410 online
Sporthoj.com & SMC arbetar ihop för ökad trafiksökerhet

Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 30 av 85
  1. #1
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    299

    Question Vilken bensin???

    Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
    Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig???

  2. #2
    CЛABИША/Serbius Serbiuss avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Nära Havet i ett hus på 157m2
    Hoj
    Yamaha Fz6s 2004:a
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    538
    98 oktanig!!
    inget annat
    CЛABИША / Serbius

  3. #3
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    299
    Tackar och bockar, alltsa 98 oktan, inte blyfri??? Svart slang och hantag?

  4. #4
    Medlem
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    Sverige
    Hoj
    Ingen
    Inlägg
    13 702
    Uhm det ska väl vara blyfri? jag har aldrig tankat något annat än blyfritt i något som helst fordon.

  5. #5
    Medlem Geigers avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Västerås
    Hoj
    KTM RC8R
    Inlägg
    1 424
    Citat Ursprungligen postat av mamartin
    Blev lite konfundersam nar jag skulle tanka hojen idag, vilken bensin skall jag ha??? Hehe 98 saklart men skall det vara blyfri??? Helt lost =) :kocko
    Har en gsxr 600 -98, kan nagon vara vanlig att hjalpa mig???

    BLYFRI!!!!!!!

  6. #6
    Very nice Mattiass avatar
    Reg.datum
    Feb 2002
    Ort
    Stockholm
    Hoj
    Free at last
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    11 913
    Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
    Fighting stupidity since 2002

    Klicka HÄR för snorbilliga Arai RX-7 Corsair!
    Numera även RX-7 GP faktiskt!

    If you can't wait behind on track, wait for me on TWITTER
    You might have to wait a very long time though, 'cuz I'm not tweeting anymore.

  7. #7
    En potatis Deas avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Norr om Sthlm
    Hoj
    R1
    Inlägg
    359
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

  8. #8
    Medlem
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Hoj
    CBR954RR. Förr GSX1100R,KTM640sm,M-Streak,R1,FZR1000,RD350x2, DT125x3, RG125x2
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 305
    nope inte på nån vanlig mack så vitt jag vet....... kör 95oktan

    Citat Ursprungligen postat av Dea
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

  9. #9
    Medlem Geigers avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Västerås
    Hoj
    KTM RC8R
    Inlägg
    1 424
    Citat Ursprungligen postat av Dea
    Finns det annat än blyfritt nu för tiden?

    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.

  10. #10
    En potatis Deas avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Norr om Sthlm
    Hoj
    R1
    Inlägg
    359
    Citat Ursprungligen postat av Geiger
    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.
    Se där, man lär sig nått varje dag.

  11. #11
    Mamartin mamartins avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    WestCoast
    Hoj
    Suzuki GSXR 1000 -02
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    299
    Jo det finns juh "vanlig", eller ovanlig idag, ej blyfri men inte sa manga pumpar anvander det. Var lite osaker bara, tack for svaren

  12. #12
    lookaround tobbevikings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    märsta
    Hoj
    96-yamaha-tenere
    Inlägg
    2 926
    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
    En del hojar går bättre med mer oktan.
    Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
    Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
    Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
    Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
    //Tobbe

  13. #13
    skiieur... DBs avatar
    Reg.datum
    May 2003
    Ort
    Gävle
    Hoj
    Ninja
    Inlägg
    396
    Citat Ursprungligen postat av tobbeviking
    En del hojar går bättre med mer oktan.
    Sedan om man får ngn effektökning kanske är tveksamt.
    Jag tankar 98 för att gammelyamman går bättre helt enkelt.
    Även min sura gammla volvo 240 går bättre och drar mindre sås om jag kör högre oktan.
    Moderna hojar och bilar tar jag inte med i detta, dom har säkert mer avancerad elektronik som ser till att hojen puttrar lika bra vilken soppa man än har.
    //Tobbe
    Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98

  14. #14
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av Geiger
    Jet kör fotfarande med blyad soppa, men dom ska ta bort den.
    stämmer ej, de har blytillsatserna kvar.

  15. #15
    HanneZ
    Gäst
    Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?

  16. #16
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av HanneZ
    Jag kommer ihåg att farsan fick höra för några år sedan att skillnaden på 95 okt och 98 okt en varm sommardag kunde göra upp emot 20 % skillnad på den volvon han precis köpte. Va detta rent skitsnack?
    svar ja, om volvon inte var högtrimmad med nån slags jätteturbo eller hög komp på nåt annat sätt, men inet ens då ger den skillnaden 20% effekt skulle jag tro, det är liksom väldigt mycket.
    Men detta ämne dör aldrig, myten kvarstår hur många trådar som än skrivs om 95 vs 98 oktan.
    Det bästa är nog att man kör på det man tror på.

  17. #17
    Nej, du har fel. Freppas avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Världen
    Hoj
    Min. Inte din. Min.
    Inlägg
    3 835
    Ja det var det.
    Oktantalen anger förbränningsegenskaper. Har du högt komp (typ på en gammelgixxer eller nåt) så bör man köra 98 för att slippa knackningar. I dagens moderna hojar så kör man 95. Men om du är rik och tycker att just din hoj går fortare med 98 så go right ahead. Kör lite oktanboost också så tjänar du minst 5 bhp på topp och 7 i vrid. Oavsett hoj. Jag lovar. Fan vad snabb den blir.
    You Are 74% Evil
    You are very evil. And you're too evil to care.
    Those who love you probably also fear you. A lot.

  18. #18
    HanneZ
    Gäst
    Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
    Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan

  19. #19
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    Citat Ursprungligen postat av HanneZ
    Ahh ok, något jag tycker är lustigt dock är att det står angivet att de siffror som anges på effekt, milförbrukning gäller när man använder 98 okt, fast det står i tanklocket att man skall använda 95 okt.
    Detta är som sagt volvo och jag vet inte hur de står nu, detta va för 3-4 år sedan
    bilen kanske är nån slags chippad maskin?
    En orginalbil är inte optimerad för 98 oktan.

    Vanligt på bilar är ju att de ställer ner tändningen om de börjar knacka, då sjunker givetvis effekten i moroten.
    Men en standardbil går på 95 oktan, inget snack om det.

  20. #20
    HanneZ
    Gäst
    Det va en ny orginal V40 T4.

    Jag kör på 98 okt i mina hojar, vet inte riktigt varför, känns bäst, man kanske ska ta o byta?

    / Hannes

  21. #21
    för****** Silwers avatar
    Reg.datum
    Apr 2003
    Ort
    I skogen utanför Uppsala
    Hoj
    Skitliv
    Inlägg
    10 301
    som sagt gör som du vill.

  22. #22
    lookaround tobbevikings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    märsta
    Hoj
    96-yamaha-tenere
    Inlägg
    2 926
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Menar du att du känner skillnad på hur hojen går med olika oktan? Jag har testat både 98 & 95 och märker ingen som helst skillnad! Men det är klart det känns kanske bättre i hjärtat att åka på 98
    Ja jag känner skillnad på olika oktan.
    Jag kör volvo 240 GLT -84 till vardags och 245Gl -91 i jobbet.
    Det kan inte vara ngn slump att det skiljer ganska mkt i förbrukning på båda bilarna vid 95 respektive 98.
    Jag har inte testat att tanka 95 en gång och sedan tankat 98 en gång.
    Jag har testat lite olika oktan på långresor dvs växjö-stockholm, på den sträckan skiljer det 0,89 vid 98 och 1,01 vid 95.
    Dessa siffror har således inte slumpats fram vid ett enstaka tillfälle utan jag har testat ett par olika tillfällen och fått samma resultat.
    För ett tag sedan åkte jag mellan växjö - stockholm minst en gång i veckan så tillfällen att testa har jag haft.
    Vad är sedan prisskillnaden mellan 95 och 98? Det är nog hela 3 spänn på 100 liter!!!
    Så frågan är väl om det spelar så stor roll?
    Man spar knappast ihop till en ny hoj genom att tanka det ena eller det andra.
    Men säger ngn att det inte spelar ngn roll vad man tankar så är det säkert så för den personen.
    Som jag sa innan så tror jag nog att effektvinsten i en standardhoj/bil ligger på suveräna promillen vid 98 oktan
    Så jag tankar inte 98 för att vinna hästar utan för att jag märker skillnad på hur motorerna går, men givetvis har jag inte mer än mina egna högst ovetenskapliga tester och upplevelser att grunda detta på.
    Tanka vad som känns bäst, kör och var glad.
    //Tobbe

  23. #23
    nkka tycon1s avatar
    Reg.datum
    Mar 2004
    Ort
    Ute i skogen..
    Hoj
    Ingen...
    Inlägg
    1 454
    Varför bara inte unna sin "sötnos" det bästa?
    Vad gör det om det kostar 5kr mer per tank..

  24. #24
    Nej, du har fel. Freppas avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Kungsholmen, Stockholm, Världen
    Hoj
    Min. Inte din. Min.
    Inlägg
    3 835
    "Det bästa" hade varit en schysst olja. 98 oktan gör ingen motor gladare.
    You Are 74% Evil
    You are very evil. And you're too evil to care.
    Those who love you probably also fear you. A lot.

  25. #25
    Freppa gillar katt,gillar katt Freppa? Norriss avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    schodinge
    Hoj
    cresent compakt
    Inlägg
    137
    Citat Ursprungligen postat av Mattias
    Kör på 95 blyfri. Allt annat ÄR waste of money.
    Håller med dig Mattias....du märker ingen skillnad och hojjen är gjord för 95 blyfri....

    Jag har testa olika på mina r-hojjar och det enda som jag märkt skillnad är i min plånbok

    //Norris

  26. #26
    lookaround tobbevikings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    märsta
    Hoj
    96-yamaha-tenere
    Inlägg
    2 926
    Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
    Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
    //Tobbe

  27. #27
    Medlem Tyros avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    Vilhelmina/Luleå
    Hoj
    Suzuki RF900 -94
    Inlägg
    334
    Citat Ursprungligen postat av tobbeviking
    Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
    Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
    //Tobbe

    Jag är inte kemist direkt så jag kan inte förklara det.
    Det enda jag har fått lära mig om oktantal på bränslet är hur högt värme/tryck bränslet klarar innan det självantänder, dvs spikar. Hur det kopplas ihop med bränsleförbrukningen förstår jag inte.
    Andra egenskaper hos det 98 oktaniga bränslet, förutom högre oktantal.

  28. #28
    Está demasiado frío! gthynis avatar
    Reg.datum
    Jul 2003
    Ort
    Luleå
    Hoj
    KTM Duke 200, Moto Guzzi V-Undici-R Sportiva e Nuda - SÅLD, Yamaha Cygnus R 125
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    3 889
    Citat Ursprungligen postat av tobbeviking
    Kan ngn förklara för mig varför soppaförbrukningen sjunker på mina bilar med högre oktan då?
    Hojen får dra vad den vill men bilen är juh en styggelse som inte ska kosta mer än den behöver.
    //Tobbe
    Inte ens en adaptiv EFI skulle ge de skillnaderna du beskriver.
    Enda teori jag kan komma på att din motor går uselt (spikar
    vid pådrag t.ex) med 95 så du förlorar effekt och därför öppnar
    gasspjället mer när du kör på 95 oktan.
    There are a lot of people who talk about racing, but don't respect racing - Alberto Puig

  29. #29
    lookaround tobbevikings avatar
    Reg.datum
    Mar 2003
    Ort
    märsta
    Hoj
    96-yamaha-tenere
    Inlägg
    2 926
    Citat Ursprungligen postat av gthyni
    Inte ens en adaptiv EFI skulle ge de skillnaderna du beskriver.
    Enda teori jag kan komma på att din motor går uselt (spikar
    vid pådrag t.ex) med 95 så du förlorar effekt och därför öppnar
    gasspjället mer när du kör på 95 oktan.
    Därav dom skillnader jag känner, motorn går som jag mkt riktigt påpekade mkt bättre med 98.
    Jag har aldrig menat att man SKA tanka 98, jag har givit del av mina erfarenheter.
    Funkar prylarna och det inte är ngn skillnad i gången så är det juh bortkastat att köra 98, men alla motorer går inte bäst på 95.
    Då skulle det räcka med en slang på pumparna...
    Har iofs inte testat disel i volvon, kanske drar ännu mindre då!

    //Tobbe

  30. #30
    Medlem vågens avatar
    Reg.datum
    Apr 2004
    Ort
    Bromma
    Hoj
    GSXR 600 RR 04, Cannondale SuperV Raven 900 SX, Canon EOS 1D Mark III och några L objektiv osv.
    Garage
    Visa garage
    Inlägg
    1 565
    HAHAH!
    En arbetskamrat tankade 95 i sin diesel Jumpy! Sen stog han en hel helg o inte fattade varför han inte fick igång bilen Han va lite trötter o gillade gröna slangen bäst då

Sidan 1 av 3 123 SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
Kommer du att besöka MC Mässan 2015, den 22-25 januari i Stockholm?
Ja
Nej

[ Visa resultat ]
Garaget
2014 Triumph Street triple R av Bobbadilla67

2008 KTM SuperDuke R av PaleRider

1995 Honda Cbr f3 av Pensionären

Bloggar
Ett varv i Göteborg.... av Toyman

Försäkringsjurister i Stockholm av iarkimedes

Script för att ladda ner bloggar från Sportho av Ulvhamne