Vad är ni som åker plastraketer villiga att betala? Egentligen???

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Låt säga att ett nytt, helt fristående försäkringsbolag dyker upp till våren som motvikt till jättarna. Bolaget ifråga är bara intresserade av den farliga gruppen effektstinna sporthojar som många andra bolag skyr som pesten. Man säljer bara helförsäkringar på årsbasis. Vad är ni, seriöst, villiga att betala? 5000? 10000? Alla klagar på sjuka premier men ingen kommer med ideer om vad man ska göra åt saken.....så vad är ni villiga att pröjsa? Vad är rättvist?

Låt säga att ett nytt, helt fristående försäkringsbolag dyker upp till våren som motvikt till jättarna. Bolaget ifråga är bara intresserade av den farliga gruppen effektstinna sporthojar som många andra bolag skyr som pesten. Man säljer bara helförsäkringar på årsbasis. Vad är ni, seriöst, villiga att betala? 5000? 10000? Alla klagar på sjuka premier men ingen kommer med ideer om vad man ska göra åt saken.....så vad är ni villiga att pröjsa? Vad är rättvist?

jag är nog villig att betala nästan hur mycket som helst för att köra hoj. Men över 20' per år känns inte roligt.

Håller med föregående talare inte över 20 000 då börjar det svida riktigt bra ..

ex. Fick ett svar på en gsxr 1000 -01 kostade att köpa 82900:- kostade att försäkra 159000:- det e så man börjar gråta ju :huvet

Ju dyrare hojen är att köpa ju mindre vill jag betala i försäkring. Men samtidigt vill jag inte betala hög försäkring för en gammal hoj (som jag förmodligen köpt billigt). Allting har ett pris och visst är det roligt att köra hoj men mer än ett 4-siffrigt belopp är det inte värt tycker jag.
Jag tror jag hade kört olagligt då och hellre betalt böterna.

Det tråkiga är juh att det är svårt att vilja betala mycket på vintern!
Och hur mycket man vill betala är juh helt beroende på sin ekonomiska sittuation!

tja... 10-15 hundra/månad vore väll rimligt... (hel/hel) då kunde man köpa en självrisk på 10.000

Ludde-man skrev:
Håller med föregående talare inte över 20 000 då börjar det svida riktigt bra ..

ex. Fick ett svar på en gsxr 1000 -01 kostade att köpa 82900:- kostade att försäkra 159000:- det e så man börjar gråta ju :huvet

Ja men det är just det som är poängen.....hur fan kommer de fram till 159 000 spänn? Baserat på vilken riskbedömning? De måste ju ha grymma marginaler på den typen av försäkringar....det är det jag vill komma åt. Om det nya bolaget kan plocka sig 75% av marknaden på rejshojar och ta 15000 för varenda en och feta självrisker för de som inte klarar av grejorna, nog fan borde väl det gå att göra business på??

fazerfun skrev:
Mindre än jag gör nu annars är det väl inte värt det?
Den enda du/ni/dom behöver göra är att vara billigare..

fazerfun skrev:

Om ett sådant bolag startas kontakta mig då jag byter på en gång utan att tveka :7peta

kommer ja under något av dom andra bolagen bara så men måste man betala årbasis så måste de va under 8000- helförsäkrade/helår annars lnar dej sig inte att bytta från halvårsförsäkring

Villig att betala?
Jag använder ju aldrig försäkringen så jag vill inte betala nånting alls.

Annars kanske en femhundring i månaden oberoende vad jag tjänar.

Låter konstigt att försöka med vinst på sporthojjar och ha en låg premie... Det är inte hojjarna som kostar utan skadorna förarna drar på sig

om nu någon skulle få för sig att starta ett sådant bolag så skulle han nu få sälja många försäkringar.... dock även få väldigt många dyra olycksfall.
mer att tänka på är det helt abnormt stora kapital som ett försäkringsbolag måste ha för att få existera. var ju inte så länge sedan nästan alla socken bolag var tvungna att stänga för de inte klarade de nya kapital kraven.

Ligger på gränsen för att det är värt det just nu med 6000:-/år halvförsäkrat.

Inte så mycket, men med tanke på att jag huvudsakligen lever på CSN och pröjsar 5500:- i trafikförsäkring för bilen (en mazda som för övrigt är 3 år äldre än hojen :va ) så börjar det bli lite tungt.

Om jag får étt medelbetalt jobb när jag pluggat färdig skulle jag antagligen kunna tänka mej omkring 10-15 papp halvförsäkrat för en några år gammal hoj.

Det blir Trafik förs. för mig ändå. Kostar en helförs mer än 10.000/säsong, i mitt fall ligger en säsong på 5 månader så får det vara. Det blir krash kåpor o ett fete larm. Eventuellt så riggar jag en kamera i garaget också så jag ser hojen hela tiden när jag e hemma.

Jag skulle vilja se en premie som är lägre än dagens, säg en tusing i månaden men jag skulle inte ha något emot en grundsjälvrisk på ca 20K. Däremot så skulle jag vilja se att t.ex vid stöld så:
Har du garage till hojen sätts självrisken ner x%.
Har du larm på hojen sätts självrisken ner x%.

På detta sätt ger man försäkringstagaren ett incitament att påverka sin självrisk genom att lägga pengar på larm / garage etc.

Hepp

//D

Som någon sa 1500 i månaden är väl rimligt för en helförsäkring för de hojjar som finns i fk7(enligt "gamla" klasserna)

blir ju till o köra med en feting självrisk så att folk inte plockar ut nya kåpor på försäkringar för att de välte hojen när de hade glömt stödet osv.

men som sagt krävs väldigt mycket kapital för att starta ett sådant bolag tyvärr :(

men säg ett företag som har standardpris på trafikdelen på en motorcykel(klass 7) sen beräknas stöld m.m. på hojens marknadsvärde och riskzon? det låter väl mer rättvist? eller är det så de gör redan, verkar inte så iallafall...

Last edited:
Dez skrev:
Ligger på gränsen för att det är värt det just nu med 6000:-/år halvförsäkrat.

Inte så mycket, men med tanke på att jag huvudsakligen lever på CSN och pröjsar 5500:- i trafikförsäkring för bilen (en mazda som för övrigt är 3 år äldre än hojen :va ) så börjar det bli lite tungt.

Om jag får étt medelbetalt jobb när jag pluggat färdig skulle jag antagligen kunna tänka mej omkring 10-15 papp halvförsäkrat för en några år gammal hoj.

om du kör 6 år och inte är inblandad i en enda trafikolycka så har du ju spolat ner 90.000kr. till andra som trillat.
Hade det inte kännts bättre om du kunnat köpa en X-Crallehoj typ ZX-6RR med Mattiasdekaler på för samma peng?
Tänk alla arbetsfuckingtimmar du slitit och nästan bränt ut dig för att få ihop hela 90.000kr :huvet

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman