Överladdning 2 takt

Hurricane600

Förnuftets röst i idioternas näste-PSG90
Gick med
22 Jul 2004
Ort
.
Hoj
no more :(
Ursäkta om jag upprepar någon gammal förfallen tråd...

Nu när hösten/vintern börjar göra sitt intågande så är det dags för det man gillar näst bäst i livet

VINTERPROJEKT :)

Har en extra motor från min gamle käre zundapp som ligger o skräpar o har kvar 70cc o allt sånt jox runtom...

Hittade även en form av luftpump(modell KRAFTIG) som drivs på 12 V som ser förvirrande lik, en ja vadå, ja en liten turbosnigel...

Så hade tänkt kränga på den här jäkeln på gamle mopedmotorn och sen montera ner i nåt roligt (trampbil, moppe osv?)

Tror ni att det fungerar att så att säga, "turbokonvertera" en 70cc gammal moppemotor?

Några tips hur man skall gå tillväga?

nej jag är inte ett moppefreak jag är bara grymt intresserad av motorer och vill lära mig hur saker o ting funkar genom, att genomföra dylika saker själv...
 
84superbee skrev:
Ursäkta om jag upprepar någon gammal förfallen tråd...

Nu när hösten/vintern börjar göra sitt intågande så är det dags för det man gillar näst bäst i livet

VINTERPROJEKT :)

Har en extra motor från min gamle käre zundapp som ligger o skräpar o har kvar 70cc o allt sånt jox runtom...

Hittade även en form av luftpump(modell KRAFTIG) som drivs på 12 V som ser förvirrande lik, en ja vadå, ja en liten turbosnigel...

Så hade tänkt kränga på den här jäkeln på gamle mopedmotorn och sen montera ner i nåt roligt (trampbil, moppe osv?)

Tror ni att det fungerar att så att säga, "turbokonvertera" en 70cc gammal moppemotor?

Några tips hur man skall gå tillväga?

nej jag är inte ett moppefreak jag är bara grymt driven av motorer och vill lära mig hur saker o ting funkar genom, att genomföra dylika saker själv...

Vad pumpar den i massa och tryck?

Sen kan vi börja snacka. :)
 
Veztra skrev:
Vad pumpar den i massa och tryck?

Har inga siffror på det men det är bra flås de kan jag lova, provade o köra den på 12 v tidigare idag, och hade tänkt mig att sköta finjustering med hjälp av en potentiometer(med ett X antal fasta lägen)av något slag

Kan återkomma med mer info om pumpen imorn, men vilket sätt tror du är att föredra/enklast?

Har funderingar på var i "reaktionskedjan" som man ska montera "pumpen"

kom på att jag även måste fixa nån form av filtrering till snurran där den hämtar luft, just ur fria luften...som en snigel som sagt :P
 
Last edited:
84superbee skrev:
Har funderingar på var i "reaktionskedjan" som man ska montera "pumpen"

Är antagligen mycket enklare att sätt förgasaren innan "kompressorn" eftersom man inte behöver något tryck på soppan, dvs slipper soppapump.

Du borde fixa så att turbinens varvtal varierar med motorns, annars blir det nog en rätt tråkig karaktär. Sätter du igång den vid tex 3000 får du högt laddtryck och hög effekt, sedan ebbar laddtrycket ut när varvtalet ökar, så du har typ samma effekt vid 7000 rpm.

Effektivast är nog att driva den från vevaxeln eftersom en elmotor har kass verkningsgrad, generatorn orkar säkert inte ladda batteriet heller så man kan bara köra en stund.
 
Bearing skrev:
Du borde fixa så att turbinens varvtal varierar med motorns, annars blir det nog en rätt tråkig karaktär. Sätter du igång den vid tex 3000 får du högt laddtryck och hög effekt, sedan ebbar laddtrycket ut när varvtalet ökar, så du har typ samma effekt vid 7000 rpm.
[/QUOTE=Bearing]

Har funderat lite,och om det blir så att jag låter pumpens originalmotor driva så löser jag det med potentiometrar av lämpligt slag, dom e bra till mycket dom där rattarna :Bugar
Jo man vill ju ha en karaktär som stiger med varvtalskurvan såklart...

Effektivast är nog att driva den från vevaxeln eftersom en elmotor har kass verkningsgrad, generatorn orkar säkert inte ladda batteriet heller så man kan bara köra en stund
Nej där har du tänkt på något som jag inte har tänkt på faktist... inte menat att de ska bli nå långloppsåka men man vill ju kunna hålla igång tillräckligt länge endå... Får klura vidare på det där, ska kolla... eventuellt så får den teknikska lösningen sträcka sig till potentiometer med fasta lägen, och en härlig BOOST knapp :yoparty
 
Du kommer säkert se en mindre effektökning med en kompressor på din 2T, men eftersom ditt avgasmottryck inte har någon koppling mot ditt laddtryck (som på en turbo) så kommer du att blåsa ut den största delen av din laddning ut genom avgasporten.

Förmodligen skulle man kunna skräddarsy en pipa för att minska detta ngt, kanske kan gå ner en del i stingerdiameter och ändå klara kolven med en massa genomblåsande luft som kyler. Bara spekulationer från min sida dock.

Hur som helst, utan mer kluriga modifieringar så kommer din övning inte att resultera i den grymma effektökning du kanske hoppas på.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
Du kommer säkert se en mindre effektökning med en kompressor på din 2T, men eftersom ditt avgasmottryck inte har någon koppling mot ditt laddtryck (som på en turbo) så kommer du att blåsa ut den största delen av din laddning ut genom avgasporten.

Förmodligen skulle man kunna skräddarsy en pipa för att minska detta ngt, kanske kan gå ner en del i stingerdiameter och ändå klara kolven med en massa genomblåsande luft som kyler. Bara spekulationer från min sida dock.

Hur som helst, utan mer kluriga modifieringar så kommer din övning inte att resultera i den grymma effektökning du kanske hoppas på.

/J

Nej nej inte direkt så att jag väntar mig enorma ökningar av prestandan utan mer en kul grej o ha o pilla med i vinter o sen få svart på vitt hur det blir, samt lära mig massor med nyttigt pill.

Tackar alla för såpass snabba och bra svar o hjälp!

ös på mer nu, vill kunna allt teoretiskt först, sen praktiskt! :)
 
Turbo

Inte för att jag vill förstöra ditt vinterpill men glöm det där med att överladda din moppemotor.
Det funkar inte med en tvåtvaktare som med en fyrtaktare.......
Prova lustgas istället- det är mycke häftigare :yoparty
Annars har jag gott om godis till din motor.
MVH
Roffe
 
Roffe:

Du menar att de hela faller på "blåset in går rakt ut"?
Eller?
Är väldigt intresserad av o veta varför det inte kommer fungera

jadu kanske ska satsa på seriös konventionell trimmning av gamle moppemotorn om det verkligen var effekt jag jagade, men nu råkade jag ju ha den här gamla skruven liggandes så tänkte, kan ju va lika bra/roligt att testa och se om de händer ngt :)

Håller på med gammelcbn också så pengarna o tiden räcker ju tyvärr inte till allt man vill :va :(
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top