Hur ofta renoverar du bakdämparen?

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Teddy skrev:
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?
Jag har inte bytt olja i framgaffeln. :rodnar

Viktigt att göra detta inför varje säsong? Något speciellt man ska tänka på?

Behöver väl knappast säga att jag inte har gjort något åt bakdämparen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Bakdämparen ska man egentligen inte behöva göra nåt åt förrän den börjar läcka.
Men många gör väl ändå en översyn på den över vintern.
Framgaffeln är inte lika tät, och oljan där riskerar att suga åt sig en massa mer skit.
Enligt s-boken till hondan har jag för mig det ska bytas var tredje race, vilket är lite överdrivet om det inte regnat.

Vissa oljor lämnar dessutom avlagringar efter sig. Min gaffel till yamman var faktiskt rätt o-vacker efter att ha stått med samma gaffelolja i benen i nästan två års tid. Innerbenen var täckta av ~20cm avlagringar, ventilerna satt det också en hel del skit i, och den rörde väldigt dåligt. Inget förstört, men efter putsen så funkade gaffeln finemang igen.
Så ta iaf åtminstone isär gaffeln över vintern.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Nyteknik skrev:
...Viktigt att göra detta inför varje säsong?...
Honda själv rekommenderar byte var 5'e race eller efter körning i regn, men för min hobbyåkning är det allt för ambitiöst, jag nöjer mig med ett byte per säsong.
Nyteknik skrev:
...Något speciellt man ska tänka på?...
Ja, om du av någon jävla anledning (läs nyfiken i en strut) får för dig att demontera kompressionsventilen längst ner på gaffelbenet så var varsam när du återmonterar den då det är aluminium med tätstegad gänga som du drar sönder i ett nafs, och när du gjort det då står du i skiten vill jag lova.
:huvet
Glöm att hitta några en Helicoil till den. Behöver jag säga att vet en som gjort så, jag ser honom i spegeln varje dag, kompressionsventilen på vänster gaffelben numera är limmad.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
oFFkeFF skrev:
Bakdämparen ska man egentligen inte behöva göra nåt åt förrän den börjar läcka...
Är det överambitiöst att renovera en bakdämpare som inte visar några tecken på fel funktion? I mitt fall en Öhlinare som troligtvis suttit på hojen sedan 1996.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Teddy skrev:
Är det överambitiöst att renovera en bakdämpare som inte visar några tecken på fel funktion? I mitt fall en Öhlinare som troligtvis suttit på hojen sedan 1996.

Nja, det är väl egenligen inte fel att få den genomgången iaf.
Sen behöver ju inte felaktig funktion visa sig förrän man kommer till ett visst tempo.
Dämpning som funkar som det ska är ju alltid en dröm att köra med ;)
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Minns jag inte helt fel från WP-kursen så är inte oljan i bakdämparen i kontakt med syre över huvudtaget utan i ett "slutet" system och gasen ger själva dämpningseffekten. Vad kan det ta, 1-2 timmar att göra iordning en bakdämpare, dvs inte allt för dyrt, det kan det säkert vara värt om din dämpare är typ tio år gammal...
/fredde
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Teddy skrev:
Byta olja i framgaffeln gör väl de flesta av oss själva någon gång per säsong, vanligtvis under vinterdvalan, men hur ä det med bakdämparen? Den är ju knappast någont gör-det-själv-jobb för en hobbymek utan något som bör utföras av en expert och därför ofta blir nerprioriterat. Hur ofta renoverar du din bakdämpare?

Min öhlinare bak har fått en genomgång i snitt varje år jag kört hojen. På grund av en banjobult som släppte lite blev det en genomgång innan säsongen förra året och en på hösten så nu får den sitta kvar till nästa höst/vinter.
 

P.Björk

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2003
Ort
Skälby
Hoj
ZX9R -98 8200mil
Att en bakdämpare ej behöver service innan den läcker är fel.
Alla moderna stötdämpare idag använder sig av samma typ som citoren.
Det vill säga nitrogen(gasbehållare) och dom tappar trycket med tiden.
Utan att det är något fel på dom.
Oljan i dämparen går in i behållaren o komprimerar gasen(gasen blir som en fjäder) när gasen minskar fylls tomrummet upp av ojla.
Så när den tappar trycket så sjunker fjädringen ihop o blir mer styv,svårare att ställa in.
om man lämmnar ni o fyller den så blir den som en ny dämpare.
Exempe,på min cross så var det 6bar efter 2år det skulle va ca 14bar.

lämna in era dämpare o provtryck dessa kan lova er att det behöver fyllas på ny gas.

//Per
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Instämmer med det P.Björk sa en dämpare behöver inte läcka för att vara slut det är fullt normalt att den läcker ut gasen om än långsamt.
Man brukar dock kunna känna på returdämpningen om dämparen behöver renovering. Tryck ihop och låt fjädra ut. Är där minsta lilla tendens till att svaja till i toppen efter utskjutet är renovering ett måste.
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Någon att rekommendera för renovering av bakdämpare i sörmland lr i närheten?

PBR Racing i Nyköping. Håller på mycket med cross o enduro, fixade öhlinaren på min ZX-6 för länge sen. Googlade, men hittade ingen vettigt om firman.
 

Wallin

GSXR 1000 K5
Gick med
9 Aug 2011
Ort
Bara
Hoj
ZX10R 2011 Tidigare:GSXR 1000 K5, Triump Tiger 1050, ZX10R-06, ZX9R-94, GSXR 750 -86, GSX550 -84
Någon gång per säsong?
Krascha gör man kanske någon gång per säsong, men byta olja i framgaffeln:confused:
 

t_seger

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2009
Ort
landet
Hoj
R1-05
Hittade inget alls på PBR? Inga fler förslag Norrköping/Linköping funkar oxå att åka till!
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top