356 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

REGLER FÖR OT-FORUMET!
OT-forumet behöver skarpa regler som kommer vidhållas. Även vanliga SH-regler gäller.

ALLMÄNT UPPFÖRANDE?
- Du ska ej vara otrevlig mot andra!
- Rapportera inlägg som bryter mot regler.
- Var objektiv och saklig i dina inlägg!
FLER PUNKTER...?
- OT ska vara ett trevligt forum för alla!
- Fylletrådar och dyligt ska ej finnas!
- Vi ska ha ett KUL forum :-)
I detta forum kommer vi ta till stängning och borttagning av trådar samt inlägg. Vad som orsakar stängning skrivs oftast ut av moderatorn i sista inlägget, om inget, så är ofta anledningen uppenbar (se regler).
LÄS OVAN INNAN DU DELTAR I OT-FORUMET

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 42
    Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Hojen såld! Ekonomisk kris

Någon som torskat på ölresa?

Tänkte höra om någon här har blivit stannad av tullen med för mycket sprit och öl? Vad hände?

Om man blir stannad med mer än 110liter öl så klassas det väl som kommersiell införsel och inte för privatbruk? Blir det böter?

Det är inte första gången jag gör en ölresa och jag har aldrig blivit stannad.
    Man skulle ju gå fetback om man åker på böter vid tullen

2. 2005-05-11, 22:04

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47

VR -09;12.55 -10;10.16 -11;8.47 Mavericks avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Honda SH300 -13
    Du får ta in mer än 110 liter öl OM du kan bevisa att du ska ha det till privat bruk! största risken e dock att åka dit för överlast och i tulllen i danmark, iaf vad jag har hört så har dom inte samma regler som oss. Sist vi var nere så stod danska tullen o stoppade dom flesta svenska med släp o stora bilar.
    Livet är den bästa tiden för människan!

Efter två tolvor på krogen
    "Wheelar du här inne igen blir du utslängd"

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!! robbandalals avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Harley custom 110"
    torska för 3 och 1/2 år sen, hade lite väl mycket bärs med mej, blev rättegång. 75 timmar samhälltjänst.med dagens införselregler hade de inte blivit nånting

ANATINAE NoicEs avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Hornet
    "nån" gjorde ett falskt hyreskontrakt på en festlokal...

"Mmm, doft av hubba-bubba och vikmobil"

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Jag har blivit stoppad både i sverige och danmark, blev inget av det de gångerna trots för stor mängd. En smugglare i grannstaden ryktas det om att han väntar på rättegång just nu pga olaga införsel. Ryktena säger att han åkte dit på 140 plattor öl och runt 100liter sprit. Men som sagt, rykten, men jag tror dem då han inte säljer längre
    När jag var ner senast så var det en väldigt snygg tjej (max 18år, ångar att jag inte frågade ) och hennes brorsa (runt 20) som stod och lastade in TVÅ pallar med öl i en renault master medans deras mor stod och kollade på. Det var garanterat inte första gången de åkte ner och handlade öl, och det var knappast för privat bruk En pall spendrups och en pall carlsberg. Är det 100 lock på en pall

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av Dee_cati
    Jag har blivit stoppad både i sverige och danmark, blev inget av det de gångerna trots för stor mängd. En smugglare i grannstaden ryktas det om att han väntar på rättegång just nu pga olaga införsel. Ryktena säger att han åkte dit på 140 plattor öl och runt 100liter sprit. Men som sagt, rykten, men jag tror dem då han inte säljer längre
    När jag var ner senast så var det en väldigt snygg tjej (max 18år, ångar att jag inte frågade ) och hennes brorsa (runt 20) som stod och lastade in TVÅ pallar med öl i en renault master medans deras mor stod och kollade på. Det var garanterat inte första gången de åkte ner och handlade öl, och det var knappast för privat bruk En pall spendrups och en pall carlsberg. Är det 100 lock på en pall
    Hur mycket var "för stor mängd"? Man tar ju alltid in lite för mycket. Några extra liter sprit osv.

Det där med helpall är ju kul, har inte siffrorna i huvudet (jobbat på lager) hur många lav det ligger på en sån pall, tror det ligger 12 plattor per lav. Det är sjukt när man ser folk lasta in pallar i sina minibussar. Två pall är över ett ton iaf. Oftast så är ju pallarna nerplockade

Fördomsfull Lorges avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    ...
    Garage
    Visa garage
    99 flak på en pall!

Några jag känner blev stoppade för överlass i tullen.
    Hon slängde ut ungarna istället för ölen, dom fick ta tåget hem

Starta! Ditt j***a motorcykelh*****e!! robbandalals avatar
    Reg.datum
    Oct 2003
    Hoj
    Harley custom 110"
    96 plattor per pall är det exakt

FÖRrBANNAD Marks avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    Heineken
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Lorge
    99 flak på en pall!

Några jag känner blev stoppade för överlass i tullen.
    Hon slängde ut ungarna istället för ölen, dom fick ta tåget hem
    Att sköta sig är att se till att man hinner med det roliga.

Moderator i Överflödiga Diskussioner och Göteborg

Some play hard to get, I play hard to want *̡͌l̡*̡̡ ̴̡ı̴̴̡ ̡̡͡|̲̲̲͡͡͡ ̲▫̲͡ ̲̲̲͡͡π̲̲͡͡ ̲̲͡▫̲̲͡͡ ̲|̡̡̡ ̡ ̴̡ı̴̡̡ *̡͌l̡*

Tampere/Suomi Chasers avatar
    Reg.datum
    Oct 2004
    Hoj
    CBR600F
    En pall med 30lock har 72 och om jag inte har fel tror jag det är 96 på en 24locks pall...

Vet folk som fått dryga böter för "smugling"....
    Och även böter för överlast...
    Det e väl vanligare nästan o åka på det idag istället...

Medlem JörgenTs avatar
    Reg.datum
    Jul 2004
    Hoj
    Blackbird-98
    Garage
    Visa garage
    HeHe.. Mina arbetspolare flyger in ölen.. Ibland så flyger man tom från Tyskland och behöver ballast för wight and balans på maskinen.. Varför köpa sand!!

.
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Inte längre
    Se till att hålla koll på vikten också. Där kan dom sätta dit dig rejält om dom vill.

Håll dig under 100plattor och 40l sprit så tror jag det är lungt. Din egen årsförbrukning ju

Dom som åkt dit som jag läst om har haft 2000l öl och typ 100l sprit och mer

Ska snart börja meka Qwertys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Piaggio Liberty 2T
    Har åkt ett par ggr med lite för mycket last. Tricket är att det inte ska se ut som om du har last i bilen. Tex en volvo 940 med 50 plattor ser helt nerlastad ut, medans en normal skåpbil(caddy,Inca mfl) kan man laste med lätthet 50plattor utan att det syns, dvs vräk in en 100plattor och se nöjd ut. 10 pannor sprit går in det me av bara farten.
    Nu med skägg...

Marijuana™ Approved by Pippi & friends Ahlstroms avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Hoj
    ZXR750J
    Sist jag hörde ngt var om att tullen kollar utgångsdatumen på ölen o sedan gör en bedömning om man såvida rimligen kan hälla i sig all öl innan dess.

Med spriten vart det svårare då hållbarheten e lite längre!
    Jag är lika snygg som Tom Cruise och lika sexig som Brad Pitt och jag slickar tamefan bättre än Lassie.

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Garage
    Visa garage
    Ta med en kompis som fyller lagom jämnt inom en inte allt för avlägsen framtid som bärhjälp. Blir det tjaffs är det bara att hävda att det är till dennes 30-årsfest. Bästa sättet att bevisa det är ju bara att visa körkortet för tullinspektören.

"Varsågod herr tullinspektör, titta på mitt körkort! Jag fyller 30 om tre månader. Då ska jag bjuda alla mina vänner på ölfest hemma hos mig. Det kommer bli jätteroligt och vi kommer bli jättefulla. Hoppas ölen räcker till... Av tomburkarna ska vi bygga en flotte och segla till gotland! Du vet, medeltidsveckan..."
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Citat Ursprungligen postat av blacktriple
    Ta med en kompis som fyller lagom jämnt inom en inte allt för avlägsen framtid som bärhjälp. Blir det tjaffs är det bara att hävda att det är till dennes 30-årsfest. Bästa sättet att bevisa det är ju bara att visa körkortet för tullinspektören.

"Varsågod herr tullinspektör, titta på mitt körkort! Jag fyller 30 om tre månader. Då ska jag bjuda alla mina vänner på ölfest hemma hos mig. Det kommer bli jätteroligt och vi kommer bli jättefulla. Hoppas ölen räcker till... Av tomburkarna ska vi bygga en flotte och segla till gotland! Du vet, medeltidsveckan..."
    Ingen som fyller 30 inom den närmsta tiden. Alla är runt 22... Kanske räcker med att säga att man är student Är det säg 20-30% över deras riktmärken kan man väl fan inte torska.

Angående bästföre datumet så går det utmärkt att dricka den en ett par månader senare också. Jag skulle kalla den tullaren dum som gör sådana bedömmningar!

Tidigare Dee_cati Anderss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Säsongsavslutning
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av SFB
    Ingen som fyller 30 inom den närmsta tiden. Alla är runt 22... Kanske räcker med att säga att man är student Är det säg 20-30% över deras riktmärken kan man väl fan inte torska.

Angående bästföre datumet så går det utmärkt att dricka den en ett par månader senare också. Jag skulle kalla den tullaren dum som gör sådana bedömmningar!
    Du kan ha det dubbla per person utan problem. När du närmar dig det 10-dubbla kan du börja bita på naglarna

Emozione! hållundans avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    N/A
    Garage
    Visa garage
    Som sagt, vad jag fått för mig nu på senare år är endast (nästan) vikten som spelar någon roll. De KAN vara jävligt kinkiga.

Förresten, någon som vet hur mycket man FÅR lasta i en Volvo 745? Jag vet hur mycket man KAN få in...

Fördomsfull Lorges avatar
    Reg.datum
    Aug 2003
    Hoj
    ...
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av hållundan
    Som sagt, vad jag fått för mig nu på senare år är endast (nästan) vikten som spelar någon roll. De KAN vara jävligt kinkiga.

Förresten, någon som vet hur mycket man FÅR lasta i en Volvo 745? Jag vet hur mycket man KAN få in...

Står nog i regbeviset

Hur mycket fick du in?

Medlem BMW R90ss avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Hoj
    BMW R90s Suzuki GS1000E BMW1200GS
    Vill bara varna för Östgötagri polisen som kollar vikter på E4.
    En sann samhällsinsats
    http://www.corren.se/archive/2005/5/...1097835189-14&

******** Maxxis avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    Aprilia & Minikina
    Torskade i tyskland, 1liter sprit för mycket. Fick pröjsa 85 euro, kändes surt när flaskan bara kostade 75kr. På den resan blev vi stoppade av civilpolis på autobahn, det var inte alls kul , när två herrar med händerna på pistolen börjar gapa. Men allt var ett missförstånd då de letade efter en liknande bil.
    Poliserna i bayern är hårda as

Har två Aprilior! blacktriples avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Hoj
    Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Maxxi
    Torskade i tyskland, 1liter sprit för mycket. Fick pröjsa 85 euro, kändes surt när flaskan bara kostade 75kr. På den resan blev vi stoppade av civilpolis på autobahn, det var inte alls kul , när två herrar med händerna på pistolen börjar gapa. Men allt var ett missförstånd då de letade efter en liknande bil.
    Poliserna i bayern är hårda as
    Torskade ni i Tyskland med en flaska för mycket? Vad torskade ni på?
    Sist till McDonalds är en rutten sill...

******** Maxxis avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    Aprilia & Minikina
    Citat Ursprungligen postat av blacktriple
    Torskade ni i Tyskland med en flaska för mycket? Vad torskade ni på?
    Hade handlat spriten i ett icke Eu land, vilket vi inte tänkte på. Får väl bara ta in typ 1 liter sprit om landet inte tillhör Eu.

Thank you very much Boffens avatar
    Reg.datum
    Dec 2004
    Hoj
    Daytona 675
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s
    En sann samhällsinsats
    Det är väl inget att va arg för :kocko

Team Gasar tills det rasar! sportarns avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Hoj
    Yamaha R1-00 *såld*
    Citat Ursprungligen postat av BMW R90s
    En sann samhällsinsats
    Vad är det för fel med att kontrollera vikten. Är ju verkligen en trafikfara om de inte kan styra bilen tillräckligt bra. Tänk om du skulle köra om med hojen och bilen framför börja få sladd p.g.a att bilen inte betedde sig som den brukar göra. Folk brukar vara väldigt intoleranta mot polisen fram tills det händer en allvarlig olycka, då helt plötsligt har inte polisen gjort tillräckligt. :kocko

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Någon som har provat den där nya butiken Dandiscount i Heiligenhafen? Tar det lång tid att åka dit?

Fortfarande orange bleeder...! Emmis avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Triumph Daytona 675 -08
    Citat Ursprungligen postat av hållundan

Nån som vet reglerna för överlast?

Jag kör ju en del i jobbet med lätt lastbil och då medför överlast olovlig körning (som att man kör tung lastbil) och körkortsdragning. För lastbil är det just bara överlast och böter.

Hur är det för mindre skåpbilar och personbilar?

I år med fälgstripes!! raceman_pepss avatar
    Reg.datum
    Dec 2003
    Bortom Nykil i 240 m2 verkstad och 110 m2 bostad!! Välkommen förbi!
    Hoj
    Yamaha YZF600R Thundercat. Husqvarna 250TE, Honda TRX500 Fourman hydrostatik. Cresent Tarfek sport 7v, SISU LYX universal 3vxl!
    Garage
    Visa garage
    Citat Ursprungligen postat av Emmi
    Nån som vet reglerna för överlast?

Jag kör ju en del i jobbet med lätt lastbil och då medför överlast olovlig körning (som att man kör tung lastbil) och körkortsdragning. För lastbil är det just bara överlast och böter.

Hur är det för mindre skåpbilar och personbilar?

Alla fordon har ett registreringsbevis. Där står hur många kilo som just det fordonet får lasta. Överlast kan i fallet personbil (kombi) / skåpbil knappast leda till olovlig körning utan endast böter för just överlast. Sen bedöms väl lastens säkring också från fall till fall. Kan någon del av lasten falla av så kan det väl bli tal om vårdslöshet i trafik mm.

Jag är även tveksam till att du får köra vidare utan att lasta ur en del i typ ett annat fordon eller på ett släp.
    "I don't own a crotch rocket, I own a sport bike... a crotch rocket would burn the hell out of your balls and only last about 15 miles before the explosion."

http://www.yzf600r-usa.com/

Typ 2 rum och kök och 4 garage är allt en man behöver!! Jag har numera 3 rum och kök och 5 garage...

Fortfarande orange bleeder...! Emmis avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Triumph Daytona 675 -08
    Citat Ursprungligen postat av raceman_peps
    Alla fordon har ett registreringsbevis. Där står hur många kilo som just det fordonet får lasta. Överlast kan i fallet personbil (kombi) / skåpbil knappast leda till olovlig körning utan endast böter för just överlast. Sen bedöms väl lastens säkring också från fall till fall. Kan någon del av lasten falla av så kan det väl bli tal om vårdslöshet i trafik mm.

Jag är även tveksam till att du får köra vidare utan att lasta ur en del i typ ett annat fordon eller på ett släp.
    Ok, nån som är säker på hur det är för lätt lastbil. Vad har jag hört (flera källor) så om man lastar för mycket räknas det som att man kör lastbil på Bkort och åker dit för olovlig körning med tanke på att totalvikten överstiger 3500kg.

Ska snart börja meka Qwertys avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Hoj
    Piaggio Liberty 2T
    Citat Ursprungligen postat av Emmi
    Ok, nån som är säker på hur det är för lätt lastbil. Vad har jag hört (flera källor) så om man lastar för mycket räknas det som att man kör lastbil på Bkort och åker dit för olovlig körning med tanke på att totalvikten överstiger 3500kg.

Lätt lastbil då behöver inte vikten överstiga 3500kg. Exempel. Min Inca får lasta 600 kg men kärran väger bara 1300 eller nått sånt. Jag kommer inte äns upp i 2ton.
    Nu med skägg...

Sidan 1 av 2 12 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

1995 Honda Cbr f3 av Pensionären

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Försäkringsjurister i Stockholm av iarkimedes

Script för att ladda ner bloggar från Sportho av Ulvhamne