Läge att beställa grejor från UK?

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Hjälp mig att tänka nu...

England har gått ur EU och pundet har den lägsta nivå på trettio år, alltså borde man passa på att köpa grejer därifrån nu. (https://www.motorcyclespareparts.eu/) Eller...? Om de har gått ur EU så är det åas samma tull o moms som om man köper från USA, och då det ju inte så bra längre?
Men England ligger ju fortfarande i Europa och då är det ingen tull o moms. Eller...?

Hjääälp! :va
 
Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
De kommer inte lämna EU före 2018.
Pundet är lågt just nu men jag gissar att handlarna justerar sina priser rätt fort.
Om de inte redan nu på sina sajter har med kursen i det visade priset.
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Jag tänkte precis detsamma, mina racekammar till Abarth:en bara väntar på att jag ska klicka på "order"
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Eftersom svenska börsen är stängd idag (om jag inte har tokfel) så lär inte växelkurserna justeras förrän på måndag? Eller tänker jag jättefel nu?
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Beställde en Trajja i förrgår... förutspådde BREXIT :D
 

sportbike

ond
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
avverkat 50+
Eftersom svenska börsen är stängd idag (om jag inte har tokfel) så lär inte växelkurserna justeras förrän på måndag? Eller tänker jag jättefel nu?
Enligt min SEB-app så har valutan redan justerats, men det kvittar nog eftersom alla är på puben i England.
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
tror det inte kommer bli någon märkbar skillnad på priset av lite hojdelar , några spänn på sin höjd om man handlat för några tusen
Börsen kommer falla dock som en jävla sten av någon anledning , men köpläge , inget ont som har något gott med sig
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
tror det inte kommer bli någon märkbar skillnad på priset av lite hojdelar , några spänn på sin höjd om man handlat för några tusen
Börsen kommer falla dock som en jävla sten av någon anledning , men köpläge , inget ont som har något gott med sig

Hur tänkte du nu? Om pundet faller 3% så blir naturligtvis prylarna man köper från England 3% billigare. Fram tills de engelska handlarna tvingas höja priserna pga ökade importkostnader.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Håller själv lite koll på grejer att köpa från UK just nu, dock verkar det tveksamt att man får "rätt" pris på punden om man handlar idag. Jag kommer vänta tills på måndag iallafall för att se hur det hela utvecklar sig.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag betalade lite kinespryla till firman idag... 12000 kr så jag kunde ha sparat 400 kr om jag hade avslutat affären igår... :näsblod

Det var alltså pga kronans fall gentemot dollarn.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Okej, men om man ändå ska handla och bara väntar på ingenting, så är väl chansen att man kan tjäna några ören större om man beställer nu än om en vecka?
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Okej, men om man ändå ska handla och bara väntar på ingenting, så är väl chansen att man kan tjäna några ören större om man beställer nu än om en vecka?

Är du inte ute 4 år för sent ?
http://www.xe.com/sv/currencycharts/?from=GBP&to=SEK&view=10Y

Brexit omröstningen betyder ingenting. Hollands befolkning röstade mot det senaste EU fördraget. Då gjorde man lite ändringar och så godkände holländska parlamentet fördraget utan ny folkomröstning.
Politikerna gör vad de vill mellan valen.

Hade Storbrittanien varit på väg ut ur EU skulle Cameron aktiverat § 50 i EU fördraget idag. För aktivera § 50 är första steget i att lämna EU.
http://www.lisbon-treaty.org/wcm/th.../title-6-final-provisions/137-article-50.html

Titta bara på hur (s) och (mp) lagt om Sveriges flyktingpolitik.
http://www.europaportalen.se/2015/09/sverige-infor-inga-granskontroller
http://www.europaportalen.se/2015/10/lofven-till-batra-om-flyktingkrisen-lat-proffsen-skota-det-har
http://www.europaportalen.se/2016/05/sverige-vantar-pa-eu-godkannande-av-granskontroll

Eller att (mp) numera stöder en försäljning av kolkraftverken i Tyskland.
Eller att (sd) stödde världlandsavtalet med NATO. Som (sd) var emot före omröstningen. Undrar vad Åkesson fick för det stödet ?
Makt korrumperar.
Eller är det politikerlönerna som korrumperar?
 
Last edited:

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Punden är inte ett dugg låg. 2013 låg den på under 10kr. Lägst iår var i april på 11.4. Nu på över 12. Jag blir inte i extas före den ligger på minst 10.5 lr lägre. Vänta med att köpa. Hoppades på att punden skulle bli rekordlåg så det första jag gjorde var att kolla valutan. Tråkigt nog knakade det till i allas valutor pga detta o kronan sjönk samtidigt som punden. Punden har växlat mellan 11 och 13 typ i flera år nu.
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Forex höjde väl sin växelkurs mot pundet och det blev några öre dyrare idag.
De muttrade något om att de minsann hade köpt pund tidigare och skulle ha betalt för dessa i den kursen som rådde då.
Dvs. växlingskontor och banker är lite som bensinbolag. De hittar alltid något bra skäl till att ta mera betalt av dig.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
England, Storbritannien och Förenade Kungadömet är inte samma sak.

UK är förkortning av The United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland. :fakta

Basic facts for us who knows a bit! :D

Cheers!:öl
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Fy fan va ni vet mkt, ska aldrig kolla på nyheterna mer, här får man ju en lysande analys över världsläget:D
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
Pundet är på en lägstanivå..... mot dollarn. Jämfört med euron ligger den helt normalt. Det är en skam att vår oberoende nyhetsrapportering säger att pundet ligger på lägsta nivån sedan 2005 utan att nämna att de jämför med dollarn som gått upp mycket. Pund vs euro är mycket mer relevant nu när det är EU som diskuteras.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Det Engelska pundet kommer säkerligen att nå högre nivåer när läget stabiliserats vilket England har visat många gånger tidigare i historien och säkert klarar av igen.Problemet för EU organisationen är nog istället att EU börjat vittra sönder och fler kommer att följa Englands beslut all lämna in sitt medlemsskap.

Förstår att man inte vill vara med längre och bekosta usla ekonomiska länder som t ex Grekland med flera andra som verka tro att de spelar Monopol med låtsaspengar där säkerligen den senaste massinvandringen i Europa spelar en stor roll i deras beslut.
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Det var värst vad politiskt det blev i den här tråden. Jag lade tråden i "Allmänt om mc" för att jag ville få tips om det var läge att beställa mc-prylar från UK. Det finns en Brexit-tråd i "Överflödigt" om man vill gå in i politiska diskussioner. :)


Haha ja, så lågt som pundet var då var ju orimligt att det skulle stanna. Kommer också ihåg runt 2009-10 att Dollarn stod i 5.40, samma sak där; helt osannolikt att den skulle ha blivit kvar så låg. Det var ju fan att man inte köpte på sig en massa hojdelar som man vet ändå kommer gå åt.
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top