Byta olja i gaffel.

mankan83

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2016
Ort
karlskrona
Hoj
kawasaki zx6r 2002
Hej

Vad är kostnaden för att byta olja i framgafflar på en zx6r 2002 års modell på en firma? Och hur ofta ska man normalt byta? Min olja är aldrig bytt sen motorcyckel var ny.
//
 

phille_hbg

Ny medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
Oljan ska bytas vartannat år vid normal användning så det är dags för det. Passa på att byt packboxar samtidigt då dessa troligtvis är slitna är mitt tips.
Vad det kostar beror dels på var du lämnar in någonstans, dels på vad som ska utföras och vad du lämnar in. Exempelvis så brukar det kosta runt 2000:- om du lämnar in gaffelbenen lösa för att få ny olja och nya packboxar. Om du bara ska byta oljan så kostar det säkert inte mycket med tanke på att det går snabbt att göra jobbet.
Lämnar du däremot in hela hojen så måste du betala timpengen för firman att plocka ner gaffelbenen, utföra arbetet och sen tiden det tar att montera allt igen, så vad det kostar att få oljan bytt i gaffelbenen är lite upp till dig och vilken firma du vänder dig till.
Ring runt till några olika firmor och hör efter.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Sen om oljan inte blivit bytt sedan 2002 är det inte helt omöjligt att det behövs bytas bussningar i gaffeln också. Men som sagt, är det inte gjort sedan dess så lämna in den och låt någon seriös gå igenom gaffeln då det garanterat behöver göras rent i shimspaket osv. Väl värt stålarna, kolla så du har rätt fjädrar i för din vikt när du ändå lägger en sudd stålar på att göra i ordning gaffeln :)
//Tobbe
 

mankan83

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2016
Ort
karlskrona
Hoj
kawasaki zx6r 2002
Den har rullat ca 900mil sen 2002 men det kanske inte ha nån betydelse med tanke på olja o dylikt?
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
Oj! Det var inte mycket, men då skulle jag absolut byta packboxar när jag ändå lämnar in. Kan inte vara många hundringar extra. Bussningarna är säkerligen ok.
Oljan, tja jag skulle nog velat byta den om det var min hoj iaf.
//Tobbe
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Öhlins säger var 10 timme på bakdämparen bana/race men 3000mil gatåka för att ha något att jämföra med. Skulle säga 3-5år om det gäller gata beroende på mil och hur hårt den går, minst varje år bana/race.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top