Köpa momentnyckel.

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Måste köpa en Momentnyckel och undrar det är någon som har tips eller råd om vad man ska inhandla för nyckel.
Har en Biltema som jag inte riktigt litar på, den fungerar lite när den själv vill och det känns inte så bra....
Är ute efter en som täcker momenten under 20 Nm.
 

Spinky Spendrup

Fylld med messmör
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Järfälla
Hoj
En fuling
Vad är det för fel på Biltemanyckeln? Köpte en sådan där för 498kr förra veckan men har inte använt den än. Klickar den inte eller?
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Re: Köpa Momentnyckel.

Ska du ha en riktigt bra momentnyckel som passar bra i 20 Nm området kan jag starkt rekomendera Sandvik/Belzers 3/8" momentnyckel. Har en sån på jobbet och den fungerar mycket bra! är dessutom ruggigt smidig och lättinställd! nackdelen är väl att 3/8" inte är den vanligaste fattningen men det kostar inte så mycket att köpa dom vanligaste hylsorna ändå!
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Mina Biltema nycklar funkar bra. Dock går det inte att momentdra vänstergängat med dom.
T.ex. generatorremspänning på bmwn o primärdrevet på ktm.
/u
 

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Spinky Spendrup skrev:
Vad är det för fel på Biltemanyckeln? Köpte en sådan där för 498kr förra veckan men har inte använt den än. Klickar den inte eller?
Den klickar ibland och ibland inte, inte så kul... Det är den modellen som kostar 198:- som jag har.
 

AndersD

Godtrogen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen alls :(
Har jobbat med kalibrering av momentnycklar i flera år, dom som finns på biltema duger säkert utmärkt, men dom måste kalibreras då och då, om man avlastar fjädern i nyckeln så håller den kalibreringen typ 100 gånger längre, och detta gäller alla nycklar, eller i alla fall alla nycklar med en spiralfjäderbelastad klickmekanism.
Den enda nyckel som vi på jobbet märkte var betydligt bättre än andra var Stahlwille, det berodde mest på att dom nycklarna har en helt egen konstruktion, dom har en bladfjäder och en hävarm som reglerar momentet, så att så länge du inte faktiskt DRAR i nyckeln så den alltid avlastad

Kruxet med Stahlwille då ? ... gissa .... jorå, svindyra förstås, i alla fall jämfört med biltemas :rolleyes:

Alltså, köp biltema och kalibrera då och då. Vi har tyvärr slutat med kalibrering så jag kan inte hjälpa till med det längre, men jag kan tipsa om den firma vi sålde verksamheten till, AKAB i trollhättan, 0520-89100, dom kan alla märken (för vi lärde upp dom :D ), har vettiga priser och bra service.

Ha de gött / XJR
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
biltemas o kamasa tools momentnycklar är dom samma......

hur bra som helst är mina 2.....fast då släpper jag fjädringen efter varje användning.
När du drar med nyckeln se då till att dra sakta så att du hör klicket o känner det. Drar man fort så känns det inte att det klickar....
 

KetogaN

Don´t do drugs.. MMkay ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
njae du vet, den är på service eller nått..
Ravetrancer skrev:
biltemas o kamasa tools momentnycklar är dom samma......

hur bra som helst är mina 2.....fast då släpper jag fjädringen efter varje användning.
När du drar med nyckeln se då till att dra sakta så att du hör klicket o känner det. Drar man fort så känns det inte att det klickar....

Kamasa och Biltema är fanemej inte samma.. inte dom jag har jämfört iaf.

Kamasa kände mycket robustare och mer noggrann på inställningsskalan..

men jag kan ha fel..

/KetogaN
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Biltema funkar klockrent för hemmapularen. Kanske inte är samma som Kamasa men det lär ju vara samma som någonting annat iaf,,,,
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Som XJR skriver, se till att kalibrera din momentnyckel - än hur dyr den är. Jag har en billig 200 kronors Taiwan-kopia med en repeterbarhet på +/- 4%. Det duger gott och väl åt oss hojmeckare.

Kalibrering? Om orten där du bor på har en lite större ISO9000/9001-certifierad monteringsverksamhet är det stor chans att deras instrumentverkstad har en kalibreringsnormal och som tar en påse bullar i utbyte mot en kalibrering av din 200-kronors momentnyckel.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
om jag inte minns fel så var snacket om biltemas momentnycklar uppe tidigare under en tråd i säljes forumet där nån sålde några finare nycklar....HAr oxo för mig att vi kom fram til att kamasa o biltemas, var exakta till utseende och förmodlingen tillverkade i samma fabrik.....
 

Micke

`-_-´
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Luleå
Hoj
R1 *Såld* Gixxer 1000 *Såld* XJ6n -10 *Såld*
Nu har jag beställt mig en Momentnyckel från Teng Tools. Hoppas den funkar bättre....
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
KetogaN skrev:
Kamasa och Biltema är fanemej inte samma.. inte dom jag har jämfört iaf.

Kamasa kände mycket robustare och mer noggrann på inställningsskalan..

men jag kan ha fel..

/KetogaN
säger som så här då, biltemas nycklar tillverkas i samma fabrik som ett annat känt märke......
 

BugEyes

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha MT-07
Jag köpte min stora dyra 1/2 tums momentnyckel i en liten biltillbehörsaffär. Sedan kom jag underfund med att jag behövde en för dom små skruvarna också, köpte en billig på Biltema.
Tittade sedan på båda och hittade samma firmastämpel i godset på båda. Om det finns olika kvaliteter från samma tillverkare vet jag inte men det skulle förvåna mig. Nästa gång köper jag Biltema direkt.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det finns massa av dom nycklarna....med olika fina o mindre fina märken, men det är samma nycklar
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Ravetrancer skrev:
biltemas o kamasa tools momentnycklar är dom samma......

hur bra som helst är mina 2.....fast då släpper jag fjädringen efter varje användning.
När du drar med nyckeln se då till att dra sakta så att du hör klicket o känner det. Drar man fort så känns det inte att det klickar....

hur kalibrerar jag momentnyckelen, är det det samme som at "släppa fjädringen efter varje användning"?

edit: nu hittar jag bara 20-210NM hos biltema, har dom inte under 20?
 
Last edited:

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
Azzurro skrev:
hur kalibrerar jag momentnyckelen, är det det samme som at "släppa fjädringen efter varje användning"?

edit: nu hittar jag bara 20-210NM hos biltema, har dom inte under 20?
Dom har plockat bort den de hade innnan ur sortimentet...
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Azzurro skrev:
hur kalibrerar jag momentnyckelen, är det det samme som at "släppa fjädringen efter varje användning"?

edit: nu hittar jag bara 20-210NM hos biltema, har dom inte under 20?

Kalibrera momentdragaren gör du med en certifierad referens. De flesta större verkstäder har sådana referenser och du bör kunna få den kollad för en påse bullar eller liknande.
 

Avanti

slingshot.cc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Milano, Italia
Hoj
Suzuki GSX-R750, Suzuki GSX-R1100, Honda Hornet 900, Honda Foresight, Puch M50 Cross, Honda CR250, Yamaha TW200
Gick med
19 Feb 2013
Ort
Charming, CA
Hoj
Riskokare
BUMP :smasha

Vilken momentnyckel är det som gäller nu så här tio år senare? Skulle väl behöva två stycken egentligen, en för ~5-20 Nm och en för ~20+
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top