Köpråd: Ryggskydd önskas

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
Hej

Jag har ett 5 år gammalt "Dainese Wave" som funkat helt ok men börjar bli lite sladdrig och väl insvettat...
Köpte ett nytt textilställ förra säsongen "Rukka Armaxion" som jag är mycket nöjd med men det säljs med ett D3O ryggskydd som på grund av textilställens stil och passform känns jäkligt osäkert att det sitter så pass bra på plats jag skulle vilja önska, så jag planerar att köpa ett löst ryggskydd ta ur det som sitter i jackan och här behöver jag lite råd och input från andra användare.

Jag vill ju gärna klämma/känna och prova innan köp så jag gick till MC varuhuset i Sthlm, där fanns först Rukkas egna 3DO "väst" med rygg och bröstplatta, kändes i passform och tillverkning jäkligt bra MEN det är alldeles för kort i ryggdel, slutar innan svanken och skyddar inte svanskotan så dessa 2 går bort.
Kvar i butiken fanns "Halvarsson Zolar" och den har också rygg och bröstdel (som jag nog siktar på som uppgradering från enbart rygg tidigare.

Så vad säger ni? har funderat på "Dainese Thorax Wave Pro" som man talat om här tidigare men funderar på om inte en "väst konstruktion" sitter bättre än den med hängslen, varmare kanske iofs...

Så några specifika tips? Kvalité är viktigt och vill gärna prova så Sthlm området är en fördel men inte ett absolut krav om det finns bra/enkla retur möjligheter.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Jag har en Dainese Wave Con Scapole som jag kör med "civilt", jag kombinerade den med en Dainese-bröstplatta vid bankörning tills jag köpte en Dainese Thorax Wave Pro som ju är båda i ett. Jag är löjligt nöjd med min Wave Con Scapole vad gäller passform, skydd (inkluderar skulderbladen) och ventilation. Thorax Wave Pro är i princip identisk med Wave Con Scapole således är jag lika nöjd med den. Den sitter bra, du har möjlighet att koppla loss bröstplattan och använda bara ryggdelen, den har små vadderingar över revbenen, bröstplattan trillar inte ur när jag öppnar stället.

Om du inte absolut vill ha hela skyddsvästbiten så tror jag du blir nöjd med Thorax Wave Pro, speciellt om du redan är nöjd med ditt Wave.
 

Salvion

Medlem
Gick med
14 Mar 2011
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R 1200 GS - 2011
@Kramer jag skall erkänna att jag bara på namnet är lite fördomsfull mot Biltema, man jag skall ändå kolla upp vad dom har för som sagt det är nog mest en förutfattad meing jag har, tack för tipset

@PeteR1
Det låter bra, skall försöka testa Wave pro och se hur den sitter, tack för tipset!
 

Escape Artist

Medlem
Gick med
13 Oct 2015
Ort
Gullspång
Hoj
GSX-R 1000 K1, Bandit 1200, CBR 1000F(såld), ZZ-R 600(såld), Jawa 638 m. sidovagn
Jag har köpt Biltemas nya level2 "väst".
Sitter riktigt gott och käns välgjord :tummenupp
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag kan tipsa om Knox Aegis, jag köpte mitt första -09 och uppgraderade till senaste versionen i lördags, och det har bara blivit bättre :tummenupp Det är visserligen "bara" ett ryggskydd, men väldigt trevligt, och det har funkat till allt från touring till racing. Jag köpte mitt på MC-boden.
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top