Diagonal- eller radialdäck

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Tjena!
Har hört den del om att man inte ska ha olika däcktyp fram och bak, och är lite osäker inför köp av nytt framdäck.

För det första vet jag inte vilken typ jag har bak, kan man se det på något sätt? Det finns i Continentals produktkatalog, men där står inget om det.

Vad exakt är egenligen skillnaden på radial och diagonal, och varför kan man inte ha olika?
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Nu har jag en fundering till, vad betyder 58V resp. 56H som står på mitt bak- resp. framdäck? Det är i alla fall inte vorne och hinter (tyska) som jag först trodde. Nån som VET?
 

Kurvmakaren

en helt vanlig medlem
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Staffanstorp
Hoj
YZF R6 -00
PacMan skrev:
Nu har jag en fundering till, vad betyder 58V resp. 56H som står på mitt bak- resp. framdäck? Det är i alla fall inte vorne och hinter (tyska) som jag först trodde. Nån som VET?



Hastighetsklassning skulle jag gissa på...
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Kurvmakaren skrev:
Hastighetsklassning skulle jag gissa på...

Mycket möjligt... på bakdäcket står det även max 150 MPH. Nån som ser nåt samband med 58V? :va
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Finns det överhuvudtaget radialdäck att köpa idag ? Kanske nån som vet kan förklara på ett bättre sätt men jag slänger ur mig lite amatörkunskaper här : Radial och diagonal har med kordens vävning att göra. Om den är vävd radiellt med rullriktningen eller diagonalt med rullriktningen, däcket blir stabilare med diagonalvävning.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
PacMan skrev:
Mycket möjligt... på bakdäcket står det även max 150 MPH. Nån som ser nåt samband med 58V? :va

V betyder 240 km/h och H betyder 210 km/h.
Det sitter troligen diagonaldäck på din hoj, det går knappt att få tag på radialdäck i dom dimensionerna.
Skillnade mellan radial- och diagonaldäck ligger i uppbygnaden av korden och påverkar däckets förmåga att uppta sidkrafter, därför är det inte bra att ha olika typ fram och bak.
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Micke_Lindstrom skrev:
V betyder 240 km/h och H betyder 210 km/h.
Det sitter troligen diagonaldäck på din hoj, det går knappt att få tag på radialdäck i dom dimensionerna.
Skillnade mellan radial- och diagonaldäck ligger i uppbygnaden av korden och påverkar däckets förmåga att uppta sidkrafter, därför är det inte bra att ha olika typ fram och bak.

Precis vad jag nyss lyckades luska reda på via Google. :tummenupp
Det verkar vara en djungel, kanske bäst att ta ett likadant som jag redan har.

Hmm, men vad är 58 framför V:et föresten?
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Lite ute på djupt vatten kanske, men tror inte det är så klart vad som är radialdäck eller inte när det gäller hojdäck. Har för mig att däcktillv fuskar (är flexibla, skulle dom själva säga) med beteckningen delvis. Även en del mellanvarianter kallas radialdäck. (Allt 'radial-' är ju bra eller hur ?)

Så jag tror inte man ska haka upp sig på just 'radial' eller inte när det gäller att blanda fram och bak. Men hojar är ju känsliga, så nån indikation på att däcken kan blandas kanske är säkrast.

(Mich T66 till BMWn var ett tag radial bak men inte fram; inga problem)
/u
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Kawwa skrev:
Finns det överhuvudtaget radialdäck att köpa idag ? Kanske nån som vet kan förklara på ett bättre sätt men jag slänger ur mig lite amatörkunskaper här : Radial och diagonal har med kordens vävning att göra. Om den är vävd radiellt med rullriktningen eller diagonalt med rullriktningen, däcket blir stabilare med diagonalvävning.
"Alla" nya landsvägshojar (600 kubik å upp) har radialdäck i dag, åtminstone om vi tittar på de sportigare och/eller tyngre. De lågprofildäck som används är alla radialdäck eftersom diagonaldäcken inte kan tillverkas på det viset utan ger en rundare profil.

Radialdäcken är åxå mer beroende av lufttrycket för att hålla formen men är i gengäld mycket bättre på att hantera sidokrafter.

Att blanda radial och diagonaldäck kan mycket väl fungera bra, men lika gärna kan det bli väldigt konstigt. Det beror väl på bl.a. hastighet och fordonets vikt.

En annan sak att ta hänsyn till är att hojens geometri är anpassad efter en viss däcktyp. Om man kommer alltför långt ifrån vad tillverkaren tänkte kan det hända otrevliga saker med hojens vägegenskaper. Att sätta diagonaldäck på en GSXR1000 t.ex skulle nog inte gå så bra....
 
Last edited:

K-Micke

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sollentuna
Hoj
Goldwing
PacMan skrev:
Precis vad jag nyss lyckades luska reda på via Google. :tummenupp
Det verkar vara en djungel, kanske bäst att ta ett likadant som jag redan har.

Hmm, men vad är 58 framför V:et föresten?


58 är ett belastningsindex (load index), och V och H är hastighetsklassning.
 

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
ulf_lundin skrev:
Lite ute på djupt vatten kanske, men tror inte det är så klart vad som är radialdäck eller inte när det gäller hojdäck. Har för mig att däcktillv fuskar (är flexibla, skulle dom själva säga) med beteckningen delvis. Även en del mellanvarianter kallas radialdäck. (Allt 'radial-' är ju bra eller hur ?)

Så jag tror inte man ska haka upp sig på just 'radial' eller inte när det gäller att blanda fram och bak. Men hojar är ju känsliga, så nån indikation på att däcken kan blandas kanske är säkrast.

(Mich T66 till BMWn var ett tag radial bak men inte fram; inga problem)
/u

På framdäcket brukar korden inte ligga helt radiellt av nån anledning.
Jag har testat att köra med radial fram och diagonal bak utan att något konstigt hände, men det är säkert bäst att låta bli att blanda däckstyperna när tillverkarna rekomenderar att man inte gör det.
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
det är diagonal däck fram o bak på rd.
prova pirellis "sport demon"däck - tror inte du blir besviken (byt både framobak)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
UltraMarine skrev:
det är diagonal däck fram o bak på rd.
prova pirellis "sport demon"däck - tror inte du blir besviken (byt både framobak)

Det har jag faktiskt kollat på, men varför byta bägge...? Mitt bakdäck är nästan helt nytt ju. :va
 

Kawwa

Sporthojsnörd
Gick med
13 Mar 2004
Ort
Flytt Sthlm
Hoj
Sukka gixxer 600 K6
Jåke skrev:
"Alla" nya landsvägshojar (600 kubik å upp) har radialdäck i dag, åtminstone om vi tittar på de sportigare och/eller tyngre. De lågprofildäck som används är alla radialdäck eftersom diagonaldäcken inte kan tillverkas på det viset utan ger en rundare profil.

Radialdäcken är åxå mer beroende av lufttrycket för att hålla formen men är i gengäld mycket bättre på att hantera sidokrafter.

QUOTE]
Vill man inte ha en rund profil på MC-däck ? Trodde förståss att digonaldäcken var stabilare och kunde hantera sidokrafter bättre.
 
Nyheter
Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

Top