Strypningsproblem...

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Jag har precis monterat en strypningssats på min bandit 600. Den ska regbesiktigas på tisdag med denna ändring. Problemet är att den får så mycket bensin i förhållande till luftmängden att den dör om man inte tokvarvar den hela tiden. Om den sen har dött är den nästan omöjlig att få igång. Någon som har några bra tips på hur man ska göra för att få ordning på detta. Gärna bonnmek tipps då jag inte har möjlighet att byta munstycken/nålar innan tisdag.. Är lite orolig för att beiktiga så här..

Tacksam för hjälp

Simon
 
Kan tilläggas att det sitter nålar och munstycken som är anpassade för ett slipon på nu... orginalgrejjerna finns inte i komplett skick.
 
Hmm. Strypningssatsen innehöll bla brickor att sätta i insuget. Så det passerar mindre luft genom förgasaren. Hur skulle den mindre mängden luft kunna dra upp mer bensin än tidigare? Däremot om du har ett för stort munstycke, pga tidigare "trim" är det förstås så att den lägre lufthastigheten gör att bensinen förångas inte som den ska och skvätter runt i venturin, typ lägger sig i botten på insugskanalen osv. Bonnmeck? Hmm, prova stoppa något i förgasarna så trottlarna inte lyfter så mycket. Eller vänta lite nu... Vad är gjort med förgasarna egentligen? Sitter det typ dynojet-kit i?
 
Hej, jag hade lite andra problem när jag ströp min...dvs att den kom sent när jag gasade o så men de löste jag senare....tänk på att brickorna har ett litet hål nertill på sig som måste ligga nedåt för att fungera som en slags dränering om de fylls med för mycket bensin.
När farsan var inne på regbesiktingen igår blev jag lite paff....jag trodde att regbesiktiningsmannen skulle provköra och känna på den....men han startade den inte ens...han skrev på TUV pappret och sen var de klart...tog väl 5 sek...egentligen ska de väl inte bry sig om hur din hoj gör får stunden...de ska väl bara se till att Du har satt in brickor och sätter din signatur på det.
Sen kan den ju behöva mer luft nu, de får du höra med de du köpte strypningssatsen av, finns luftskruvar du får öppna mer iisåfall på förgasarna.


mv hHenke
 
Det som är gjort är att jag monterat brickor i insugen. Det som är gjort tidigare är någon typ av dynojet liknande operation och ett slipon.. nu är sliponet utbytt mot orginal och efter besiktningen trillar strypningen så därför är jag inte sugen på någon jätte operation..
 
hmm.. regbes. då provkör de inte hojen.. de kikar bara på regnumret och går över papprena och går in och ändrar i dator.. sen är det klart... Så det är nog ingen större fara om den inte går som den ska..
 
yOOn skrev:
hmm.. regbes. då provkör de inte hojen.. de kikar bara på regnumret och går över papprena och går in och ändrar i dator.. sen är det klart... Så det är nog ingen större fara om den inte går som den ska..
Jag hörde att de skulle provköra hojen men de gjorde de iaf inte så de kanske är så... :tungan
 
Hojen ska kontrollbesiktigas samtidigt.. ingen som har några bra knep? vill inte riktigt chansa...
 
yOOn skrev:
hmm.. regbes. då provkör de inte hojen.. de kikar bara på regnumret och går över papprena och går in och ändrar i dator.. sen är det klart... Så det är nog ingen större fara om den inte går som den ska..
Min provkörde dom i alla fall.
 
Det kanske hjälper lite om du sänker trottelnålarna lite...
(OBS bonmek!!) Du kan ju försöka ge den lite mer luft genom att glipa lite/ta bort luftfiltret.
 
Farsan var där i fredags och reggade min till 25kw. Killen på provningen tog bara pappret, skrev på det, ändrade i datorn och sen var de klart. Dvs gjorde inte ett skit med hojen...kunde lika gärna kommit dit utan brickor i insuget, han hade ju inte märkt de ändå. MEN jag tror att de i normala fall ska provköra hojen...de är ju de som verkar mest rimligt :va Men men..
 
Vad jag fick erfara med strypning av min hoj var att det behövdes en synkronisering utav förgasarna..
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top