Undersökning! Hur ofta transporterar du en/din/flera MC på släp?

Hur många gånger har du transporterat hoj på släp?


  • Antal röstningar
    0

hållundan

Emozione!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Kranskommun
Hoj
Monster 1100S 2009 Extra allt
Håller som bekant på med mitt examensprojekt, C-Nivå på Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad. Jag håller på att ta fram en insats för vanliga flaksläp som förenklar transport av motorcyklar.

Är inne i en intensiv period av rapportskrivning och marknadsanalyser och behöver därför lite bakgrundsfakta, därav pollens uppkomst.

Frågeställningen är enkel;

Hur många gånger har du behövt/har du transporterat din hoj/en hoj/flera hojar, på släp?

Utfallet av pollen kan säkerligen bli lite märkligt då frågeställningen inte tar upp antal gånger ni behövt transportera MC på släp kontra tidsintervall. Jag är dock mest nyfiken på skillnaden mellan "aldrig transporterat hoj på släp" och "har transporterat hoj på släp".

Skriv gärna i tråden hur ni transporterade hojen. Vilken släptyp ni nyttjade, om det var enkelt, svårt etc..

Tack!
 
Last edited:
Rasorblade skrev:
2144072 Lycka till med examensarbetet :tummenupp
Tack! Har meckat med prototypen och resten av projektet under ett års tid snart, och såhär i efterhand kommit på att även en rapport måste skrivas. :näsblod

Redovisning om en vecka. :gnissla
 
Till o från bana har jag transporterat hojjar, även från affär.

Oftast 2 åt gången, låna släp av en bekants bekant, spänband o lite våld.

nån form av insats för vanliga släp för o få fast hjulen o liknande, samt primärt slippa ha spänband skavandes på kåpor hade vart kalas, bra ide.

lycka till.
 
Transporterat på ett vanligt högt släp och fått upp hojen med en planka, livsfarligt och allmänt kasst.

Brukar hyra ett släp med låg bakända och nerfällbar lem som kan användas som ramp.

Det största abret med vanlig släpvagn är att få upp hojen. Sen på många kåphojar blir det krånligt med fastspänning iochmed kåporna.

Lycka till med x-jobbet, been there - done that
 
Kamikaze kid skrev:
2144091 Är det bara i frågan Släpvagn du vill ha svar?

Alltså andra typer av transporter så som Pickis/Van/Buss/Bogserlina ingår ej?
Nej, det är inte relevant i detta sammanhang.

Så, bara släpvagn, "Erde-släp" eller liknande.

Felix skrev:
Det största abret med vanlig släpvagn är att få upp hojen. Sen på många kåphojar blir det krånligt med fastspänning iochmed kåporna.
Det är vår "main point" i produkten/projektet. Att kunna lasta hojen i markhöjd och således slippa möget med ramper, plankor och allt vad man brukar använda. Snabb, säker och enkel lastning är målsättningen.

Felix skrev:
Lycka till med x-jobbet, been there - done that
Tack! :tummenupp

semper skrev:
2144094 Till o från bana har jag transporterat hojjar, även från affär.

Oftast 2 åt gången, låna släp av en bekants bekant, spänband o lite våld.

nån form av insats för vanliga släp för o få fast hjulen o liknande, samt primärt slippa ha spänband skavandes på kåpor hade vart kalas, bra ide.

lycka till.
Tack! Målgruppen är de som transporterar "relativt" ofta. Har man inget eget släp kommer produkten att finnas att hyra tillsammans med släp på de stora uthyrningsstationerna, såsom mackar och liknande.
 
F.F. (Före Forden) körde jag hojen/hojarna (max två i taget då man inte var så van att packa hojar än) en del i min hästtransport. Fungera fint!
När den såldes och det fortfarande var F.F. hyrde jag ett täckt släp vid hämtning av "nya" R6an. :)

Släp fungerar bra, men att köra hoj på pickis eller i "racebuss" känns så mycket stabilare. :-)
 
Har fått en hel del övning i det de senaste veckorna... :gnissla
Är mest när man ska flytta imkring på hojar som stannat någonstans, eller som när jag var uppe i Mora och hämtade hem Ursula förra sommaren. Att köra hoj 50 mil med början kl 00.30 på natten kändes inte som ett alternativ. ;)

Har bara blivit på vanliga släp med "nätsidor" med mina egna hojar, men visst känns rejsbuss fan så mycket bättre. Mindre instabilt, tycker jag.

Undrar om det skulle kännas bättre med ett riktigt hojsläp? :va
 
Anneli skrev:
Släp fungerar bra, men att köra hoj på pickis eller i "racebuss" känns så mycket stabilare. :-)
Självfallet är det som sådant. Målgruppen är dock de som inte transporterar såpass ofta att det är lönt att skaffa en "racebuss" eller "pickis"...

Syss skrev:
Att köra hoj 50 mil med början kl 00.30 på natten kändes inte som ett alternativ. ;)
Det kanske nästan är som så att några avböjer att handla "drömhojen" på grund av detta?

Syss skrev:
Undrar om det skulle kännas bättre med ett riktigt hojsläp? :va
Det är ett alternativ, absolut. Nackdelen är att dessa kostar rätt mycket, samt att de tar en viss plats då de inte används.
 
Jag har kört min nyinköpta hoj på släp tre gånger. Första gången närmre 10 mil, de två sista bara ett par mil, eftersom jag inte har körkort än så fick jag lov att ta släp för att komma till lämpligt ställe att köra lite konbana.

Jag har kört med ett täckt släp, en hemmagjord ramp (gjord för att få ner hojen de två trappstegen ner till pannrummet som min slänna hyresvärd låter mig ha som mc-garage gratis!!) och spänt fast med tre spännband. Två i styret (ett åt vardera håll snett framåt) och ett i ramen ovanför bakhjolet, snett nerdåt bakåt. Mc´n fram emot främre väggen i släpet då..

Hoppas det var till nån nytta, jag tycker det är ett hyfsat enkalt och stadigt sätt, förutom just fastspänningsmomentet i styret när man är ensam, att spänna ner båda sidorna saamtidigt och jämt medans man sitter och håller hojen rak är lite lurigt men det går.

Lycka till med ex-jobbet!!
/En fd Uare (u00)
 
hållundan skrev:
Självfallet är det som sådant. Målgruppen är dock de som inte transporterar såpass ofta att det är lönt att skaffa en "racebuss" eller "pickis"...

Vi hade inget "behov" av racebuss då. Det kom senare.
 
Anneli skrev:
2144252 Vi hade inget "behov" av racebuss då. Det kom senare.
Okej, fast det känns ändå inte som gemene man köper en buss för ett "framtida eventuellt behov". ;)

PerJohan skrev:
Hoppas det var till nån nytta, jag tycker det är ett hyfsat enkalt och stadigt sätt, förutom just fastspänningsmomentet i styret när man är ensam, att spänna ner båda sidorna saamtidigt och jämt medans man sitter och håller hojen rak är lite lurigt men det går.

Lycka till med ex-jobbet!!
/En fd Uare (u00)
Tack!

U00 alltså, det var det värsta. Lycka till med kortet!
 
hållundan skrev:
2144258
Tack!

U00 alltså, det var det värsta. Lycka till med kortet!

Det var så lite så, alltid kul att kunna hjälpa till med lite information!

Sen ska man ju inte säga tack vid lyckönskningar, men det uppskattas iaf, vill VERKLIGEN ha kortet så fort det går.. :) Teorin på onsdag, sen är det uppkörningstid som ska bokas pronto! Är väl tok-köer nu förstår jag!! :huvet
 
hållundan skrev:
Det kanske nästan är som så att några avböjer att handla "drömhojen" på grund av detta?

Det är ett alternativ, absolut. Nackdelen är att dessa kostar rätt mycket, samt att de tar en viss plats då de inte används.

Jo, och det är ett jävla sjå att få tag i dragbil. Känsn inte motiverat att plocka på dragkrok på Carisman, så det blir ju att låna bil varje gång, och eftersom man känner två pers som har dragkrok på sina bilar (morbror, bör iofs här, och svärmor i Göteborg).... Det är lite svåradministrerat!

Men hoppas verkligen inte att folk undlåter att köpa drömhojen pga detta, att åka till macken och hyra ett släp kostade mig 235:- för 13 timmar inklusive försäkring och självriskreducering sist... :)
 
Jag och en kompis fraktade två sporthojar på ett vanligt täckt släp. Trångt som fan men det gick om man backade in den ena hojen. En lösning på två hojar med hjälp av en liknande "insats" som du nämner vore på sin plats.
 
Brukar transportera hojen till och från banåkningar. Det blir väl en 10-15 ggr/år. Brukar hyra en liten täckt vagn på ngn av de populära mackarna.
Det funkar väldigt smidigt och är rätt billigt. Ca 250 pix/dygn.
Det enda man behöver är en ramp och ett antal spännband. Sedan är det bara att rulla upp den och spänna fast den.
Hur lätt som helst! :)
/B)
 
Behövde få hem min hoj efter köp förra hösten - innan jag fått mitt körkort.

Hyrde ett vanligt "gallersläp" på närmaste mack. Snubben i affären hade en ramp för att köra upp hojen på. Använde spännband för att hålla fast eländet. Väl hemkommen hade grannen en lång, tjock bräda som vi använde som avlastningsramp.

Numera har jag tillåtelse att transportera hojen för egen maskin, vilket är både enklare och roligare. :tummenupp

Lycka till med projektet. Jag kommer säkert och nosar på Utexpot! :tungan
 
Köpte HD'n 40 mil härifrån för några år sedan.

Hyrde ett stort skåpsläp på Statoil, där bakdörren fälldes nedåt som en ramp.
Funkade alldeles utmärkt, och kostade inte mycket i hyra.

Ställde HD'n (en chopper) på sidostödet, med framhjulet i ena framhörnan på släpet, och bakdelen mot andra väggen.
Ett par reäla spännband sen stod den som berget, mycket tack vare HD's överlägsna sidostöd.


För 11 år sen köpte jag första hojen 25 mil härifrån, då blev det ett öppet släp.
Lite knepigare att lasta & lossa utan ramp, men funkade det också.

Det är väl enda gångerna jag använd släp för hojtransport iallafall.
 
hållundan skrev:
2144053 Håller som bekant på med mitt examensprojekt, C-Nivå på Utvecklingsingenjörsprogrammet vid Högskolan i Halmstad. Jag håller på att ta fram en insats för vanliga flaksläp som förenklar transport av motorcyklar.

Är inne i en intensiv period av rapportskrivning och marknadsanalyser och behöver därför lite bakgrundsfakta, därav pollens uppkomst.

Frågeställningen är enkel;

Hur många gånger har du behövt/har du transporterat din hoj/en hoj/flera hojar, på släp?

Utfallet av pollen kan säkerligen bli lite märkligt då frågeställningen inte tar upp antal gånger ni behövt transportera MC på släp kontra tidsintervall. Jag är dock mest nyfiken på skillnaden mellan "aldrig transporterat hoj på släp" och "har transporterat hoj på släp".

Skriv gärna i tråden hur ni transporterade hojen. Vilken släptyp ni nyttjade, om det var enkelt, svårt etc..

Tack!
Aldrig. Kan ju delvis förklaras med att jag inte har krok på bilen, men ändå...
 
Back
Top