Spegelvisir - bara bling eller även praktiskt?

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Har en Shoei NXR och både klar- och mörkvisir, är dock även sugen på ett silver spegelvisir ...

Har dessa spegelvisir samma "solglasögon" effekt/funktionalitet som ett mörkvisir eller är det som att ha ett klarvisir vad gäller ljusinsläppet?

Sen så undrar jag om ytan blir lättare repig/smutsig (t.ex. fingeravtryck) pga av silverfärgen/spegel effekten?

Sorry om det redan finns ett liknande tråd, sökte först men hittade inte så mycket info om vad folk tycker om dessa visir ...
 

Veritas

Far beyond driven
Gick med
28 May 2006
Ort
Haninge
Hoj
Nada
Jag kör med spegelvisir på min shoei kruka, funkar precis som ett tonat och mitt är repfritt än sålänge.
 

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
De ser snabbt för jävliga ut iom repor o dyl, svara ja
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det varierar lite med olika tillverkare hur ljusgenomsläppet är, men ja, det är mörkare än helt klara visir.

Och de klara som jag haft har blivit repiga ivf. Det har inte hindrat mig från att köra med spegelvisir dock, eftersom att de hjälmar jag haft så har spegelvisiret varit lite mindre mörkt än bara tonade visir, och jag tycker det är trevligt att se lite även om det är lite halvskumma ljusförhållanden.

Min nuvarande hjälm fick jag med ett mörkt visir till, så där har jag som den snålkuk jag är inte skaffat något spegelvisir. :hihi
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag har haft mitt spegelvisir i snart 2 år, inte såvärst repigt och fult än och då får det ta mycket stryk i form av stenskott och gummirester från bandagar och nått race. Shoei NXR här också förövrigt.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Men vafan..skönaste ljuset man kan få genom spegelglas tycker jag. Dämpar ljuset tillräckligt utan att göra det för mörkt vid skymning. Bara ett plus att man kan glo på folk utan att de ser

Edit: använt mitt i 7år o ser fort ok ut
 
Last edited:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Looking...
Har alltid haft spegelvisir då det är lagomt mörkt och klarar skymning och varierande ljusförhållanden bäst. De mörkaste visiren blir nästan jobbiga om det är molnigt eller väldigt ljust och sen skuggigt.

Skulle inte säga att dom är känsligare men repor märks mer då det inte är genomfärgat som mörka och klara.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag kör Shoei och skulle säga att rangordningen när det gäller ljusinsläpp är:
Klart - Spegel (lätt brunton) ~ Ljust tonat (lätt grågrön ton) - Mörkt tonat (mörk grågrön ton).

Spegelvisiret är riktigt skönt och funkar i ljusa/halvskumma förhållanden, mitt har inte blivit repigt men de sägs vara känsligare. Jag kör dock med mitt mörktonade visir i princip hela tiden utom när det är natt då jag har det klara visiret.
 

polymoog

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2014
Ort
Nära havet
Hoj
Suzuki GSX650F 2008 / Honda NT Revere 650 1990 / Honda MT5 1989
Tack så mkt för alla svar! Ja en sak som jag märkte när jag bytte från Marushin hjälmen till denna Shoei, var att Shoeis mörkvisir var ljusare ... Nästan jobbigt i solen ibland men bättre i muligt/lågt ljus förhållanden och förresten mkt bättre för tunnlar! Tror nog spegelvisiret kan då vara likadant, Tror jag måste börja spana vart jag ska köpa ett :tummenupp
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top