Skyddsjacka istället för en riktig jacka!

Tekenn

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2016
Ort
STHLM
Hoj
Ny & Snabb

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En vanlig jacka över skyddsjackan är inte mycket mer än ett vindskydd, i händelse av krasch så skyddar en vanlig jacka inte ett dugg. Men visst kan du köra med en sån, var beredd på asfaltsexem vid marksyning bara.
Skillnaden mellan skinnjackan och skyddsjackan är milsvid, skinnjackan håller de hårda skydden på plats, och har dessutom rätt bra skydd mot att gnugga lekamen mot asfalten. Båda två är egenskaper som skyddsjackan inte har, och som gör att den är mycket sämre ur skyddsvärde.
De hårda skydden kan flytta på sig när man daskar i marken, och sitter de på fel ställe skyddar de inte alls. Dessutom är asfaltsexem av den grövre arten inget kul alls. Fråga valfri akutsköterska, eller googla extreme road rash (om du inte är känslig dvs.)

Jag har kraschat två gånger med en liknande på mig. Första gången fick jag lite skrubbsår på ena armen, andra gången gick det lite värre. :gnissla Åas, inga skydd hade hjälpt mig mot den andra kraschen.

Såg precis att den du länkade har mjuka skydd, inte hårda. Om det inte är frågan om ickenewtoniska material i de mjuka skydden så vet jag inte om den jackan är så mycket skydd öht.
 
Last edited:
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top