Mjuk fjädring på Yamaha Beluga 125 scooter

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Hej,

Va o köpte en jättefin Beluga från -91 idag. 770mil och två ägare, en dam till -94 och därefter herren som jag köpte den av. Allt var bra bortsett från fjädringen fram som är extremt mjuk och måste åtgärdas, som det är nu blir hojen en trafikfara...

Kan ingenting när det gäller att skruva framgaffel så alla tips är välkomna, har googlat men får Inga träffar som går att använda. Vad ska jag börja med att kolla? Någon som har skruvat framgaffel på en Beluga förut?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Men det där är väl bakdämparna väl?
Den jag hade kändes väldigt mjuk i gaffeln när man "torrkörde" men i trafik var det inga problem.
Kändes som vikten hamnade mest på bakjulet


Skitrolig skooter för övrigt, både centralstödet och avgasröret blev kraftigt nerslipade efter ett tag så nerlägg var inga problem.
Se upp med oljenivån, kan dra lite olja vid inspirerad körning.
Den vacuumstyrda bensinkranen kan pajja ihop, blir då trögstartad om den stått några dagar.
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Ja, du kanske har rätt? Min italienska är liite ringrostig, sökte på Beluga front forks och tittat man på sprängskissen som tobbe länkade till ovan så ser det ut att vara två liknande dämpare i framgaffeln?

Va ut och körde 6mil idag, den är mjuk men inte lika illa som jag trodde när jag köpte den. Visade sig att däcken var i stort sett tomma så det hjälpte ju till att jag fyllde dom också.

Däremot så upptäckte jag att när den är kall vill den ha lite gas för att startat och sedan blir tomgången förhöjd när motorn är varm, antar att tjuvluft är det första man ska titta efter?

Kul att du haft en och varit nöjd med den Pebl :tummenupp Jag har nån konstig dragning till fula scootrar från -80 och 90-talet, har haft en Honda Spacy tidigare och skulle gärna köpa en igen :)


Denna Beluga har potential att bli riktigt fin så snart jag hunnit gå över den ordentligt. Två ägare sedan -91, först en dam 91-94 och sedan en herre från 94 till 2016. Har rullat 790mil och alltid stått i varmgarage, tänkte plocka av vindrutan först, men börjar tycka att den passar ganska bra :crash

Barnen älskar den och planen är att komma ut på en liten tältsemester i sommar, köpte en PGO G-Max 150 till frun då hon inte är lika förtjust i gammal design som mig.Yamaha Beluga 125 -91.jpgYamaha Beluga 125.jpg
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Den ska ha tjock olja,, 20W-40 (dvs idag 20W-50)
Minskar konsumtionen en hel del..
Choken är lite lurig ett vaxpaket som värms upp av el..
Ja, den är lite jobbig under första körminuten, men iget större problem anser jag..

(har 2 st fr 1992, fast de har gått längre, 2500 resp 3500 mil..)
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Att man får gasa lite när den är kall är inget problem alls, däremot stör jag mig på att tomgången ligger på runt 2500-3000rpm när den blivit varm, ska hålla ett öga på oljenivån. PGO:n må vara snabbare, ha 13" hjul samt bättre fjädring och bromsar, men Yamahan är mycket charmigare :tummenupp

PGO G-Max.jpg
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Den jag hade gick väldigt jämnt på tomgång, möjligen gick den upp något när den var kall efter lång tids stillestånd.
Har för mig en förgasarrengöring hjälpte till den gången.
 

tobbeblårök

MCHK-Racing på sporthoj (moderator)
Gick med
14 Dec 2011
Ort
örebro
Hoj
suzuki RGV 250 pepsi
Vacumstyrningen till bränslekranen går genom en gummislang. denna torkar ut och spricker. Där kan ev tjuvluft komma in. Motorn rusar då den går på tomgång, och blir sprickan i slangen större, börjar vacumstyrningen av bränslet upphöra. Den tjuvstannar då och då som symptom. Känns felet igen?
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Den har inte tjuvstannat något, men i övrigt är det samma symptom. Börjar med att byta slangen så får vi se om det blir nån skillnad, tack för tipset!
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tvättade pärlan ikväll efter en campingtrip med familjen. 8mil kurviga småvägar efter kusten blev det
Finns en del svarta märken efter skor på den grå plasten, se bild. Någon som vet ett bra sätt att få bort dom? Tvättsvamp o tvättmedel fungerar inte..20160709_204620.jpg20160709_204322.jpg
 

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Tack för tipsen, ska testas idag.
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Hej,
Här verkar det finnas många som har koll på Belugan.
Köpte mej en denna sommar -92 vill jag minnas att det är.
Gillar modellen och grabben älskar att åka med till biltema och köpa glass!

Dock var den ganska trögstartad men kag tänkte att att jag kollar upp det i vinter.
Nu vid felsökning så saknas choken helt.
Verkar dyrt men mest svårt att få tag på.

Är det någon som vet vart man kan få tag på en eller ersättningsmodell eller har en liggandes som man vilj sälja?

Thomas
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Hej,
Här verkar det finnas många som har koll på Belugan.
Köpte mej en denna sommar -92 vill jag minnas att det är.
Gillar modellen och grabben älskar att åka med till biltema och köpa glass!

Dock var den ganska trögstartad men kag tänkte att att jag kollar upp det i vinter.
Nu vid felsökning så saknas choken helt.
Verkar dyrt men mest svårt att få tag på.

Är det någon som vet vart man kan få tag på en eller ersättningsmodell eller har en liggandes som man vilj sälja?

Thomas

Jag tror den har samma chokespjäll som de flesta andra mikuni. Det är nog billigast hos de handlare som säljer mopeddelar. Förgasaren är kanske lite svår att nå så bäst är antagligen att köpa ett spjäll med vajer så du kan ha reglaget mer lättillgängligt.
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Jag tror den har samma chokespjäll som de flesta andra mikuni. Det är nog billigast hos de handlare som säljer mopeddelar. Förgasaren är kanske lite svår att nå så bäst är antagligen att köpa ett spjäll med vajer så du kan ha reglaget mer lättillgängligt.
Hej, jag kanske skrev lite otydligt men det är sån elektrisk automatchoke på den och hela choken är borta.
 

Jullä

...
Gick med
17 Jan 2010
Ort
Sundbyberg
Hoj
Ninja ZX9R, Suzuki Gsx 750, Kymco B&W 250, Fiddy 125
Ok, har du någon länk/tips?
Hur man ersätter med manuell vajer?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Den ska ha tjock olja,, 20W-40 (dvs idag 20W-50)
Minskar konsumtionen en hel del..
Choken är lite lurig ett vaxpaket som värms upp av el..
Ja, den är lite jobbig under första körminuten, men iget större problem anser jag..

(har 2 st fr 1992, fast de har gått längre, 2500 resp 3500 mil..)
Har viskositeten ändrats?
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top