Problem vid förgasarsynkning.

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Försöker synka förgasarna (dynojettade orginal CBR900RR -97) men det går inget vidare.
Tomgångsvarvet vandrar när jag håller på och kan helt plötsligt sjunka så pass att motorn lägger av, sedan är det kärvt att få igång den igen.
Trycker inte på skruven när jag justerar.
Vaccumklockor används (vilket meck det var att få ordning på den urusla kulventilen i dem!)

Hojen har haft risig tomgång och därför påbörjade jag synkningen över huvud taget.

Någon idé om det är mig det är fel på eller hojen, förgasarrengöring?

Är det vacuumförgasare på den?? I så fall är det noga med att den inte drar tjuvluft nånstans, kolla oxå så inte membranen är spruckna.
Jag hade en vtr med dynojetnålar i men den gick inget bra förutom när man gav gas, varken tomgång eller vanlig körning var nån höjdare. Slet ur alltihop och satte i original så gick den som en spinnande katt.
Nu vet jag att det finns hojjar med dynojet som går skitbra.
Kan vara skit i gasarna men börja på utsidan med startgas och leta sprickor.

Snart kommer snart uvarna och muttrar nånting om att Dynojet är gjort av polskt bly :hihi Dom slits nå förbannat så att det blir fel form på allt.

Hur mår tändstift, batteri mm? Kör du på tomgång länge är risken stor att du drar ur batteriet, i synnerhet om du har lyset på och startar gång på gång, speciellt om den är svårstartad. Hojgeneratorer laddar inte under 3k varv ungefär, eftersom dom ska ha så pass stort spann, och inte ladda sönder grejerna på 13k varv.

Hur mår tändstift, batteri mm?

Tändstiften har inte körts en meter ännu och den hostar på bra när man försöker starta så jag tror de grejerna är bra.

Kan kanske vara dynojeteländet då.
Har ju faktiskt kvar orginalnålar och fjädrar i en låda (ungefär det enda förra ägaren gjort rätt). Dr Bike har ju nån nålmoddning som alla kör, kanske ska beställa ett par nålar.

Har demonterat förgasarna och det är REDIGT skitigt under membranen där nålarna sitter. I flottörhusen såg det skapligt ut.
Skruvade ur pilot och huvudmunstyckena och det krasade ordentligt på två av pilotmunstyckena så där var det ordentligt med skit.
Ärjat och skitigt vid pilotskruvarna också...

Vad rengör man förgasare med? Fotogen? Bensin? Bromsrengöring? kan man koka jetsen?

Är det vacuumförgasare på den?? I så fall är det noga med att den inte drar tjuvluft nånstans, kolla oxå så inte membranen är spruckna.

Tog av förgasarna och gjorde allt det, de ser bra ut.

Last edited:
Tomgången brukar höjas eller sänkas när man synkar, men att den vandrar låter skumt.

Gör rent förgasarna med bromsrengörning och tryckluft, det brukar räcka.

Men jag antar att ventilspelet är korrekt nu?

tror du ska kolla Co halten innan du fortsätter,,,, gör en grundinställning o synka sedan,
efter det så kan du göra den slutliga Co justering o synkning.

Tomgången brukar höjas eller sänkas när man synkar, men att den vandrar låter skumt.

Gör rent förgasarna med bromsrengörning och tryckluft, det brukar räcka.

Men jag antar att ventilspelet är korrekt nu?

Ventilspelet är perfekt, exakt mitt i toleransen på alla ventiler (phust!)
Tror mer och mer på dynojetskiten. Nålarna ser rätt slitna ut om man jämför med orginalnålarna. Pilotmunstyckena var rätt skitiga också.

Ska fixa ett par #140 munstycken rengöra och montera ihop allt.

tror du ska kolla Co halten innan du fortsätter,,,, gör en grundinställning o synka sedan,
efter det så kan du göra den slutliga Co justering o synkning.

Tyvär inehåller inte mitt kallgarage med grusgolv (för 300spänn i månaden) utrustning för att mäta CO2.

Last edited:
ingen Co mätning hmm ja då får du nog avvakta tills någon kan hjälpa dig med det ,,
eller leta rätt på en grundinställning och prova dig fram.inget jag skulle ha gjort.
eller varför inte ta hojjen på släp o åk ut till valbo o prata med Sussie där så löser det sig nog.

Sätt tillbaks orginalnålarna och prova, Dyng & Get slits snabbt som sagt.

Dynojettgrejerna urtagna (allt, fjädrar, munstycken och nålar) ersatta med orginal förutom hissning av nålar med en bricka samt 138,8 munstycken.

Första bilden, förgasare 3 membransidan, förra ägaren tyckte det där med luftfilter inte var helt noga och körde med mellanväggen bortryckt utan att fylla igen fästhålen :näsblod

Bild två, två av dynojetnålarna och två av orginalnålarna.
Har inte den ringaste aning om hur långt respektive har gått...minst 700mil på dynojetnålarna

Bifogat

• IMG_9963.jpg
    IMG_9963.jpg
    229.4 KB · Visningar: 142
  • IMG_9964.jpg
    IMG_9964.jpg
    203.6 KB · Visningar: 124
Last edited:
Av min erfarenhet att dömma problemet så känns det som du har någon form av läckage . Innre eller yttre! Startgas är ju nr 1. Ökar tomgång när du sprutar så har du läckage. Annars ligger det på bränslesidan. Mer info!

Av min erfarenhet att dömma problemet så känns det som du har någon form av läckage . Innre eller yttre! Startgas är ju nr 1. Ökar tomgång när du sprutar så har du läckage. Annars ligger det på bränslesidan. Mer info!

Membran mellan förgasare och luftfilter/motor är helt ok, utöver dem är det väl ingen ventilation som kan läcka?
Var en del skit i pilotmunstyckena, knastrade när jag skruvade bort dem.
Förhoppningsvis var det där problemet låg.
Får se imorgon.

Sådärja, nu var det inga problem att synka förgasarna, ska försöka hinna få på tanken innan det är becksvart och ta en testrunda.

Slängde du tillbaka originalprylarna?

Slängde du tillbaka originalprylarna?

Mjae, det gjorde jag inte.
men jag tog ur Dynojetgrejerna, munstycken och nålar.

Ersatte med Keihin orginal munstycken 138,8 och satte i orginalnålarna men hissade med en m3 bricka.
Har inte varit ute och vridit på (är hemma och hämtar stället nu) tror det är lite för blött och halt för att kunna ge vettig info om effektförbättring.

Men Dynojetnålarna såg väl okej ut? Vet iofs inte hur de brukar se ut när folk skriker polska tandpetare och ukrainskt lödtenn.

Tror att det var piloterna som var skitiga.

Testkört.
Bra drag i hela registrer, tar i ordentligt 6K+
Becksvart ute blött på vägarna så varva ur 6an hade inte varit någon bra idé.

Gick fint, inget bludder eller smällande.
Nu är det dags att parkera för vintern.

Nej nej nej, inte parkera än, det är ju torrt på vägarna och ganska varmt, kört ca 15 mil idag...

Testkört.
Bra drag i hela registrer, tar i ordentligt 6K+
Becksvart ute blött på vägarna så varva ur 6an hade inte varit någon bra idé.

Gick fint, inget bludder eller smällande.
Nu är det dags att parkera för vintern.
Vassego för tipset...

Nyheter
Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Danske Vilh. Nellemann övertar Honda-importen i Sverige

Äntligen är frågan om vem s...

Back