Turbo på 2-takt / förgasare

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 525
Kan man få det att funka ?
Länkar ?
Priser ?

Tänkte ladda på en Yamaha DTR eller en gokart.
Ev. en XT600
 
Visst funkar det. Lennarth Zander borde du snacka med, boostbusters@chello.se

Du har ju normalt sett ingen intern oljepump i en 2T, så det får du komplettera med.

Sök lite på turbo och Lennarh Zander här på forumet så hittar du nog lite godis.

Blir f.ö. rätt stora turbomatchningar för 2T pga känsligheten för tryckdifferensen över motorn.

/J
 
Som sagt, det ska funka och ett stort problem är turbons oljesystem. Den enkla lösningen (men dyra) är att skaffa en Aerocharger turbo med eget oljesystem, men jag är osäker om de tillverkas fortfarande. De råkade in i en patenttvist med Garrett (tror jag det var) om ställbara ledskenor... Den har annars varit poppis att använda till t ex snöskotrar.

Ang XT600 så kolla in Desert Dealers hemsida. Där var åtminstone tidigare lite info om hojen Erik Marklund på Mc-Xpress byggde till PG Lundmark och som PG inte fick starta med i Paris-Dakar...

Anders
 
Två killar har var jag bor har turbomatad varsin Zr 900 så visst funkar det! men dom hade den der turbon med internt olje system och ar nog inte i production langre, men på Rx 1 (skoter) sitter turbon vid bakljuset så den har nog separat oljesystem med!. Det ar marklund som gjør dessa system så kolla med honom eller Alf Sundstrøm har på forumet (Tror han jobbar hos mc-express)
 
Turbon på RX1 har smörjoljetillförsel från motorn (som alla 4T turbo) och en separat returoljepump för returen.
Kolla på www.snowest.com för info om 2T turbo i snöskotrar eller leta rätt på Mårten Ruchfelt(eller hur han nu stavar sitt namn) i Norge.
Han har byggt de värsta 2T turbomotorer på den här sidan atlanten.
Lennart Zander är givetvis teorikungen på 2t turbo så kolla med han också.
Det är inte lätt eller billigt med 2T turbo men det går.
 
Mailade Lennart Zander nu precis...

Nån som vet vart man hamnar i budgeten.... Säg att jag väljer en liten 2-T motor som t.ex. DT125R eller RD350 kanske...

Är det liksom 5.000kr eller är det 25.000 ??
Finns det alternativ till turbo om jag vill ha nåt fattigt att gå bra ?
 
2T turbo och billigt är inte problemfritt att förena.
4T motor och en gamal laddare från en bil, svets samt mycket fritid kan leda till en fungerande turbomotor med begränsad budget.
Du kan även köpa bra komponeter men bygga de lätta bitarna själv för begripbara pengar.
Det var så de flesta proffsen gjorde i början.
 
Vet inte om länken finns kvar, men på RD-klubben stod det om en RD 350 som nån Chalmerist hade satt turbo på. Själva turbopaketet satt i en låda bak på hojen, så snyggt var det inte. Har för mig att den hade 110 hk eller nåt sånt. :) :)

rd.just.nu är adressen
 
Last edited:
Länken funkade inte...

Affe: Hur går jag tillväga då... om jag vill bygga på XT600 t.ex. ?
Nån som kan hjälpa mig ?
 
PacMan skrev:
Vet inte om länken finns kvar, men på RD-klubben stod det om en RD 350 som nån Chalmerist hade satt turbo på. Själva turbopaketet satt i en låda bak på hojen, så snyggt var det inte. Har för mig att den hade 110 hk eller nåt sånt. :) :)

rd.just.nu är adressen

Lennart Zander igen!
 
Turbo på en-cylindriga motorer är mycket svårt liksom (som sagt) 2T motorer.
Välj en motor med minst två cylindrar (hellst tre eller fyra cylidrar och radmotor) glidlagrad vev är ett plus.
Sedan är det bara att läsa på allt du kan få tag på om turbo, du kan börja med att beställa GIKs katalog.
Turbo blir inte extrembilligt son åtgärde räknat men billigt per hästkraft.

Lycka till.
 
RG500-Johannes skrev:
Visst funkar det. Lennarth Zander borde du snacka med, boostbusters@chello.se

Du har ju normalt sett ingen intern oljepump i en 2T, så det får du komplettera med.

Sök lite på turbo och Lennarh Zander här på forumet så hittar du nog lite godis.

Blir f.ö. rätt stora turbomatchningar för 2T pga känsligheten för tryckdifferensen över motorn.

/J



Kommer du på kräftskivan Johannes?? 21/8

Lennart skulle komma :yoparty :fyllisar


Ni andra får komma ni me hehe :tomten
 
Alf Sundström skrev:
Turbon på RX1 har smörjoljetillförsel från motorn (som alla 4T turbo) och en separat returoljepump för returen.
Kolla på www.snowest.com för info om 2T turbo i snöskotrar eller leta rätt på Mårten Ruchfelt(eller hur han nu stavar sitt namn) i Norge.
Han har byggt de värsta 2T turbomotorer på den här sidan atlanten.
Lennart Zander är givetvis teorikungen på 2t turbo så kolla med han också.
Det är inte lätt eller billigt med 2T turbo men det går.

Det ar Morten Rushfeldt som byggt turbo kiten i dom två arcticarna som jag pratade om, men nu har den ena av dom sålt Arcticen och kør turbo matat Rx-1 istallet ( med det tidliga mc-express kitet med fram monterat turbo )
 
Nisse Järnet skrev:

Coolt bygge! :tummenupp Nån du känner som har den? Kört den själv? Turbo på en stånka ska ju inte vara helt lätt att få att funka bra vad jag har hört. Vet du hur det här bygget går?
 
Coola Ola skrev:
Coolt bygge! :tummenupp Nån du känner som har den? Kört den själv? Turbo på en stånka ska ju inte vara helt lätt att få att funka bra vad jag har hört. Vet du hur det här bygget går?
Har ingen aning om hur den går, och jag känner inte han som byggt den tyvärr :) Finns en sida om den nån stans iaf! Testa sök! Slänger upp lite fler bilder:
 

Bifogat

  • 02.jpg
    02.jpg
    27 KB · Visningar: 189
  • 04.jpg
    04.jpg
    31.2 KB · Visningar: 393
  • 05.jpg
    05.jpg
    30.1 KB · Visningar: 411
  • 06.jpg
    06.jpg
    25.9 KB · Visningar: 202
  • 07.jpg
    07.jpg
    24.9 KB · Visningar: 547
  • 08.jpg
    08.jpg
    32.8 KB · Visningar: 286
Fler...
 

Bifogat

  • 09.jpg
    09.jpg
    26.3 KB · Visningar: 747
  • 10.jpg
    10.jpg
    32.2 KB · Visningar: 986
  • 11.jpg
    11.jpg
    30.3 KB · Visningar: 401
  • 12.jpg
    12.jpg
    25.9 KB · Visningar: 385
Nisse Järnet skrev:
Har ingen aning om hur den går, och jag känner inte han som byggt den tyvärr :) Finns en sida om den nån stans iaf! Testa sök! Slänger upp lite fler bilder:

Min kompis som byggt en fungerade turbo XR 650, kan inte förstå hur yaman på dessa bilder kan fungera på ett bra sätt... Men visst går det att bygga en turbohoj av en encylindrig 4-takt... dock inget jag skulle ge min in på med allt vad det innebär av besvär att få det att fungera i huvudtaget... Satsa på flercylindrig motor är mitt tips, helst fler cylindrar än två dessutom!!

/Göran
 
Nån som vet vars (om det finns vill säga :kocko ) man kan skaffa sig turbo till en Yamaha TZR125 91a (2T) ??
Skulle vara jävligt fint om man skulle få en länk till en sida där man kan köpa
(Helst Svenskt)
Som sagt skulle sitta fint med en turbo till TZR:n :yoparty :Bugar
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top