Byta motorolja, rätt spec?

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Hej!
Prövar i mekhörnan istället.

Ska byta motorolja imorgon och vill bara försäkra mig om att det är rätt olja. Tänkte köra på Biltemas: http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Ol...emisyntetisk/MC-olja-Racing-10W40-2000022967/

Visst kanske Motul är bättre men tycker Biltemas är tillräcklig, så frågan avser bara om det är rätt specifikationer på oljan.

Tack på förhand :)

EDIT: Ska in i en Kawasaki Z800e 2013
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad är det för exakta specifikationer som Kawasaki ställer på oljan?
JASO, API och allt vad det heter. Står i instruktionsboken som du har.

Annars överlag skulle jag säga att en helsyntet 10W–40 olja som är gjord för motorcyklar och fungerar med våtkoppling passar utmärkt för de behov man har i en Z800:a.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Provade deras helsyntetiska racingolja 10/40 och är bara nöjd än så länge efter ca 300 mil när jag upplevt det som problematiskt ibland att få i växlarna efter några hundra mils körning (jag kanske är lite känslig av mig när det handlar om lättväxlade växellådor) med olika oljor men inte med denna racing olja.Och att den sedan är klart billigare än andra märkesoljor är ju heller inget fel.
 
Last edited:

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Biltema 10w -40 oljan har rätt spann för alla tänkbara hojar så det är ok. De står att vi inte ska tjata om biltema vs annan olja men jag kan inte hålla mig. Varför köper man inte ett mer känt märke typ Valvoline helsyntet 10w-40 olja för bara 89kr liter finns bla hos Oljemagasinet ? När man köper Biltema vet man aldrig vad man får de byter levrantör som jag byter kalsonger!! Oljemagasinet tar bara ca 50kr i frakt oavsett mängd dessutom och man får oljan rel snabbt!

https://www.oljemagasinet.se/index.php?route=product/product&path=147&product_id=812
 

Purple Haze

f d bootlegger
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Borgholm, Öland
Hoj
2000 Yamaha XV 535, 1991 Yamaha TZR 125, 1982 Yamaha XJ 400
Alt för dig som köper på dig lite större mängder både till hoj och bil är att köpa från Tyskland. Priserna inkl frakt med DHL ligger oftast långt under de priser någon svensk återförsäljare kan erbjuda. Dessutom går frakten från Tyskland vanligtvis på två dagar... beställer man ex på måndag fm så har man oljan på onsdag em.

https://oeldepot24.de
 

NewMC

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2014
Ort
Stockholm
Hoj
2013 Kawasaki Z800e, Svart
Tack för inputs allesammans :)
Varför Biltema? Såvitt jag vet uppfyller de alla krav och människor har använt de i flera år utan anmärkning.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Tack för inputs allesammans :)
Varför Biltema? Såvitt jag vet uppfyller de alla krav och människor har använt de i flera år utan anmärkning.

Biltema köper in den billigaste oljan som uppfyller kraven och då menar jag billigaste i hela världen annars vore de korkade. De säger mig att den oljan klarar kraven med en hårsmån. Risken finns att man förkortar livslängden på motorn med 50-70% vs märkesolja i samma prisklass. Om Biltema körde samma oljelevrantör hela tiden så skulle man kunna bedöma hur bra oljan är men nu är de tyvärr som att köpa grisen i säcken.
För många år sedan kom de fram att Biltema hade Statoil som lev under några år men de köpte bara andra sortering av Statoil så de va inte den bästa oljan liks förbannat.

Ex på oljekvalle vs hållbarhet på motor så kan jag säkerligen köra min KTM 990 på spillolija i 3000 mil innan den lägger av för den är känd för att hålla 13000+ mil på bra olja.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
1290GT, K1200S
Biltema köper in den billigaste oljan som uppfyller kraven och då menar jag billigaste i hela världen annars vore de korkade. De säger mig att den oljan klarar kraven med en hårsmån. Risken finns att man förkortar livslängden på motorn med 50-70% vs märkesolja i samma prisklass. Om Biltema körde samma oljelevrantör hela tiden så skulle man kunna bedöma hur bra oljan är men nu är de tyvärr som att köpa grisen i säcken.
För många år sedan kom de fram att Biltema hade Statoil som lev under några år men de köpte bara andra sortering av Statoil så de va inte den bästa oljan liks förbannat.

Ex på oljekvalle vs hållbarhet på motor så kan jag säkerligen köra min KTM 990 på spillolija i 3000 mil innan den lägger av för den är känd för att hålla 13000+ mil på bra olja.

Kvalificerat skitsnack. Och angående din KTM blandar du nog ihop mil med km
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Risken finns att man förkortar livslängden på motorn med 50-70% vs märkesolja i samma prisklass.
Hur räknar du nu eller vad baserar du detta antagande på?

Om Kalle t.ex. byter olja vart 600-mil på sin R6 som han köra på gata och 1-2 gånger på bana* under säsongen så kommer inte hans motors livslängd att förkortas med 70% bara för att han använder Biltemas olja.

*=Nu tycker jag iofs att man skall byta olja oftare om man kör bana oavsett vilken olja man kör. Men för exemplets skull så tänker inte Kalle så.
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Biltema köper in den billigaste oljan som uppfyller kraven och då menar jag billigaste i hela världen annars vore de korkade. De säger mig att den oljan klarar kraven med en hårsmån.
Detta har jag skrivit et par ggr förut.
En "nära bekant" (exet..) jobbade på ett oljebolag.
De gjorde som alla seriösa företag i branschen gör, de köpte regebundet "konkurrentolja" och jämförde. Inkl Biltemas.
Allt var ju sekretessbelagt men jag fick veta att BT:s olja definitivt INTE var bland de sämsta och att vissa stora kända företags oljor klarade specarna med en håsmån inom vissa delområden..
Detta var dock på Statoiltiden.
Idag? vet ej...
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Biltema köper in den billigaste oljan som uppfyller kraven och då menar jag billigaste i hela världen annars vore de korkade. De säger mig att den oljan klarar kraven med en hårsmån. Risken finns att man förkortar livslängden på motorn med 50-70% vs märkesolja i samma prisklass. Om Biltema körde samma oljelevrantör hela tiden så skulle man kunna bedöma hur bra oljan är men nu är de tyvärr som att köpa grisen i säcken.
För många år sedan kom de fram att Biltema hade Statoil som lev under några år men de köpte bara andra sortering av Statoil så de va inte den bästa oljan liks förbannat.

Ex på oljekvalle vs hållbarhet på motor så kan jag säkerligen köra min KTM 990 på spillolija i 3000 mil innan den lägger av för den är känd för att hålla 13000+ mil på bra olja.

Med det sagt så har alla MC-tillverkare satt för låga spec på sina oljor som gör att motorerna kan rasa långt innan det är dags.
Kaos! :gnissla
KrEnkt!

Varför skulle en "känd" oljeleverantör producera en olja som ligger lååångt över den specen som står på flaskan?
Finns ingen ekonomi i det.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Kvalificerat skitsnack. Och angående din KTM blandar du nog ihop mil med km

Nej jag har full koll då jag forskade mycket i denna motor inför köp av sm 990. KTM lc8 motorn är outslitlig de har visat sig framförallt på offroadmodellerna som körs jorden runt. I stort sett alla 950/990 går 10000 mil med bara kopplingsbyte och någon bränslepump samt slavcylinderbyte till kopplingen. Flera har gått över 13000 mil and still goning utan att ens bytt kolvringar.

Ang Biltema oljan så blir de alltid vild debatt om den oljan duger eller ej jag skulle ha varit tyst som ts skrev från början haha. Jag säger bara att jag vill veta vilket märke oljan har. Märkesolja är ofta med i stora tester världen över så man kan läsa sig less om hur bra dessa oljer är. Och man kan tack vare namnet på oljan forska fram vilken olja som funkar bäst på tävlingshojar/bilar.
Jag kan garantera att tävlingsstallen inte kör biltema olja/coop/kvantum/jula mf.
I slitage tester (timken)r så kan de skilja mer än 70% i mekanisk nätning mellan 2 oljer och då är de märkesoljer som testas!! Gissa vad Biltema/coop/Jula oljerna skulle hamna i ett sådant test!!
Om man häller i en sådan dålig olja som tål 70% sämre nötning än en bra olja så håller i regel ändå en motor närmare 30% av sin normala livslängd med "bra olja". Undantag är vassa motorer med släplyftare eller vassa jänkar v8 de nöter ner kammar och släpor på bara några hundar mil med olja som inte klarar timken tester så bra.
Växellådsdrev slits också oerhört av olja som inte ligger bra till i timken tester.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Som jag har saknat en oljetråd.......

Om en oljefilm i motorn måste hålla för X belastning och Biltemas olja håller för 1,1X belastning kommer motorn då att hålla sämre än märkesolja B som har en filmbärighet på 1,9X? Kort sagt hur bra olja behöver vi för att motorn inte onödigt skall slitas?

Det korta svaret är att ingen av oss vet utan gissar och tror utifrån egen övertygelse och tester med tveksam bärighet på den faktiska applikationen. Så slå dig ner, tänd en cigarr, häll upp en virre och joina gissningsleken....
 

GubbLasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Ingarö, Stockholm
Hoj
Honda CRF1000 Yamaha MT-09 Honda CBR900sc33 Yamaha xtz750 CFmoto 500 Ktm 250 Freeride
Vad är det som säger att "Kända märken" inte oxå köper in olja från 3:e part och fyller i sina dunkar ?
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Jobbat på två företag där man tillverkat produkter till Ica ,Coop och Ö&B och där har man bara skiftat etikett.
Samma innehåll avsevärt billigare.Så inte helt omöjligt att det är så med biltemaoljan med
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jobbat på två företag där man tillverkat produkter till Ica ,Coop och Ö&B och där har man bara skiftat etikett.
Samma innehåll avsevärt billigare.Så inte helt omöjligt att det är så med biltemaoljan med

De är vanligt förekommande att de byts etikett på burkarna men vissa bolag skriver vart produkten kommer ifrån och de är helt ok för då vet man vart den kommer ifrån.
Som ex kör jag svenska Payback som inte säljer sin egen olja men de står på hemsidan och dunkarna vart de kommer ifrån. Payback köper den från Schaefferoil i usa och de är äldsta oljebolaget i världen så de finns uppsjöar av tester på deras olja och de har enormt bra rykte i racingvärlden. Skulle Payback själva blandat till en olja när de startade bolaget 2011 eller i dag skulle jag aldrig tordas kört den förrens om minst 20 år då de förhoppningstvist skulle finnas tester och den fått bra rykte.

Jag har faktiskt testat en matafärsolja "Lidel olja" i timken för en kompis tänkte hälla i den i sin bil. Den oljan skar lättare än om jag kört disel i timken. Kompisaren fick se resultatet vilket resulterade i att han smart nog kastade oljan.
 
Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Vad är det som säger att "Kända märken" inte oxå köper in olja från 3:e part och fyller i sina dunkar ?

Det är klart att de gör....

Flera av de stora fina märkena har ingen egen produktion av basolja och additiver utan köper dessa på världsmarknaden och blandar ihop, smäller på en egen logga och marknadsför satan för att kunna sälja dyrt....
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top