Biltemas koniska sportluftfilter

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Ort
göteborg
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Använder dem på en 1100:a och det har fungerat under några år utan att motorn rasat. Men braigasen bestyckade upp mina förgasare.
Kanske han lade till något steg för dem. Det kommer jag ej ihåg. Bytte från CV till flatslide förgasare.
 
Gick med
14 May 2011
Ort
Hedekas
Hoj
83,suzuki gsx es, 80 kawasaki z 250
Jag kommer bara att köra nån tur ibland i laglig fart, men vad skulle kunna hända? den får ju mer luft men den kommer väll inte att skära ihop om man inte plågar den? Och Vilka munstycke behöver isåfall bytas, Både hög och lågfart? och hur mycket ska man gå upp i storlek?
 

flunk

Medlem
Gick med
25 Apr 2010
Ort
utanför Uppsala
Hoj
GS750 Café, CBR600 (såld), R6 (såld)
Jag kör dessa på min ombyggda GS750. Funkar fint, den har round slide carbs. Jag fick gå upp något på main jet.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Biltemas konfilter är en strypning jämfört med org. Luftbox med k&n filter kan jag lova. Producerar massa turbulens också, köp 4 ovala k&n om du vill ha mer ventilation i motorn.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Rent generellt så tjänar man inget på att köpa sportluftfilter.

Ofta är hela insugssidan inklusive luftfiltret relativt välavstämt med tanke på att det ska ge resonans mm i vissa varvtalsintervall. Dvs med lite otur så kan du få sämre fyllnadsgrad i motorn med ett sportluftfilter.
Troligen gör det inte någon större skillnad men om det släpper in mer luft så går motorn magert och då ökar du slitaget samt riskerar att få problem med att det blir lite för varmt. Och det är visserligen inte någon stor risk om du bara kör lugnt men det finns ingen garanti.

Ds om du ska byta till annat filter så bör du absolut också mappa om hojen så att du har rätt blandning i hela spannet så att du inte riskerar att sabba hela motorn.

Det vore ju lite tråkigt om du gör några rejäla gaspådrag och förstör motorn för att du snikade med att mappa om. Vill man inte lägga en massa pengar på att mappa om så kan man med fördel skita i sportluftfiltret också och istället sätta dit original.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Gå upp 5% i högfartsmunstycken om du har dessa filter. Lågfarten duger med att skruva på luftblandskruvarna så den går stabilt på tomg.

Gå upp 10% i både högfart och lågfart om du har "dessa filter och mer öppen ljuddämpare" och ställ in luftblandskruvarna så den går stabilt ner på tomg-
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Gå upp 5% i högfartsmunstycken om du har dessa filter. Lågfarten duger med att skruva på luftblandskruvarna så den går stabilt på tomg.

Gå upp 10% i både högfart och lågfart om du har "dessa filter och mer öppen ljuddämpare" och ställ in luftblandskruvarna så den går stabilt ner på tomg-

Har du kört med dessa filter på en egen CB500 och vet att det blir bra med rekommendationen som du ger?

Min spontana gissning är att det inte alls går att få lika bra med BTs restriktiva konfilter som med original luftbox och ett original eller K/N filter. En bekant med CB750 letade fel som en galning när han hade köpt en hoj med sådana filter. Hojen gjorde inte mer än 130 km/h. Han provade olika bestyckningar men det var inte förrän satte dit en original luftbox med filter som den gick som den skulle.
 

Gixxer_Deluxe

Ny medlem
Gick med
3 Oct 2014
Ort
Bakom den röda ladan
Hoj
Suzuki Gsx-r 750 -90. Yamaha Xt 600 -84
Hade en cafe-stukad 73:a på åttiotalet, körde med hemsnickrat 4-1 system, lätt portad topp och lite piggare kam samt miv-filter (ser ut som BT-filtret) Minns inte nålhöjd eller lågfart men ganska säker på att jag hade 110 i huvudmunstycke, har för mig att det var 78 orginal. Körde så i drygt 2000 mil. Saknar den hojen än.
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top