Gjuta detalj i plast snabbt!?

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Jag behöver gjuta in ett lock till en burk som ska samla upp oljan från vevhusventilationen. Så jag behöver någon plast med mycket kort gjuttid också något som finns att köpa lokalt. Är det möjligt att gjuta i glasfiberspackel?

Jag har inte byggt klart min 3D-printer än annars hade jag använt den och jag har inte så bra erfarenhet av hur andra lokala printare har presterat men skulle någon vilja printa en detalj åt mig klar senast imorgon runt 3 i Göteborg så säg till!
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Glasfiberspackel är ju tämligen segt. Så en okvalificerad gissning är att det inte är något vidare att gjuta med. Sega saker är lite dåliga på att flyta ut i en gjutform så att den fyller små detaljer helt.

Vad du är ute efter är kanske något sånt här: http://www.sportfiskeprylar.se/sv/a...Jjey3mNVmbg9YcIsPZDoTMLmbbe-mDutojxoCgjfw_wcB

Det beror ju lite på vilka egenskaper du vill plasten ska ha.

Har du tänkt på hur du ska tillverka gjutformen?
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har du biltema i närheten? Där har du både polyester och epoxy på burk.
ganska bräcklig plast i sig, så kan du så försök trycka ner lite glasfiber i gjutningen.

http://www.biltema.se/sv/Bat/Kemikalier/Polyester-och-Epoxi/Polyester-2000017196/
För lång härdtid, behöver ha det genomhärdat på några timmar och biten lär bli ungefär en cm tjock. Epoxy är väl ett bra alternativ annars, skulle kunna göra en i smältlim medan en i epoxy härdar. Epoxygranit kanske också vore något...
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
För lång härdtid, behöver ha det genomhärdat på några timmar och biten lär bli ungefär en cm tjock. Epoxy är väl ett bra alternativ annars, skulle kunna göra en i smältlim medan en i epoxy härdar. Epoxygranit kanske också vore något...
För lång härdtid?
Knappast..
"Lånade" för många år sen lite av fassans epoxy, "blandade en smula fel" betr proportionerna, Härdade på under 2 minuter och blev så hett att jag var tvungen att ställa ifrån mig plastmuggen med blandningen..
Är kul nu - men var det inte då...:dummer
Värme accelererar fö nästan alla kemiska reaktioner..
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Som sagt, är gjutformen hyfsat värmetålig så öka mängden härdare så får du kortare tid, har pga trötthet genomhärdat en burk med ca 7dl polyester på mindre än 20min. Dock inte att rekommendera då jag trodde skiten skulle ta fyra så som det rök :p men ett par timmar torde inte vara några jättebekymmer. Blanda väl!
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Blandade 2 delar epoxy, en del härdare förra gången jag laminerade och det var nog mjukt i en vecka. Det var med biltema poxy.
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Blandade 2 delar epoxy, en del härdare förra gången jag laminerade och det var nog mjukt i en vecka. Det var med biltema poxy.

Har oxå råkat ut för det, men i mitt fall är ju jag 99% säker att jag hade blandat härdare och polyestern dåligt (det var för övrigt med polyester och härdare från en båtindustri)

Och för övrigt så känns 33% härdare som en dålig idé när det är vad, 2% i vanliga fall?
 
Last edited:

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Har oxå råkat ut för det, men i mitt fall är ju jag 99% säker att jag hade blandat härdare och polyestern dåligt (det var för övrigt med polyester och härdare från en båtindustri)

Ska jag köra med 50/50 om jag vill att det härdar snabbt eller t.o.m. mer härdare än epoxy?:va
 

Broberg

Sporthojsnörd
Gick med
1 Sep 2007
Ort
Karlshamn
Hoj
BMW K1100 -93
Ska jag köra med 50/50 om jag vill att det härdar snabbt eller t.o.m. mer härdare än epoxy?:va


Såg biltemas epoxy nu, var ju sjuka tider på den (härdning 8H med som du skrev 33% härdare).

kör polyester, luktar mer än epoxy, men härdar sjukt mycket snabbare
 

Vargen2k

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
piteå
Hoj
klotad rsv mille samt en ofärdig fz750
Hejsan,

Känner att jag måste inflika lite eftersom det gör ont i plasthjärtat av spekulationerna här.

1. Epoxy SKA blandas enligt datablad, om man inte gör det så får man delar som är ohärdade. Detta leder till att bland annat de mekaniska egenskaperna och i det här fallet, kemisk resistans blir avsevärt sämre. Polyestern går oftast att justera genom accelerator/inhibitor och härdare men INTE epoxyn. Härdtider på både epoxy och polyester varierar, allt från en minut upp till dagar. Det är vanligare att epoxy blandas mer likt 70/30 harts/härdare, än polyester som ofta endast har någon/några procent inblandning av härdare.

2. Om man värmer för att forcera härdningen så bygger man in spänningar som försämrar egenskaperna

3. Polyester luktar. Men epoxyn är betydligt farligare i regel och ingen av dessa ska man "leka" med om man inte förstår att skydda sig själv med ventilation, handskar osv.

Ville bara klargöra lite saker för de som hittar tråden när de själva ska prova hemma..
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top