tar det ju en 20-30 minuter att sätta i/ ur strypningarna så....

Inte riktigt! Det står även i datorn att hojen är strypt så det går inte och stå där och vifta med ett papper!

Det är verkligen till & från om detta upptäckts, har själv provkört en cbr900 där den var strypt och det kändes, likaväl t,ex en XJ600 där den har 50Hk och när den är helt ostrypt så har den 61Hk även där känner man tydlig skillnad. Vissa klarar sig & vissa inte men det är dumt att chansa för regbesiktningar kostar bara en massa pengar om man har otur!
När ASB hämtar hem din hoj från VV i sin handdator så står det i ett speciellt fält "fält 71" om denne hoj avviker från en standard hoj dvs om den är t,ex strypt,ombyggd mm.

Besiktade min hoj för ett tag sedan. I reg.beviset står det 25 kW. I själva verket är den på 52 kW, men besiktningsmannen hade inga synpunkter på det.

Last edited:
Om man ändå fuskar med att köra ngt man inte får så kan man lika väl fuska på besiktningen också eller ?
Eller väger man upp sitt samvete genom att göra en rätt sak för varje fel.. förstår inte riktigt !

Tänk istället på att ni inte får ut ett skit vid en eventuell krock då de kan se att den är ostrypt.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman