2takt turbo ?

Manglarn

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Gixxer 1000, Honda Nsr 125 -91, Honda mtx 125 -83
tänkte på om detta skulle funka?

Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.

Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.
 
Manglarn skrev:
tänkte på om detta skulle funka?

Jag och grabben hade tänkt och "trimma skiten" ur gamla NSRen.

Vet inte om 2takt på turbo skulle funka, har sett det förr på en moped med ett väldigt litet aggregat. Vad tror ni ??
Det finns bilar med Förgasare + turbo så det borde gå på en 2taktare.
Kanske inte klämma ur så mycket effekt men mest status och ha en Turbokonvernterad 125a.

Jag vet att det har gjorts på minst en RD 350. Tror killen skrämde upp den från 59 till över 100-110 hk, så går gör det säkert. :)
 
jasså. problemet då är väll att hitta ett så litet aggregat. och vad det skulle kosta..gärna inte alltför dyrt. alla rör och sånt svetsar jag själv.

nån som vet var man kan fåtag på småå turbon???
Vad behövs för att få på turbot ?
är bil/mc turbo likadana, isfåfall kan jag förmodligen skaffa fram ett aggregat från en liiten bil.
 
Last edited:
Finns rätt så stort kunnande inom detta i snöskoterdragracingen,sök på nåt snöskoterforum så borde du hitta nån som kan ge tips.Dock tror jag personligen att det kan bli svårt att hitta ett lämpligt aggregat till en så liten motor utan att behöva bygga ihop ett eget eller specialbeställa=dyrt.
 
2takt med turbo :va
borde inte det blir en gudförbannat sjuk ketchupeffekt isåfall?
 
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.
 
Nissan cherry turbo har ett aggregat mindre än knytnäven, finns en till minibil från slutet av åttiotalet som jag glömt namnet på, med miniturbo.
 
Manglarn skrev:
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.

volvos s80 t6 hade ju 2 stycken miniturbos som borde funka
 
GIXxXER skrev:
volvos s80 t6 hade ju 2 stycken miniturbos som borde funka
Du kommer att få problem med smörjningen till turbon eftersom 2-taktaren inte har någon sådan att bjussa på, detta gör det jäkligt jobbigt. Han som byggde RD350:n är ingenjör från Chalmers och hade en massa saker för att lösa det i en topbox på hojen.
 
Manglarn skrev:
Jo lite ketchupeffekt kanske. men är inte ute efter effekten med turbot..mer av ett fungerande turbo på en 2taktare.
Lager och sånt ska bytas mot slitstarkare.
Ingen som vet var man kan fåtag på ett LITET aggregat..dvs max 1 dm i diameter.

kolla med "ghostraider" han kanske har något liggandes efter tester med busa... :lol
ge järnet 2-takt rulez! :banana
 
Köp en honda 4T 125cc... betydligt lättare att våldta! finns extermt små garegat på vissa renult dieslar.. där avgas sidan är som två tummar..

Själv så ska jag våldta en piaggio Zip 4t med ett sånt aggregat! hehehe... :yoparty
 
Hehe..vad kan ett sånt aggregat kunna kosta ??? vill gärna Inte lägga ut alltför mycket.. Men är inte diesel aggregat avsedda för ganska LÅGT varv?

dom varvar ju inte så mykket.
 
bike turbokonverterade en tzr för ett tag sedan, har för mig att dom krämade ur 75 hk innan koppling sa upp sig för gott.....
 
Manglarn skrev:
Hehe..vad kan ett sånt aggregat kunna kosta ??? vill gärna Inte lägga ut alltför mycket.. Men är inte diesel aggregat avsedda för ganska LÅGT varv?

dom varvar ju inte så mykket.

Spelar ingen roll hur mycket motorn varvar, det är gas flödet som får turbon att varva. Turbon skall varva vagon, har du för liten turbo kan den övervarva, har du för stor turbo får du inte ut någon pumpeffekt. Turbon har bästverkningsgrad i ett ganska smalt band, så det gäller att pricka det.

Men smörjningen blir ett problem, du får ha extern oljepump med litet olje tråg vid sidan... tål att tänkas på
 
Ja..men tänkte att Turbon e avsedd för låga varv..tar den inte ganska mycket stryk att varva uppåt 8-10 tusen då ??? dieslar ligger ju på typ 2-3 tusen vid rödvarv typ
 
Öhm, vill inte låta nedlåtande, men börja inte bygg turbo om du inte bemästrar de här grundläggande sakerna. Läs på istället, turbo är inte riktigt så enkelt som du verkar tro.

En bättre idé är väl att lustgasladda hojen istället? Då får du mycket roligt/kr och det är lite meckande ändå!
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top