Säkerhetsdata för mchjälmar. Viktig läsning!

• Thread starter Thread starter Dr.Bike
  • Start date Start date

Dr.Bike

Guest
Enligt en ny testmetod i England klassas hjälmar ungefär som fordon, dvs 1-5 stjärnor, som bilarna får i Euro NCAP.
Den nya metoden kan ses på sidan dit jag länkar till tabellen, bara att backa i adressraden så du kommer till grundsidan.

PÅ nåt sätt borde sån här livsviktig info ligga i en sticky.

Här är iaf klassningen av marknadens huvudsakliga (obs lustighet) utbud:

http://sharp.direct.gov.uk/search/results/?sort=manufacturer&dir=asc&manufacturer=0&type=0&rating=0&size=0&price=0

Helt otroligt jag skulle precis starta en tråd om hur man vet hur pass säker en hjälm är så dyker dena tråden upp som på beställning :-9, jag går i köpartankar och blir förbryllad av att man inte vet vad man betalar för, är den dyraste bäst (säkrast) eller hur skall man veta när man köper säkert?

Detta kan ju bena ut ett o annat frågetecken :)

Fast snart kommer någon att helt döma ut den testmetoden då Arai RX-7 endast får 3 stjärnor av 5 möjliga. Arai som minsann tillverkat hjälmar sedan urminnes tider, ända sedan samurajernas tid. De enda testerna som är att lita på är ARAI:s egna objektiva tester...:rolleyes:

Helt otroligt jag skulle precis starta en tråd om hur man vet hur pass säker en hjälm är så dyker dena tråden upp som på beställning :-9, jag går i köpartankar och blir förbryllad av att man inte vet vad man betalar för, är den dyraste bäst (säkrast) eller hur skall man veta när man köper säkert?

Detta kan ju bena ut ett o annat frågetecken :)

Tack.

Och jo, alla testnormer har ju sina brister. Hjälmar enligt denna norm kanske inte hamnar högst i Bikes hjälmtest och vice versa.
man får ta saker med en nypa salt, och iaf se det hela som en god fingervisning.

Jag är oxå i tagen att uppgradera på hjälmfronten, därav denna tråd.
Få se vad vi kan hitta på...

Inte Davida heller.
Antagligen så bra att de hamnar utanför skalan.

:hihi davida ja... täcker de ens halva skallen?
En hjälm som klippt och skuren för livsstilsfolket.

Last edited:
Tack.

Och jo, alla testnormer har ju sina brister. Hjälmar enligt denna norm kanske inte hamnar högst i Bikes hjälmtest och vice versa.
man får ta saker med en nypa salt, och iaf se det hela som en god fingervisning.

Jag är oxå i tagen att uppgradera på hjälmfronten, därav denna tråd.
Få se vad vi kan hitta på...

:hihi davida ja... täcker de ens halva skallen?
En hjälm som klippt och skuren för livsstilsfolket.
Ärligt talat så är det bekväma hjälmar av hög kvalitet.
Antagligen inte säkraste valet.

Vill även påpeka att jag tycker att det är kanon att du tipsar om testet.

Den här har varit uppe ett par gånger, både här och på andra forum och jag vill passa på att förekomma lite felaktig information som dykt upp i samtliga andra sammanhang.

Det här testet, SHARP, har INGENTING med ECE22.05 att göra utan är en ny samling tester som är betydligt hårdare.

I senaste nummret av Mc-Folket finns en bra artikel där det riktas kritik till ECE-2205 om varför den är bristfällig, lite information om SNELL som är en organisation som testar hjälmar, tillverkarna kan anmäla sig frivilligt, en skillnad från ECE-2205 är att tillverkaren inte välja ut hjälmen som skall testas av Snell utan den tas från hyllan i butik. Så skall det vara.
Även info om Sharp det nya oberoende testinstitutet finns med i repotaget. Bra läsning

Det skulle ju vara intressant om de redovisade nåt mer än hur många stjärnor de fått ihop. Det kanske finns där men jag hittade det inte.

Då slänger jag min Arai och köper en plasthjälm för 700kr? Kanske en ituskuren basketboll som jag trär över huvudet funkar lika bra?

Hur är testen utförda?!

Kan man värkligen lita på dom där testerna?

Så som att Lazer LZ6 för 60 Euro är 5 stjärnig :gnissla ?

Sådanna fall ska jag köpa en på momangen :tummenupp

Intresseklubben kan anteckna att Davida tillverkar mer än jethjälmar.

Då slänger jag min Arai och köper en plasthjälm för 700kr? Kanske en ituskuren basketboll som jag trär över huvudet funkar lika bra?

Hur är testen utförda?!

Står klart och tydligt på sidan hur testen är utförda, det är bara att läsa. Du tillhör kanske dem som alltid tror att man får kvalitet i förhållande till pris? Välkommen till verkligheten. :tummenupp

vilken skämt sida:rolleyes:

Du sitter med en nyinköpt RX7-RR? Grattis.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back