Monarki/Republik

Skall kungafamiljen få finnas?


  • Antal röstningar
    0

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ulvheden skrev:
Jag blir mer nervös när folk röstar fram partiledare som säger sig vara komunist eller när man kan vara alkolist, fiffla med kontokort och ändå ha fortsatt förtroende av sitt parti! :7peta :hihi

Guilty by association?

Jo, demokrati kan vara en jobbig och skrämmande sak för konservativt tänkande. Då kanske man finner kungen som en klippa att luta sig emot. Vad vet jag. Nåväl, eftersom människan rent generellt sedan tidernas begynnelse strävat från grottsamhället är kungens dagar räknade.

Det känns bra.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
kajlyl skrev:
Varför stör ni er så mycket på vår kung?


Därför att han är ett förlegat uttryck för ett despotiskt styrelseskick, där kungen tillsattes av guds nåde och massa annat blaj.

Och viktigast av allt, för att jag tror på alla likas värde. Gör inte "ni" det?
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
haha.... :D

Det måste vara tungt att leva i ett samhälle där alla våra pengar går till våran konung som styr oss med järnhand! :rofl

t-rex skrev:
Guilty by association?

Jo, demokrati kan vara en jobbig och skrämmande sak för konservativt tänkande. Då kanske man finner kungen som en klippa att luta sig emot. Vad vet jag. Nåväl, eftersom människan rent generellt sedan tidernas begynnelse strävat från grottsamhället är kungens dagar räknade.

Det känns bra.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ulvheden skrev:
haha.... :D

Det måste vara tungt att leva i ett samhälle där alla våra pengar går till våran konung som styr oss med järnhand! :rofl

Pengarna är ointressant, det kommer ändå att gå en massa stålar till att underhålla slott och herrgårdar. Man bör bara fråga sig om man strävar framåt eller om man är nöjd med en lösning som man körde med på 1100-talet. Som sagt, vi kommer aldrig att få till ett sunt regimskifte i det här landet eftersom högern till stor del består av en massa bakåtsträvande, konservativa gnällmuppar vars politiska budskap går ut på att sänka skatten för dem själva.

Moderaterna=miljöpartisternas och vänsterpartisternas största välgörare?
 

valmers

@valmersofficial
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det finns inget mörkblått alternativ i det här landet. Jag tröstar mig med att vår kungafamilj sticker i ögonen på Lars Ohly, Marita Ulvskog och det övriga kommunistpacket.
 

gaffel46

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
stockholm, huddinge
Hoj
nsr 125 och en mopperacer
varför i h*****e ska vi ha en klåpare att göra reklam för sverige? till och med kungahusets pr-man/kvinna uttryckte det för ett tag sen något liknande detta -"kungen är inte så bra på att uttrycka sig i ofentliga samanhang"- har för mig att det var efter Bruenei talet.

För min del kan vi gärna ha en person som representerar sverige men i så fall ska den personen inte få den platsen efter födelseårdning elelr efter att vara född i rätt familj! hellre ett val i samanknutning till rksdagsvalet fast istället förslagsvis vart 8 år!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
MostWanted skrev:
håller på med ett skolarbete om kungen och sveriges statsskick.

skall kungafamiljen få hålla på? eller bör den avsättas?

själv tycker jag ungefär som killen som skrivit detta.
"Det är direkt motbjudande att vi på 2000-talet dras med ett statsskick som blev omodernt redan i slutet av 1700-talet. Riksdagen till trots. Vad än kungen får i apanage och hur det nu än fördelas mellan privata utgifter och fönsterputsning är saken klar: Med den skattesats som föreligger i Sverige är det statens förbannade skyldighet att redovisa varenda skattekrona. Vare det rör sig om skattefuskande sossar, leprasjuka fattighjon i utlandet eller jetsettaren på Drottningholm. Som om klåparen har skapat något själv? Och skulle han till äventyrs bli vald istället måste han naturligtvis skärskådas ännu närmare."

vart kan man hitta info om kungafamiljen/hovet om hur deras arbete ser ut under året. behöver lite källor att jobba med!

Innan vi avsätter kungen tycker jag att vi ska satsa på att få en riktig fungerande demokrati här i sverige istället. Den fungerar uppenbarligen inte som den ska. När det är klart så kan vi avsätta kungen om det finns anledning till att göra så.
 

Coola Ola

Guest
Dee_cati skrev:
Innan vi avsätter kungen tycker jag att vi ska satsa på att få en riktig fungerande demokrati här i sverige istället. Den fungerar uppenbarligen inte som den ska. När det är klart så kan vi avsätta kungen om det finns anledning till att göra så.

På vilket sätt fungerar demokratin dåligt i Sverige? Hur skulle den fungera bättre?
 

Coola Ola

Guest
Ulvheden skrev:
Om jag inte har helt fel för mig så går en del av pengarna till underhåll av slottet (+ övriga byggnader) & till löner av personal!

Då är det väl lika bra att dra in politikernas fria sjukvård & annat som de får utöver sin feta lön! De tar bort de olika kostnadstaken som inte drabbar dem.... det är inte så svårt! :rolleyes:

Kungen är iaf bra reklam för Sverige, ser man det på det viset så är det en billig reklam! :)

De 35 miljoner jag nämnde är om jag minns rätt de som kungen disponerar för personligt bruk, utan redovisningsplikt. Sen är det ytterligare ett antal tiotal millar till som mycket riktigt går till underhåll av kungliga slott o ägor.

Min poäng var ju att oavsett eventuellt överdrivna politikerlöner så blir det otroligt mycket biligare med en president än en kung.

Ninjaboy skrev:
Vad är alternativet? Att Göran Persson får gotta sig åt en titel till? Det unnar jag inte honom.

Självklart blir inte statsministern och presidenten samma person. Jämför t.ex. med Tyskland där presidenten har en mycket tillbakadragen roll och där rikskanslern (heter väl deras motsvarighet till statsminister) är den som utöver regeringsmakten. Ett bra förslag jag läst ang. en republikreform är att talmannen i regeringen tar över de stadschefstitlar som kungen idag innehar samt att denne talman då inte väljs direkt (ett direkt presidentval a la USA är inte på något sätt eftersträvansvärt) utan utses av riksdagen. På så sätt kan republik införas med minimala förändringar i det praktiska statsskicket.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Coola Ola skrev:
Självklart blir inte statsministern och presidenten samma person. Jämför t.ex. med Tyskland där presidenten har en mycket tillbakadragen roll och där rikskanslern (heter väl deras motsvarighet till statsminister) är den som utöver regeringsmakten. Ett bra förslag jag läst ang. en republikreform är att talmannen i regeringen tar över de stadschefstitlar som kungen idag innehar samt att denne talman då inte väljs direkt (ett direkt presidentval a la USA är inte på något sätt eftersträvansvärt) utan utses av riksdagen. På så sätt kan republik införas med minimala förändringar i det praktiska statsskicket.
Finns ju inte en chans att "han som bestämmer" skulle vara med och avskaffa monarkin och sätta någon annan som president. Att vi har en handlingsförlamad regering beror ju på att han är maktfullkomlig och tar över allt, de andra är bara marionetter.

Ryser vid tanken på Birgitta Dahl som ex-president, då skulle nog Sverige varit i konkurs vid det här laget om hon representerade oss. :hihi Kungahuset har som sagt en mycket starkare ställning utomlands än här hemma, t o m republiker som USA beundrar ju kungahusen. Att göra sig av med en tradition som aldrig går att få tillbaka skulle vara ett enormt misstag.
 

Coola Ola

Guest
Ninjaboy skrev:
Finns ju inte en chans att "han som bestämmer" skulle vara med och avskaffa monarkin och sätta någon annan som president. Att vi har en handlingsförlamad regering beror ju på att han är maktfullkomlig och tar över allt, de andra är bara marionetter.

Ryser vid tanken på Birgitta Dahl som ex-president, då skulle nog Sverige varit i konkurs vid det här laget om hon representerade oss. :hihi Kungahuset har som sagt en mycket starkare ställning utomlands än här hemma, t o m republiker som USA beundrar ju kungahusen. Att göra sig av med en tradition som aldrig går att få tillbaka skulle vara ett enormt misstag.

Att göran persson är en maktfullkomlig idiot som förmodligen på flera sätt är till skada för sverige genom t.ex. sitt sätt tillsätta statsråd och liknande är en sak men vad det har med monarki vs. republik vet jag inte.

Sen går allt att få tillbaka, se bara på Spanien t.ex, de var utan kungahus i över 50 år men återinförde en kung på tronen efter Francos död (de avskaffade kungahusen flera år innan Franco kom till makten, för övrigt). Min tro är väl att ingen kommer känna behovet av att återinföra kungahuset igen när det väl är borta.
 

Ulvheden

Äntligen med hoj igen :)
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Varberg
Hoj
hemmalagad R1-00*såld* CB1000ra -12 gsx-r 600 -01 *skrotad*
Vad grundar du det på? Är det du som ska sätta lönen? :va Tillkommer det inte en vice president & en närmsta stab som ska serva dem? :hihi

Själv tycker jag att kungaparet är väl värda pengarna! :banana

Om man nu ska klaga på att det kostar pengar så bör man nog mer sikta in sig på politikerna, där är inte många som gör skäl för lönen! Se bara på den där Gudrun Schyman! :zpy Alkis på vift! :fyllisar :rofl

Coola Ola skrev:
Min poäng var ju att oavsett eventuellt överdrivna politikerlöner så blir det otroligt mycket biligare med en president än en kung.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Ulvheden skrev:
...Se bara på den där Gudrun Schyman! :zpy Alkis på vift! :fyllisar :rofl

Och den uppenbara skillnaden mellan alkisen och socialbidragstagaren på drottningholm är, eftersom vi bara delvis lever i ett modernt och upplyst samhälle?
 

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
En gammal en
mb skrev:
Ja, vi börjar med att ta folkopinionen ur spelet och därmed demokratin. Tackar vet jag på den gamla goda tiden när Karl XII härjade och vi hade hederlig diktatur :tummenupp

Japp! Då small det om man stack upp mot Svea Rike!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Dagens monarker är marionetter, Kungen är en tandlös krokodil, han har inte mycket att säga till om eller styra, eftersom vi har en folkvald regering utan koppling till monarkin så fyller kungahuset inte någon funktion förutom att marknadsföra Sverige, men det gör ju Gyllene Tider och andra bättre isf.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Äh, låt dom hålla på. Vi kan ju skratta åt spektaklet om inte annat. Typ ett levande exempel på att kusiner inte ska ha intimt umgänge.
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
GSXR1100R skrev:
Dagens monarker är marionetter, Kungen är en tandlös krokodil, han har inte mycket att säga till om eller styra, eftersom vi har en folkvald regering utan koppling till monarkin så fyller kungahuset inte någon funktion förutom att marknadsföra Sverige, men det gör ju Gyllene Tider och andra bättre isf.

[Sverker mode]Så du vill ha Per Gessle som statschef, Är det så, va, va, va, är det så[/Sverker mode]
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Kungen borde styra landet, för han äger det. Tacka vet jag gammal hederlig diktatur.












alltid retar det nån....
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top