Hur långt har ni åkt i sträck på motorcykeln?

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Blev ca 130 mil från Österrike till Lund 2010. Ösregnade genom hela Tyskland. (Ducati ST4S)

Förra året blev det ca 130 mil hem från Storbritannien till Lund. Fint väder. (Ducati 1198S)

I år blir det 105 mil ner till Stuttgart och sedan omväg hem ett par dagar senare, så blir nog ca 130 mil hem. (Ducati 1198S)

Hmm... Verkar som att 130 mil är det som gäller, när jag får hemlängtan och sträckkör. :D
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har 75 mil på en uppstyvad ER-6n, från Sundsvall till Karlstad via väg 311 längs fjällen. Fantastiskt vackert, men jag fick köra med vänsterhanden på packrullen i varje gupp och kurva för rullen blev kall och hal i fjällen och lastnätet orkade inte hålla fast den. Semestergasen var värd sin vikt i guld, men det vibrerade rätt bra i högerhanden ändå...
 

Kricke

Inga vuxenpoäng
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Böhmerland 600
~120mil tuono 1000r flera gånger.

Ktm 690 enduro, 81 mil på en dag , runt 500 mil på 10 dar. Crossdäck fram och bak och helt extrem obalans i däcken. Hade "susande känsla" i ena stortån i ett år efter den resan:hihi
 

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Ort
Stockholm och Dalarna
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Ok, nu över till lite häftiga meriter..
7st Big mac på 20 minuter
En hel 8 bitars frukt-tårta med massor av grädde och jordgubbar på 15 min, c:a 1,5kg tårta.
3st Ben&Jerrys (1 peanut butter cup, 1 cookie dough, 1 swish up) på 21 minuter.. (fick brain freeze)
1 Daimstrut direkt från frysen på 40 sekunder.

77 mil på en dag med en -06 ZX-10r
 

mxjolle

Medlem
Gick med
14 Jun 2015
Ort
Jönköping
Hoj
z1000sx -14
Det är lättare att göra det på vägen TILL något. Hemvägen är bara rena jävla döden.

Sant! Och ju närmare hemmet man kommer desto fortare går det.

Word!

Ångesten som reser sig under färden när man blir påmind om att man ska hem också :gnissla Räcker med en spontatripp som råkade bli längre än vad man först hade planerat :D
 

Syss

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2003
Ort
Huddinge
Hoj
Årets nyhet 2010 (Sarotea)
168 mil på 19 timmar på S1000RR. Inte heller något jag rekommenderar, det är nog bland det mest korkade jag har gjort, någonsin. Var galet trött när vi rullade in hos mamma (orkade inte ta oss de sista 20 milen hem) kl 0600. Sista fyra timmarna var det dimma och kallt och med tonat visir och jag höll på att somna på hojen på motorvägen flera gånger... Bara tur att inget hände.

Det hade nog gått bättre om resan hade varit planerad så att man kommit iväg i vettig tid och planerat matstopp osv. Jag hade ressällskap också, och hade våra headset laddats vid ett par stopp hade vi kunnat hjälpa varandra att hålla oss fokuserade genom att prata, men som sagt, vi hade inte tänkt köra så långt. Lätt att vara efterklok.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Arvidsjaur-Mora 78mil mkt inspirerad fart...

Måste ändå tillstå att köra så långt som ts planerar inte är särskilt bra. Sekunden du svänger av e4 i Töre så ändras även förutsättningarna då du kört 100mil inhängnad vid kusten och nu ska köra slalom mellan renar med dålig sikt pga av alla insekter på visiret. Inget jag skulle rekommendera i första taget.

Edit: Har förresten en airhawk kudde till salu om ts är intresserad...
 
Last edited:

Syra_BErit

Ny medlem
Gick med
21 May 2013
Ort
Solna
Hoj
2003 KTM ADV-S och bobbern
Oslo->Stockholm 78 mil via småvägar på en KTM640 och året efter Geiranger->Örebro 95 mil småvägar på en hornet 600.

Kan inte direkt rekommendera långåka på LC4. Jag var bortdomnad från bröstbenet och nedåt i timmar efteråt. Men allt fungerar ju om man verkligen ser fram mot att komma fram.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
82mil. Från Härjedalen till Halland. Några gånger per år.

Körde nordkapp ifrån Norra Skåne och tillbaka. 12 dagar. Körde upp genom Norge och hem via Kalix.
Ena herren som var med var då 64år och körde på en zx-10.
Kan han. Kan du
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Ca 30 mil. Har bara suttit bak så långt när jag skulle hämta ny hoj, annars kör jag. Bra för att veta hur passageraren har det och ha det i minne när man skjutsar. Åkte med en bättre förare än jag är ändå.
 

Schnellfahren

Medlem
Gick med
15 Jan 2007
Ort
Borensberg
Hoj
Sunbeam -63,Honda Dominator -91, Honda SP1.......Meanstreak..*host*
Nej, det lär inte vara möjligt om du är den vanliga typen som max är vaken 24 timmar i sträck.

Att köra 150 mil genom Sverige och sen sista biten upp mot Nordkapp i ett sträck jämfört med att köra 167mil på motorvägar ner genom Frankrike och Spanien är en himmelsvid skillnad.
Därnere kan du klara 20mil i timmen och ett tankstopp var 40e minut. Den takten klarar du aldrig i Sverige och definitivt inte i Norge.

Dssutom äär vägen upp dit värd mer än att bara blåsa på.
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Otroligt korkat att planera för en frivillig 150-milakörning utan vila. Speciellt i Sverige och Norge där medelhastigheten snarare blir under 150 km/h än över 200+ km/h :dummer
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
75 mil på en Bandit 1200 då var ja nöjd!

Även jag har kört långt på en Bandit 1200, körde från Boden och hem till Lund via bland annat östersund över en period på ett par dagar. Tre etapper varav den längsta tror jag blev ca 70 mil, de andra två omkring 50 och 60 vardera. Det var ett litet äventyr, och jag har aldrig frusit så mycket på hoj som jag gjorde där mellan Boden och Östersund :D Körde lite smått vilse och blev bra försenad till min destination, och i september kan det bli bra kallt att köra hoj mitt i jävla natten... :näsblod Men i övrigt gick turen förvånansvärt bra, även om man var lite stel när man kom hem :D
 

mother

BALKAN BOY
Gick med
16 May 2007
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Explorer 1200
Äntligen, en sådan fråga. Nu får jag chans att glansa :crash
Jag körde från Colmar i Frankrike till Herceg Novi i Montenegro på 23 timmar. 155 mil blev det. Hojen var en Suzuki SV1000S.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hej!

Jag har under en tid funderat på att åka upp till Nordkapp med min honda CB1000r. Tanken är då att köra kortaste/snabbaste vägen upp genom Sverige för att sedan på vägen hem åka en längre bit genom Norge. Tror ni det är möjligt att köra sträckan Stockholm - Alta (ca 150mil) i sträck utan att behöva stanna och sova på vägen? :D Vill avverka sträckan upp så fort som möjligt och sedan ta en lite roligare väg hem genom Norge.

Hur långt har ni andra åkt i sträck som längst under en dag? Hur upplevde ni det? Och vilken hoj åkte ni på? Vore kul om ni kunde dela med er utav era erfarenheter!

Mvh
Filip

Ja, det går.
Det har gjorts Ironbuttkörningar = 1000 miles / 24h på 50cc maskiner; alltså trimmade mopeder, eller på scootrar med under 10 hästar.

Är det lämpligt?
Nej.

Inte för dig - och ett tecken på det är att du frågar andra vad dom tycker och vad dom har för erfarenheter och hur dom skulle göra.
Dom är inte du.

Första frågan måste vara: hur lång är din hittills längsta dagsetapp?
Hur mådde du efter den?
Har du inga 100-mila trippar i bagaget, och trevliga minnen av dem så är det bara dumt att ens fundera på att dubbla, tredubbla eller rent av fyrdubbla dina tidigare erfarenheter på ett bräde.

Tråden här är full av exempel på oplanerade och rent av huvudlösa körningar som kunnat leda till fruktansvärda konsekvenser för både förare och medtrafikanter.

Dessutom funderar du på en särskilt krävande körning:
du kommer att röra dig över stor geografisk yta: starten i Stockholm kan mycket väl ske i 25 grader och strålande sol, men du har alla chanser att dra igenom regn på vägen upp, och få blåst i Norge.
...och regn samtidigt. I temperaturer som drar sig ner mot nollan - kanske.

Många vittnar om i tråden om misstaget att skruva upp hastigheten på slutet. Man inbillar sig att man är "mer alert" på det viset, men fartblindhet och långvarigt adrenalinpåslag i kombination kan fucka upp hjärnan rejält.

Dessutom skall du korsa landsgränser. Vet du hur den svenska polisen arbetar? Har du koll på deras finska kollegor...? I Finland är dagsböter på fortkörning, så det kan svida satan att bli stoppad.
Norge har fasta priser i den nedre delen av skalan, men det stiger snabbt - och dessutom kommer fängelse in som straff som ett regelmässigt straff för kraftigare fortkörningar.
Vidare skall man inte tro att det är fritt fram bara för att det ödemark man kör igenom.
Både finska, men framförallt norska poliser vaktar som hökar på sina vägar under turistsäsong, och i vart fall norska polisen har ett hämningslöst MO som aldrig upphör att förvåna...

politi_zpsjghjtpxv.jpeg



Nästa stötesten på just din trip är midnattssolen. Man hör ofta folk säga att "kommer man bara norr om polcirkeln så är det bara att köra på eftersom det aldrig blir mörkt."

Tyvärr funkar det inte så. Ljusa nätter kan till och med innebära en ökad risk för någon som kommer söderifrån efter som de normala signalerna filtreras bort och man inte förmår tolka var man är någonstans i vakenhets- och perceptionstrappan.

Viltfaran är nästa sak - redan nämnt av några, men kan inte sägas många gånger nog.
Renar är ett jävla pain in the ass. I bästa fall.

Så, fundera över dina tidigare erfarenheter och försök utvärdera dem.
Har du 30-mila stint i bagaget så pröva att sträck ut dem till 50 mil.
Vet du att du klarar 50 mil sedan tidigare, så är det kanske läge att försöka köra 150-mila i två etapper med en övernattning emellan.

Är det så att du är snål och vill spara pengar på att inte övernatta så känns det galet: stugor längs vägen finns i plenty och kostar inte många pengar. Har du inte råd med det, så har du absolut inte råd med påföljande veckan på roligare vägar i Norge.


...och, som du kan läsa rakt ut eller mellan raderna i det andra har skrivet: du vinner ingen tid på att köra i ett streck om du inte gjort sådana körningar tidigare.
Istället kommer du upp i ett så jäkla risigt skick att den första dagen uppe på destinationen bara försvinner bort i ett töcken, och ibland påverkas fler dagar ändå utav den dyrbara semestertiden.

Vassegod - håll dig till det du vet att du klarar av, och sträck ut etapperna bitvis - och försök att utvärdera vad det var som gjorde att något gick bra och enkelt, eller kändes tungt och tråkigt istället.


Ena herren som var med var då 64år och körde på en zx-10.
Kan han. Kan du

Nej.
Han är inte någon annan. Han är sig själv.
Något av det farligaste man kan göra under långkörning är att jämföra sig själv med andra, och försöka duplicera deras körning, etappar, intervaller, tempo och avstånd.

Detta märks speciellt när ungtuppar på 25-35 skall försöka haka på gamla uvar som är över 60 och 70 också för den delen.
Erfarenhet, självkännedom och ödmjukhet har mycket stor del i framgångsrik långdistanskörning på motorcykel.

Ha det kul i Norge! Och dessutom - på vägen dit också.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett tillägg till notrightriders utmärkta post här ovan, som jag håller med om helt och fullt, är att det är ju resan som är hela poängen. Att nöta mil är alltid tråkigt på hoj, ta dig ett par dagar extra på uppvägen och njut av det istället för att göra det till en endagars transportpina.
Och, som notrightrider säger, när du börjar bli seg i huvudet, sväng av och sov. Stugor och hotell finns det överallt, och det är värt att vara pigg på hojen så man kan njuta av turen.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Nej, det lär inte vara möjligt om du är den vanliga typen som max är vaken 24 timmar i sträck.

Att köra 150 mil genom Sverige och sen sista biten upp mot Nordkapp i ett sträck jämfört med att köra 167mil på motorvägar ner genom Frankrike och Spanien är en himmelsvid skillnad.
Därnere kan du klara 20mil i timmen och ett tankstopp var 40e minut. Den takten klarar du aldrig i Sverige och definitivt inte i Norge.

Dssutom äär vägen upp dit värd mer än att bara blåsa på.

Jag tycker du har en underlig uppfattning om långkörning.
Det finns få ställen i Europa du momentant kan köra 200 km/h, och att dessutom hålla det som snitt en hel timme så att du kan verkligen kan logga 20 mil fodrar rent exceptionella förutsättningar.
...och att sedan stanna för att tanka var fyrtionde minut...?
Hur fort tror du att du kört då för att "klara 20 mil i timman", när du stått stilla för att tanka i 5 minuter som ett absolut minimum?
Hur lätt är det att hitta mackar som passar med ditt 40-minutersintervall...?





Otroligt korkat att planera för en frivillig 150-milakörning utan vila. Speciellt i Sverige och Norge där medelhastigheten snarare blir under 150 km/h än över 200+ km/h :dummer

Ja, medelhastigheten blir helt klart under 150 km/h... :tummenupp

150 mil inom 24 timmar ger 62,5 km/h som dygnssnitt.
Räknar man bort 4 timmar stillastående på disciplinerade tankstopp, lite mat och några rappa pissepauser så landar det rörliga snittet på 75 km/h, och det är fortfarande ingen omöjlighet.

Vill man kosta på sig att ligga i en busskur någonstans och sova middag i ett par timmar så krävs det att det rullar i 84km/h under dygnet.

Med 120/110/100 som hastighetsbegränsning genom stora delar av Sverige, och mestadels 100 genom Finland så är inte det heller några problem. Glöm "200 km/h" och även 150 km/h.
Effektiv långdistanskörning bygger på jämn, laglig fart, planerad körning och disciplinerade stopp.
Att man vet vad man gör, helt enkelt,
Det är därför jag inte rekommenderar det för sådana som ännu inte prövat sina vingar.
 

wilhelmo

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki Versys 650, -07. Suzuki VX800, Husqvarna modell 24 -47
Hej,
Körde c. 100 mil från Östersund upp mot Nordkap (320 mil blev det i slutändan på 4 dagar) för några år sedan. De första 100 milen var i relativt torrt väder därefter regn resten.

Generellt:
1. Varför vill du köra hela vägen till Alta direkt, har du nån du kan bo hos där? Annars är det ev. dyrare att bo i Norge än Sverige?
2. Det är en grymt sjysst resa du skall göra! Asfint där uppe, mäktiga vyer och du kommer stöta på många sköna spanjorer, italienare, fransmän och annat folk från hela Europa som kört hoj i en vecka för att ta sig upp till Nordkap. Men, det första man slås av när man kommer dit är att det är så in åt helskotta mycket folk där, busslaster (från närmsta flygplats) med turister. Vi kom fram vid 8 tiden och det var packat med folk. Så satte upp tält, åt middag och beredde oss på att vänta. Framåt 1-3 på natten var det i princip tomt och det är en mäktig känsla att stå ute på udden då. Därför skulle jag rekommendera att sova i Sverige och planera resan så att du är framme i Norkap framåt kvällen istället.

I övrigt angående körningen:

1. Min kropp stelnar till rätt mycket mer av 60+ mil per dag jmf. med -50 mil per dag. Första 2 dagarna spelar det ingen roll men därefter är det mindre roligt ("ackumulerad smärta"...), men detta är såklart individuellt.

2. Även fast Norge är asfint, så är inte Norrland fy skam heller, men om man bara brassar på hela vägen så ser man inte så mycket.

3. Som andra har nämnt: 100 eller t.o.m. 150 mil kan säkert vara helt ok i finväder, men i hällregn inte lika roligt, så jag skulle åtminstone se till att veta var jag kan stanna och bo om det visar sig bli skitväder.

4. Som tidigare nämnt: viltfaran, REEEEENAAAR precis överallt, inne i byar, sovandes på vägen, utspringande från skogen, osv... Så om tanken är att brassa 150 mil i 150+ km/h skulle jag verkligen avråda från det. Upp till Gällivare var det ok, men därefter stötte vi på renar i princip stup i kvarten.

Slutligen: Hoppas du får en grym tur!! Är en grymt ball resa. Solnedgång/soluppgång (förutsatt fint väder) ute på Nordkapps udden är magisk.

/Wille
 

Sturgis

Medlem
Gick med
12 Aug 2010
Ort
LIDINGÖ
Hoj
XR1200X
Stockholm - Esbjerg ca 100mil, ösregn 80% av tiden på nakenhoj, slagga på färjan och sen resterande mil till färjan vid Liverpool till Isle of Man.

Övrigt har man kört 20-30 mil om dagen under 1,5 år 5 dagar i veckan som motorcykelbud, var lite kämpigt dagar med minus 30grader, snöblask och 10h arbetsdag.
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top