Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

Lillencb 1

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2016
Ort
Stockholm Norrort
Hoj
KTM 1290R 2016
Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj :tummenupp
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Nä, försöker hålla mig till 30/40 mil och en fika på det, man blir lite seg och tappar lite av uppmärksamheten vid längre sträckor. Visst kan man dundra på som en galning men då har man ju missat nöjet med att åka hoj :tummenupp

Nöjet? Vad menar du?

Häruppe åker vi för att vi är tvungna, inget annat.:fakta
 

1002cc

Medlem
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Downtown
Hoj
FZR 1k
Som mest har jag kört 80-90 mil på en dag, förutsatt att jag var utvilad när resan började så var det inga som helst problem, det enda var att jag fick ont i kroppen av den extrema körställningen. När jag bodde i tält och sov dåligt så blev det helt klart farligt att köra.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
80 mil har jag åkt på en dag, på Suzukin (GSX650F, sport touring). Hatade i princip hela hojen och hela min kropp sista 10-15 mil den dagen ;) generellt klarar jag inte av längre än 50-60 mil innan jag börjar få rejält ont i knäna, oavsett hur många pauser jag tar, men så har dessa alltid varit en svag punkt för mig. Får oftast även ont i handflatarna efter 50-60 mil. Har gjort 150 på 3 dagar och även det kändes i kroppen, redan efter 20-30 mil på sista dagen så börjar man bli mör. Man blir ju alltmer van ju flera resor man gör, men det ska byggas på långsamt. Det är nog rätt individuellt ändå, vad man klarar av, eller väljer att klara av :)
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Just det en stark rekommendation: Hörselproppar som sitter riktigt bra!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Just det en stark rekommendation: Hörselproppar som sitter riktigt bra!

Eller proppar som levererar bra musik. :)

Önskar jag kört med hörselproppar hela tiden sedan jag började köra, för har en liten dipp i ett frekvensområde som jag gissar är bruset av fartvinden, som tyvärr även har ungefär samma frekvens som folk pratar. Förvisso rätt trevligt emellanåt att inte höra vad folk säger, för det är inte ofta de har något vettigt att säga. :hihi

Dessutom... Man blir mindre trött i huvudet med dem i! :tummenupp

Borde nog ha hörselproppar nästa gång jag går ut och festar. :crash
 

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Lite erfarenhet av vägen Sverige-Finland-Norge-Nordkap:
*Stockholm-Gävle E4 - fult och trist.
*Gävle-Norrut E4, där börjar det bli finare. Nya genomfartsleden, dvs E4 som via en ny bro går över Sundsvall är ganska härlig. Sen väntar tjusiga Höga Kusten. Om du tar in på camping i Örnsköldsvikstrakten så har du ändå avverkat 50+mil, och fått se lite.
*E4 fortsätter vara hyfsat vacker Örnsköldsvik-Luleå, sen blir det trist igen. Jag har själv campat nånstans mellan Kalix och Haparanda vid havet, så det finns både tältplats och stuga i trakten. Örnsköldsvik-Haparanda blir 50+mil.
*Haparanda och Tornio (Finland) hänger ihop som en stad, och E8 Tornio-Palojoensuu har sina vackra vyer, och väg 93 Palojoensuu-Enontekiö-Alta har en del nästan storslagna vyer och härliga kurviga partier blandat med ganska platt och ödsligt. Stor ren-varning. Jag hittade nån camping mitt ute i det vilda kanske 10-talet mil efter Kautokeino, så även där finns det, om än väldigt glest. Sista sträckan innan Alta är en riktig höjdare, och då vill man inte ha för många mil i sadeln! Tornio-Alta blir 50+mil.

Ja... det var bara lite beskrivning utifrån erfarenhet av sträckan och med upplevelse i fokus snarare än ironbutt-körning.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Nej.
Han är inte någon annan. Han är sig själv.
Något av det farligaste man kan göra under långkörning är att jämföra sig själv med andra, och försöka duplicera deras körning, etappar, intervaller, tempo och avstånd.

Detta märks speciellt när ungtuppar på 25-35 skall försöka haka på gamla uvar som är över 60 och 70 också för den delen.
Erfarenhet, självkännedom och ödmjukhet har mycket stor del i framgångsrik långdistanskörning på motorcykel.

Ha det kul i Norge! Och dessutom - på vägen dit också.


Om en hojåkare saknar självbevarelsedrift och eget omdöme kommer olyckan oavsett.
Utgå inte från att alla inte kan tänka själv.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
*Gävle-Norrut E4, där börjar det bli finare. Nya genomfartsleden, dvs E4 som via en ny bro går över Sundsvall är ganska härlig. Sen väntar tjusiga Höga Kusten. Om du tar in på camping i Örnsköldsvikstrakten så har du ändå avverkat 50+mil, och fått se lite.
*E4 fortsätter vara hyfsat vacker Örnsköldsvik-Luleå, sen blir det trist igen. Jag har själv campat nånstans mellan Kalix och Haparanda vid havet, så det finns både tältplats och stuga i trakten. Örnsköldsvik-Haparanda blir 50+mil.

Jag säger som jag sa till någon annan - om du gör detta för nöjets skull, våga hålla av från E4.

Det finns gott om roligare alternativ. Längs Hälsingekusten. Längs Höga Kusten. Genom Västerbotten. Längs Norrbottenskusten. Ta fram kartan eller fråga lokalbefolkningen. Det går att dra ihop en betydligt sporthojsvänligare rutt från Stockholm till Haparanda som halverar körningen på E4 och bara blir några timmar längre.

Att norrlandskusten är en tråkig transportsträcka är tyvärr en bild som cementeras av Ironbuttkandidater från södra delarna av landet som ju endast vill jaga fram till Nordkap så snabbt som möjligt. Jag förstår liksom inte vitsen med detta. Om jag skulle åka hoj till Alperna så skulle jag inte åka motorvägen genom tunnlarna.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Jag säger som jag sa till någon annan - om du gör detta för nöjets skull, våga hålla av från E4.

Det finns gott om roligare alternativ. Längs Hälsingekusten. Längs Höga Kusten. Genom Västerbotten. Längs Norrbottenskusten. Ta fram kartan eller fråga lokalbefolkningen. Det går att dra ihop en betydligt sporthojsvänligare rutt från Stockholm till Haparanda som halverar körningen på E4 och bara blir några timmar längre.

Att norrlandskusten är en tråkig transportsträcka är tyvärr en bild som cementeras av Ironbuttkandidater från södra delarna av landet som ju endast vill jaga fram till Nordkap så snabbt som möjligt. Jag förstår liksom inte vitsen med detta. Om jag skulle åka hoj till Alperna så skulle jag inte åka motorvägen genom tunnlarna.

Helt sant!

Tidernas väg genom Hälsingland är vacker men ingenting mot vägarna vid Indalsälven.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Eller proppar som levererar bra musik. :)

Önskar jag kört med hörselproppar hela tiden sedan jag började köra, för har en liten dipp i ett frekvensområde som jag gissar är bruset av fartvinden, som tyvärr även har ungefär samma frekvens som folk pratar. Förvisso rätt trevligt emellanåt att inte höra vad folk säger, för det är inte ofta de har något vettigt att säga. :hihi

Dessutom... Man blir mindre trött i huvudet med dem i! :tummenupp

Borde nog ha hörselproppar nästa gång jag går ut och festar. :crash

Lite OT kanske, men någon som har testat liknande proppar? Jag brukar köra vanliga "foamproppar" har nåt storpack som brukar räcka en säsong. Men det tar bort allt ljud i princip, hur är det att köra med typ dessa som ändå släpper igenom visst ljud? Ganska billigt att testa iof

https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-par-307430/
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Det längsta jag kört inom ett dygn är 165mil på en CBR 125cc, nästan bara på småvägar och några grusvägar i fjällen. Hade strålande morgonsol när jag gav mig av, som sedan byttes mot regn, för att sedan klarna upp framåt eftermiddan & kvällen. En både härlig, utmanande och lärorik tur var det! Saknar min gamla babyblade.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det längsta jag kört inom ett dygn är 165mil på en CBR 125cc, nästan bara på småvägar och några grusvägar i fjällen. Hade strålande morgonsol när jag gav mig av, som sedan byttes mot regn, för att sedan klarna upp framåt eftermiddan & kvällen. En både härlig, utmanande och lärorik tur var det! Saknar min gamla babyblade.

189cm/97kg trivdes inte lika bra på dotterns YBR125 när jag körde hem den från Umeå, 26 mil. Å andra sidan fick jag bara i 6,5 liter i tanken trots full gas i stort sett hela vägen... Det stora problemet var att benen ville blåsa ut åt sidorna.

Men det är strongt att åka Iron Butt på 125-a... :Bugar
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Lite OT kanske, men någon som har testat liknande proppar? Jag brukar köra vanliga "foamproppar" har nåt storpack som brukar räcka en säsong. Men det tar bort allt ljud i princip, hur är det att köra med typ dessa som ändå släpper igenom visst ljud? Ganska billigt att testa iof

https://www.apoteket.se/produkt/happy-ears-oronproppar-m-1-par-307430/

http://www.apotea.se/musik-och-simpropp-large

Kört med sådana ett tag nu, de funkar okej. Och det är inte någon jättestor utgift heller. :D
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Gävle- Hamburg, minns inte riktigt hur långt det är men ca 120 mil, på en ZX9-00. Öresundsbron och Rödby-Puttgarden i färjeväg. Parkerade mätarnålen på 160 och då tycker man ju att man tuggar mil i skaplig takt. Tror jag körde om samma lastbil 5 ggr. Pinkpaus, tanka, dricka kaffe, minutrarna rullar fort så det gäller att raska på om det ska bli effektivt trots skaplig fart mellan stoppen. Varierande väderlek men jag vill minnas att det var uppehåll hela vägen.

Gula skumproppar i öronen för att det blir skönt låg ljudnivå:tummenupp

Kul på sitt vis att göra såna långrepor men ska man vara en bra chaufför är det nog läge att ge sig runt 70-80 mil.
 
Last edited:
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top