Turbobygge ZX9R

trywall

Maxstyrka Radio
Gick med
6 May 2009
Ort
Tenhult
Hoj
1998, Kawasaki ZX9R
Hallå där.
Jag sitter på en zx9r från 1998.
144 hk på typ 200kg fulltankad.
Det går utav bara attsingen.
MEN, nu vill jag ha tips och bra beskrivning på hur jag montar en turbo, tanken är att turbon syns först vid noggran granskning.
Dvs hojen ska se orörd ut.
Hur ser bakreceptet ut?
Hur mkt brukar sluteffekten bli med typ 0,5-0,7 bars ladd och dynojet kit??

a36eededfaace34d8b77d871abca9ddd.jpg
 

ZX9xpress

Medlem
Gick med
7 Oct 2011
Ort
Leksand
Hoj
Aprilia RSV Mille 2001 (turbo), GSXR1000 k8, Kawa ZX9 turbo
Hej Trywall, Du behöver åtminstone följande:
Tankanslutning med både tillopp och retur (egen tillverkning?), Bränslepump med högre tryck och flöde (tex Walbro gsl 392), Malpassi bränsletrycksregulator (MCXpress), Plenum med pitotrör och trattar ner till förgasarna (MCXpress?), intercooler (MCXpress?), kort grenrör (MCXpress?) så du kan montera turbon högt, hårdare kopplingsfjädrar (mcx hayabusafjädrar), 2 mm spacerplatta till cylinderraden (såga ut en ur dural aluminium likadan som cylinderfotspackningen).
Nästan alla delar borde finnas hos mcxpress, tel 0911-202005.
Kanske inte plenumet, jag har ritning på håldelningen till förgasarbryggan så du kan laserskära ut en bottenplatta och tillverka en själv.
Zx9 brukar ha ca 135 hk på hjulet original så det kan bli ca 190-200 hk@0,5bar och ca 230 hk@0,7bar (hjulhästar). Förutsatt att du har valt tillräckligt stor turbo, Mitsubishi TD04HL-16 ellet 19t är bra prisvärda aggregat.
Med 2 mm spacer tål den 1 bar med IC, förutsatt att lambdavärdet ligger under 0,85.
Skippa dynojetkittet, om den går bra som den är nu. Bluddrar den vid pådrag nu som sugmotor så kan du sänka eller byta nålarna så den går bra först. Sen bygger du turbo.
MVH
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Ett annat tips är att det är trångt framför kylaren och på min zx9 Turbo så ficka jag kapa bort 2-3 celler av vattenkylens underkant för att få plats med turbon så det blev självretur på oljan.

Ibörjan hade jag också intercooler monterad framför kylaren men efter något år och små problem med värme så tillverkade mcxpress en ny intercooler som var monterad i toppkåpan vilket fungerade helt suveränt.

Alltså orginal coolern hade 7 celler och det vi gjorde var att montera 3+3 celler efter varandra under lyset och precis där luftintagen på toppkåpan är, lite svårt att förklara men det var det bästa uppdateringen jag gjorde under dom 6500 mil med Turbo på den hojen. Den lämnade 254hk hos mcxpress vid 0,9bar i laddtryck.
Lycka till :)
 

Intense

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
i staan
Hoj
Blå fågel med fläkthjul
6500 mil med turbo, bra livslängd på bitarna :) Men ska väl till att man inte kör livet ur den varenda gång man åker också..
 

trywall

Maxstyrka Radio
Gick med
6 May 2009
Ort
Tenhult
Hoj
1998, Kawasaki ZX9R
Mycket bra tips ramlar in här ser jag. Mkt tacksam för det. Fortsätt och kom med tips och trix. Man vänjer sej ganska fort med originaleffekten. Även om den går bra.
 

hayabusaking

Medlem
Gick med
21 Apr 2003
Ort
Silentmountain
Hoj
Ducati 1154 med massa trams, ZX12R med Marklund Turbo :)
Ja verkligen det var både bandagar och semester turer till ringen osv, men sen tog det slut med ett brak..

Vevstaken rätt ut genom blocket i full gas 5 växel lyckades nätt och jämt hålla mig kvar på vägen då det blev olja överallt plus att staken mosade sönder även växellådan och låste upp hjulet ett par gånger innan jag fick stop på eländet.:tummenupp
 

Yngve

Life sucks, then you marry one who don`t
Gick med
13 Sep 2003
Ort
Norge
Hoj
Hayabusa 1585 Hayabusa 1471 ZX998R B-King 1507
Porting av topp samt 1000cc gir ca 165 hk på bakhjulet.... morro det også og mye billigere :)
 
Nyheter
Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Top