Turbo på en Puch Monza ?

magnyb

Två erktyg kolla på tv, en såg!
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Karlskoga
Hoj
Skitsnabb
Finns det nån här på forumet som ens täkt i de banorna :confused: ...ska ha en leksak att bara roa sig med. Finns det nån chans att få detta att funka , man kanske är lite :kocko men vore coolt att få ordentligt snurr på fiskemopeden :D .

Det är ju ett ordentligt väss som ska skicka turbon i snurr men det är ju en hel del annat som ska klaffa.

//Magnus
 
Last edited:
Finns ingen som ordentligt löst problemet med överladdning på 2t då du inte har några ventiler som "stänger", du trycker det rakt igenom motorn, De enda 2t med överladdning som funkar bra är dieslar. (Se amerikanska bussar och en del färjor bla)
 
aci skrev:
Finns ingen som ordentligt löst problemet med överladdning på 2t då du inte har några ventiler som "stänger", du trycker det rakt igenom motorn, De enda 2t med överladdning som funkar bra är dieslar. (Se amerikanska bussar och en del färjor bla)

fanns en rd350 med turbo som gav ca 100hk....finns nån tråd om den tror jag
 
Messiah skrev:
fanns en rd350 med turbo som gav ca 100hk....finns nån tråd om den tror jag

Det finns ju de som har fått det att FUNGERA grejjen är ju att lösa effektivitets problemen, sedan så är 50-70cc lite för litet för att ens ge mer effekt än vad turbon tar. De jag har hört/sett har haft egenheten att nästan döda sig själv. Men en kul utmaning, allt är ju till för att lösas!
 
...

,fler hjärnor tack!..har 75cc och det går knappt att ta mer av vevhuset för större kubik. Måste finnas nån liten skitturbo som kan drivas runt av detta as. Men en tanke...tänk att få snurr på en T04B med moppen :D dåp djävlar , krävs nog en del kompsänk dock för o klara överladd o då får jag ju dra igång moppen me bil varje gång :mad:

Lös detta åt mig nu..är i behov av en överladdad Monza trots att snart
30 strecket är passe.

//Magnus
 
köp en äldre luftklyld cross, 80-500cc, och kläm i motorn på moppen.
kommer garanterat bli fart i den och dessutom kommer den hålla, förhoppningsvis. tänkte själv på det när jag hade moppe.
ingen risk att lagren i framhjulet blir utslitna :lol :lol
 
Kan verkligen avgaserna på en moped generera något övertryck via turbo?

Frestande tanke men nog inte så bra?
 
Kan du inte ta någon annan variant än just turbo för att få fart på skrället. Lustgas kanske?
Jag laddade min puch med nitrometan(40%)/metanolblandning på tiden det begav sig, gick utav bara H*****E, någon minut innan den skar i alla fall. :lol
 
magnyb skrev:
Finns det nån här på forumet som ens täkt i de banorna :confused: ...
//Magnus

Jepp, funderade på att bygga liknande till en Sachs men la ner det eftersom det skulle kosta för mycket, ta för lång tid och hålla för dåligt...
Men om du kommer på ett koncept som funkar så snor jag det gärna av dig! :D
 
Jag SKA..

..få det här o fungera, kan man inte ha förgasarn innan turbon me fettomunstycken?

//Magnus
 
Köp Lennarth Zanders bok i ämnet. Sök på forumet.

Det handlar om att få en balans mellan avgasmottryck och laddtryck vilket gör att du får en relativt stor matchning. Glöm dock någon T04.

Finns som sagt lite trådar om detta om man söker, och som sagt, beställ Lennarth's tvåtaktskompendie.

/J
 
DumDum skrev:
Kan du inte ta någon annan variant än just turbo för att få fart på skrället. Lustgas kanske?
Jag laddade min puch med nitrometan(40%)/metanolblandning på tiden det begav sig, gick utav bara H*****E, någon minut innan den skar i alla fall. :lol
Hur utförde du detta?
 
Nog går det att överladda en 2T, Man kan läsa mycket matnyttigt i GIKs bok. Men jag tror nog att 50cc är förlitet för att kunna ladda, tror till och med att 125cc är på gränsen.
 
Silwer skrev:
de 2t som varit överladdade har haft reedventiler helt enkelt, det har väl hindrat trycket att gå ur omedelbart.

Reedventiler hjälper ju inte till att hindra att färskgaserna blåser rakt ut ur avgasporten. Det är tryckbalansen över motorn som är hela nyckeln.

/J
 
Ingen motor är liten nog att överladda, allt blir bara nerskalat, förutom laddtrycket. Problemet för dig blir att hitta en tillräckligt liten turbo!
Tänk också på att turbon behöver trycksmörjas.
Som sagt har Lennarth Zander m.fl. lyckats så köp hans kompendie. Kolla på http://www.boostbusters.com/

Själv tänker jag nån gång kompressorladda en CR500. Så det så.

Lycka till!
 
RG500-Johannes skrev:
Reedventiler hjälper ju inte till att hindra att färskgaserna blåser rakt ut ur avgasporten. Det är tryckbalansen över motorn som är hela nyckeln.

/J
Tyvärr förstår jag mig inte på sådant, men reedventiler tycks varit viktigt?, dessa motorer har ju oftast insuger rakt ner i vevhuset, kan det ha nån effekt i sammahanget?

Kom på att det inte borde ha nån betydelse eftersom man ändå har ett antal överströmningskanaler i själva cylindern.
 
Last edited:
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top