"Skruv/mutter"-variant av kedjelås?

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
Se bild nedan för vad jag menar. Är det någon som kört detta, och kan ge någon form av recension?

/J
 

Bifogat

  • skruv_las.jpg
    skruv_las.jpg
    19.3 KB · Visningar: 271

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
K-Micke skrev:
Vad jag fattar så används bara muttrarna för att pressa på plattan. Sen bryter man den gängade delen. Sen då? Nitar man ändarna?

Det blir väl någon form av stukning när sruven dras av
Borde bli mera exakt moment på stukningen jämfört med
manuell nitning
Liknande används inom flyget när man använder grövre
''popnit''
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
Den här typen av lås har jag använt några ggr på -80talet (när typen var ganska ny). Funkar bra men ställer höga krav på monteringen, länkplattan och sprintarna måste vara rena, muttrarna dras växelvis så att länkplattan går jämnt och parallellt in.
Detta står nog i instruktionen - följ den.

RoneRider

Edit: stavfel
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
K-Micke skrev:
Nitar man ändarna?

Nej, det är ju det som är den springande punkten; som jag har förstått det så nitas den inte efteråt.

Men, RoneRider, du tycker att den är funkis?

/J
 

Racerpelle

Pelles Konsult och Motor AB
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Hojlös stackare
RG500-Johannes skrev:
Nej, det är ju det som är den springande punkten; som jag har förstått det så nitas den inte efteråt.

Men, RoneRider, du tycker att den är funkis?

/J

Ja, iallafall den jag använde då.
Om det aktuella låset ger ett gediget intryck skulle iaf jag använda det.

Lycka till / RoneRider
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top