Behöver lite tips och råd till en resa/roadtrip nedåt europa

Snowman89

Guest
Sitter och försöker planera in en tur neråt Europa under semestern, men det vore kul att höra vad ni andra har besökt och kan rekommendera.
De senaste åren har vi varit ett gäng kompisar som åkt runt en del i Tyskland och Holland och besökt lite olika större städer i bägge länderna under några veckor.
Denna sommar verkar det dock som att ingen annan kommer ha tid eller pengar för det, så jag funderar på att åka ner själv..
Största anledningen till att jag skulle vilja åka är att det är skönt med lite miljöombyte, samt att det är roligt att se något nytt.

Jag har idag tänkt lägga ungefär 2veckor på att resa runt i Europa.
Tanken är att dessa 2veckor ska ske någonstans v30-33 alternativt v36-37.
Just nu är inget bestämt, så vad skulle ni rekommendera att man åker förbi eller vad får man inte missa?
I det stora hela så känns Tyskland, Österrike, Tjeckien ganska lockande.
Frankrike, Belgien och Holland känns dock inte vidare intressant.

Sen har jag inte heller bestämt mig för hur jag ska ta mig neråt Europa, om man helt enkelt köper en flygbiljett och sen hyr bil på plats, alternativt bilar ner.
Ifall jag väljer att köra ner så har jag möjlighet att välja mellan en sportig (jämfört med Octavian) Mercedes coupe, alternativt en lite snålare och vettigare Skoda Octavia..
Octavian är väl inte den roligaste bilen men samtidigt funkar den perfekt som A->B bil medans Mercedesen är lite roligare då den har lite mer effekt, men istället drar den 0,2-0,25dl/l mer.

Vilka ställen kan ni rekommendera att man besöker eller helt enkelt undviker att åka till?
Alla tips och tankar är mer än välkomna då jag bara sitter och planerar lite löst just nu..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Frankrike inte lockande? Men Tyskland är det?

Kom igen, du har missat nät...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Snowman89

Guest
Frankrike inte lockande? Men Tyskland är det?

Kom igen, du har missat nät...


Sent from my iPhone using Tapatalk
Varför skulle Frankrike vara så bra?
Motivera gärna mer än bara "därför".

Jag var i frankrike och körde runt en del på jobb för några år sedan, då vart jag inte vidare imponerad av landet.
Förvisso var miljöerna ganska trevliga men att köra bil i landet var allt annat än enkelt..
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skulle Frankrike vara så bra?
Motivera gärna mer än bara "därför".

Jag var i frankrike och körde runt en del på jobb för några år sedan, då vart jag inte vidare imponerad av landet.
Förvisso var miljöerna ganska trevliga men att köra bil i landet var allt annat än enkelt..

Det finns en anledning till att Frankrike är världens största turistland...

Att köra bil i Frankrike är enkelt: följ kusterna eller floddalarna. Undvik motorvägar och stora städer.

Fina vägar, vacker miljö, underbar natur, trevliga människor, BRA MAT, billigt boende, vindistrikt, rent och snyggt...

Tyskland är förvisso också trevligt - framförallt de södra delarna - men det är 9-1 till FRA i den matchen...
 

Snowman89

Guest
Det finns en anledning till att Frankrike är världens största turistland...

Att köra bil i Frankrike är enkelt: följ kusterna eller floddalarna. Undvik motorvägar och stora städer.

Fina vägar, vacker miljö, underbar natur, trevliga människor, BRA MAT, billigt boende, vindistrikt, rent och snyggt...

Tyskland är förvisso också trevligt - framförallt de södra delarna - men det är 9-1 till FRA i den matchen...

Då gjorde jag fel på 2/2 när jag var där.
Jag körde stora vägar och dessutom rakt igenom några större städer :gråta

Har du något speciellt resmål du skulle kunna rekommendera att man ska kika närmre på?
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Både Ferrari och Ducati har muséer ganska nära varandra i Italien. Tar man rätt väg genom alperna (Stelvio passet) finns mycket att se och man kommer ner vid Gardasjön påväg till muséerna.

Sen går det fortsätta österut om man vill och ganska snart är man i Kroatien.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Beroende på destination och syftet med resan hade jag övervägt en flygbiljett och hyrbil. Finns både för och nackdelar med att köra egen bil ner. Fundera på vad som överväger det ena och det andra alternativet.

Ska man t ex bara transportera sig ner till Sydeuropa fortast möjligt och inte har behov att ta med sig stor packning och annat. Då tycker jag personligen att hyrbil överväger. Man kommer snabbt på plats.

Ser man själva resan som en roadtrip. Där man tar sig tid att stanna längst vägen både på resan hem och vägen tillbaka. Där själva målet inte är syftet med resan. Då kan det vara trevligt att göra det i egen bil (eller hyrd för den delen i Sverige).

Har man inte någon speciell bil man absolut vill åka ut och resa med kan jag tycka att en hyrbil fyller de flesta praktiska funktioner. Skulle det hända något längst vägen är man mer eller mindre täckt. Man behöver inte ägna en havererad hyrbil många tankar. Bara att se till att få en ny och fortsätta resan.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Skippa Frankrike och ta Österrike, Schweiz och Italien ist. Frankrike är ett runt land men men befolkningen är i detta stora hela dumma i huvudet. Vägrar prata engelska osv

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Skippa Frankrike och ta Österrike, Schweiz och Italien ist. Frankrike är ett runt land men men befolkningen är i detta stora hela dumma i huvudet. Vägrar prata engelska osv

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Jag lärde mig snabbt, att allt går lite bättre ifall man inleder konversationen med: "I'm from Sweden and do unfortunately not speak French, but..." :hihi

Men du har en poäng. En stor andel fransmän är faktiskt rätt konstiga och knepiga, så pass att de ibland kan upplevas som dumma.
 
Last edited:

GSV-R 650

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2010
Ort
stockholm
Hoj
VFR800X(-15),Z900 (-20).
Om du inte ar egen hoj kan du alltid bila ner till alperna sen hyr du en mc vid foten av alperna och antingen kör västra alperna mellan basel och Nice eller östra alperna och Dolomiterna.

Med hoj smiter man förbi dessa tröga köer.
Åka två hjul i alperna är svårslaget.

Varför jag inte rekomenderar bil är. Mängden husbilar och bilköer.

Mitten på juli och början på Augusti kan det vara milslånga köer in och ut ur alperna.

Om alperna går bort är det många som rekomenderar Skottland / Irland. Skall vara supertrevliga människor och trevlig miljö.
 
Last edited:

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Ort
Lausanne, Schweiz
Hoj
RSV4 -14
Nu är jag väl iofs lite partisk, men skulle vilja slå ett slag för Schweiz! Grym natur här med bergen, sjukt fint! Riktigt härligt att bergsvandra etc :) Sen att köra mc här är också helt fantastiskt, småvägarna i alperna är hur sköna som helst, även beläggningen är bra och man behöver aldrig vara orlig för grus i kurvorna.
Att cykla downhill kan jag också rekommendera!

Sen är ju Italien jäkligt nice! Var ner en sväng till Bologna förra året, mycket fin stad! Maten är kanon och allt är super billigt! I dessa krokar hittar du Ducati och Ferrari museum.

Själv ska jag nu i augusti till Bordeaux, Biaritz, San sebastian, Bilbao. Blir kulinarisk, vin och surf resa :)

även cote dazur lockar, franska rivieran. Nice, Cannes, Moncao etc. Ska även finnas väldigt fina mc vägar där nere, gorges nånting.

Likt övriga skulle jag rekommendera att flyga och sen köra hyrbil.

Hör av dig om du kommer till Lausanne krokarna, jag kan visa runt i stan etc. :tummenupp
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Åk till Balkan, och framförallt Montenegro! Fint som Schweiz typ, fast dom har en najsig kuststräcka också. God mat (om man gillar kött) billigt, trevliga människor och så är det inte så många turister som hittat dit. Iaf om ni håller er inåt landet, i bergen.
Det finns floder som man kan åka såndär båtpulka i (white water rafting) man kan flugfiska, vandra, titta på kyrkor som dom byggt in i berg.
Inte många motorvägar eller raka vägar, så det tar sin lilla tid att ta sig runt trots att det är ett litet land. Bildgoogla durmitor park national :tummenupp
 

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Apostlahäst modell gammal
Jag lärde mig snabbt, att allt går lite bättre ifall man inleder konversationen med: "I'm from Sweden and do unfortunately not speak French, but..." :hihi

Men du har en poäng. En stor andel fransmän är faktiskt rätt konstiga och knepiga, så pass att de ibland kan upplevas som dumma.

Fransmän kan vara ganska och ibland mycket trevliga under förutsättning att man följer deras etikettsregler och talar lite franska.

Om man inleder en konversation med Bonjour Monsieur/Madame så hamnar man oftast på rätt spår. Att inte inleda med att hälsa och att tala utrikiska kan däremot landa snett.
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Fransmän kan vara ganska och ibland mycket trevliga under förutsättning att man följer deras etikettsregler och talar lite franska.

Om man inleder en konversation med Bonjour Monsieur/Madame så hamnar man oftast på rätt spår. Att inte inleda med att hälsa och att tala utrikiska kan däremot landa snett.

Det är mångt och mycket som du säger, men just det gör också att en del upplevs som konstiga och ganska insnöade. Ingen brukar bryta mot regler för etikett på ren pin kiv, utan okunskap, vilket de i större utsträckning borde ha överseende med, istället för att bli lite trotsiga. Samma sak med språket; alla kan inte franska, trots att även jag snappat upp hur man i alla fall hälsar. Kan utöver hälsa även beställa en öl på franska! :tummenupp Men mycket mer än så kan jag inte. :hihi
 

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Ort
Norrort
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Tog sura Renaulten ner på kontinenten i slutet av förra sommaren (tanken var väll först att åka till Danmark :D )
Helt utan mål och mening så roadtrippade vi ner genom Tyskland , genom Österrike hamnade tillslut i Italien vid norra änden av Garda Sjön (Torbole tror jag byn hette , där var vi 2 nätter och 3 dar)
Fantastiska vägar (även autobahn var kul för en som aldrig kört där förrut), fantastisk natur , klart värd tripp .... packa typ visa kort , lite kläder å en tandborste och dra iväg :)



Ska väll göra om samma med hoj nån vacker dag
 

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Ort
Stockholm
Hoj
Struthörning
Skippa Frankrike och ta Österrike, Schweiz och Italien ist. Frankrike är ett runt land men men befolkningen är i detta stora hela dumma i huvudet. Vägrar prata engelska osv

Skickat från min A0001 via Tapatalk

När var du i Frankrike senast? Det har hänt rätt mycket senaste åren. Har man några fraser på franska och är trevlig och ler brukar det gå utmärkt med engelska sen. Yngre generationen har sällan problem med språket i alla fall och gör man nåt försök på franska, hur kasst det än är, brukar det mottas väldigt positivt.
 

[Tim]

Fotogenic.
Gick med
3 Nov 2004
Ort
Malmö
Hoj
Z500 när det ska drickas kaffe och RM250 när det ska grillas korv!
Det var nog 10år sen. Tack och lov.

Det är hela grejen med att dessa människor tror att franska är ngt sorts universalspråk som alla ska kunna. Det är väll ganska mkt vanligare att prata engelska när man reser runt i världen?

Nä fy fan för dessa jävla grodpippare!

Skickat från min A0001 via Tapatalk
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Det var nog 10år sen. Tack och lov.

Det är hela grejen med att dessa människor tror att franska är ngt sorts universalspråk som alla ska kunna.

Nä fy fan för dessa jävla grodpippare!

Skickat från min A0001 via Tapatalk

Det är nog du som är retard och inte fransmännen.
Jag är där ofta och har ALDRIG problem med det du säger och jag kan absolut inte flytande franska.

Det handlar om att försöka, inget annat.
Fast du kanske är en person som snackar engelska oavsett var du är:7peta

Det enda jag kan ge fransmännen skit för är deras tendens att dubba filmer.
Det är väll ganska mkt vanligare att prata engelska när man reser runt i världen?
Är fransmännen utanför sitt hemland när du är i Frankrike eller?

Franska är ett stort språk, både historiskt och i nutid.

EDIT; Jag tar Frankrikes mentalitet alla dagar i veckan istället för den svenska.
Man värnar om sitt land, man är stolt över sitt land och man har inte problem att sätta lagar som värnar om sitt land.
Sverige är ett skithål i jämförelse.
 
Last edited:

SubSub

Medlem
Gick med
19 Aug 2013
Ort
Stockholm
Hoj
-?-
Det är nog du som är retard och inte fransmännen.
Jag är där ofta och har ALDRIG problem med det du säger och jag kan absolut inte flytande franska.

Det handlar om att försöka, inget annat.
Fast du kanske är en person som snackar engelska oavsett var du är:7peta

Det enda jag kan ge fransmännen skit för är deras tendens att dubba filmer.

Är fransmännen utanför sitt hemland när du är i Frankrike eller?

Franska är ett stort språk, både historiskt och i nutid.

EDIT; Jag tar Frankrikes mentalitet alla dagar i veckan istället för den svenska.
Man värnar om sitt land, man är stolt över sitt land och man har inte problem att sätta lagar som värnar om sitt land.
Sverige är ett skithål i jämförelse.


Helt korrekt! Har inte heller några dåliga erfarenheter av fransoserna. Rätt trevligt folk överlag, även trots att jag inte pratar ett ord franska... eller ok, ett par ord, men inget man säger till folk om man vill bli vänligt bemött! :D

Spanjorer är defenitivt värre isfl.

Det du säger ang dubbning av tv och film är starkt kopplat till deras bristande kunskaper i andra språk. Kolla själv hur det ser ut i Europa!, alla länder där tv / film visas på originalspråk (skandinavien, nederländerna, m.fl) med textremsa pratar och förstår hygglig engelska. Alla länder som dubbar (frankrike, spanien, tyskland m.fl.) har det mycket svårare med engelskan.

Vi här uppe har ju utöver skolengelskan exponerats för det engelska språket i varenda film, tvprogram, musik etc och även om man inte är medveten om det så sker en invänjning och inlärning iom exponeringen. Vi kan det helt enkelt, även om vi inte kan varenda ord eller lokal fras så känns allt igen. Även dialektala skillnaderna har vi lättare för. Pratet likaså, även om vissa har en tydlig svengelska så är vi överlag betydligt bättre på uttal än våra sydeuropeiska vänner.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top