Bygga avgassystem till 2-takt?

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Söker efter tips ang. bygga avgassystem till en 1-cylindrig 115cc 2-takt.
Behöver bygga ett system liknande offroad/cross- modell. Skall användas på Trial-hoj.
Hur vet man vilken diameter man skall ha på de olika delarna?
Kanske finns det någon guru därute? :)
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
Jag byggde 2 rör till min moppe för 6-7 år sen. Byggde också ett till min Cagiva Mito 125. Det blev ganska lyckat, främst det andra röret till moppen. Cagivans rör blev mer högvarvigt än vad det skulle bli enligt beräkningarna.

2-stroke performance tuning av Graham Bell tar upp funktionen på ett 2t rör ganska väl. Där finns även måttexempel på rör till olika hojar.

Jag använde något gratisprogram som heter exhaust calculator också kommer jag ihåg.

För att få ut konorna på plåt gjorde jag mallar i gratisprogrammet cone layout, sen klippte jag för hand. Har man tillgång till vattenskärare slipper man klippa och det kan vara skönt!

Det bästa hade varit att simulera hela motorn och testa olika rör i t.ex AVL Boost eller GT Power, men de programmen har nog ingen privat. Därför får man vara beredd på att göra ett par rör tills man hittar det man vill ha.

PM:a din mailadress så slänger jag över boken och programmet om du vill :)
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Tackar för svar. Jag har tillgång till plasmaskärare, det borde väl funka?
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag hade tagit ett snarlikt befintligt och moddat tills det passade. Måste ju vara bättre? Livet är kort.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Köp en pipa från annan trialhoj på 100-140cc och bygg om den så den passar. Håll samma längd och volym kapa ur tårtbitar som du flyttar till andra sidan för att ändra vinklar så blir de ingen volymändring eller kortare tuninglängd. Att bygga ett system själv blir bara förluster överallt trots ihärdig påläsning för de är nog så svårt hitta pipor som är fabriksbyggda som går bra.

Undantag är om du vill lära dig bygga pipor bara för kul skull :banana
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Som Chronic och Boost3 föreslår, har jag redan tänkt tanken. Kan dock bli svårt att hitta just ett system som suttit på en Trial-hoj. Kan det funka från en 125cc offroad? Behöver inte bli 100% perfekt , bara nära nog !
 

Sydney

Friherre
Gick med
6 Jan 2006
Ort
V-ås
Hoj
H1
Du behöver ha ett system som blir aktivt redan på låga varv på bekostnad av hög toppeffekt som inte är intressant på en Trialhoj.
 

RaffeKawa

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2010
Ort
Broby
Hoj
Kawasaki A7 -68
Om du nu vill ge dig på det så behövs en del saker.
Först en mjukvara som beräknar längder och diametrar.
Sen ska man ha plåt, 1,2 mm är väl lagom tjocklek.
Bandsåg tycker jag skulle vara klart bättre än plasmaskärare. Vanlig plåtsax från Biltema tror jag också är bättre än plasmaskärare.
Sen ska det rullas ihop och svetsas.
Själv tycker jag gassvets är "da shit" men en MIG-fantom tycker nog annorlunda.
Har du kommit så här långt får du slå igång svarven och göra någon sorts pryl som passar mot avgasporten på motorn.
Så här långt är det hela ganska rättframt, även om det tar en stund.
Efter detta ska alltihop passas in på hojen och nu börjar det bli knepigt.
Eftersom röret du nu byggt är spikrakt måste du börja kapa och svetsa för att få rätt krökar på det.
Bågfil är lagom, lägg sågsnittet i kanske 5-10 graders vinkel på lämpligt ställe, vrid delarna 180 grader relativt varann och svetsa ihop. Vips har du skapat en 10-20 graders vinkel på röret!
Och så håller du på tills pipan passar som den ska.
Det finns programvara som beräknar plåtutbredning för sneda koner och det är rätt bekvämt tycker jag, men man måste ju i förväg bestämma sig för hur saker och ting ska se ut.
Stingerrör lär du inte behöva om du inte ska varva över 9000 och de ska du väl inte? Men ett fäste för ljuddämpare måste skapas.
Sen är det ju bara gummiupphängda fästen och fjäderfästen mot motorn kvar!

Har man gjort det några gånger och har alla prylar kanske det går på en dag, om inte så...
Har man ingen plåtvals, och det har man ju inte, så får man lösa det problemet genom att vika litegrann, flytta, vika lite, flytta....
Visst, plåt är billigt och mekaniska maskiner är roliga men man blir mätt på bakelser också efter ett tag. Särskilt när sågsnitten man lägger med bågfilen inte blir raka och bitarna glipar en cm när man vridit dem 180 grader.............. för man kan ju inte sätta pipan i skruvstycket när man ska såga.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Som Chronic och Boost3 föreslår, har jag redan tänkt tanken. Kan dock bli svårt att hitta just ett system som suttit på en Trial-hoj. Kan det funka från en 125cc offroad? Behöver inte bli 100% perfekt , bara nära nog !

Vi måste vet mer exakt vilken motor de gäller typ hur gammal den är och från vilken maskin den kommer ifrån för att kunna avgöra viken pipa som passar bäst. Man måste lista ut vart effektpiken är i varvtal hur mycket den varvar som mest för att kunna bygga en pipa.
Som redan nämnts så är en crosspipa eller offroadpipa för högvarvig men vet man viket varvtal din ska dras till så kan man enkelt förlänga en crosspipa eller offroadpipa så de funkar skapligt. Men bäst är såklart en trialpipa från någon hoj.

100-150cc pipa funkar lika bra. Stingerröret och ljuddämparens storlekar spelar ingen roll för man sätter in intern strypning i stingerröret om de är för grovt på "offroadpipan" En pipa som ev skulle funka bra om man förlänger den i midjan ca 100mm är en yamaha dt 125 pipa från 80 talet.
 

xyz

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2010
Ort
göteborg
Hoj
ks 50 Kawa S1
Är verkligen ett "aktivt" system att föredra på en trial, där vill man väl ha så långt o snällt register som möjligt.
 

pentti01

Medlem
Gick med
3 Apr 2012
Ort
Storvik
Hoj
99. Honda VFR800 fi
Som boost3 nämner, funderar jag just på att skaffa ett system från en DT125 80-talare.
Får helt enkelt börja där.
Motorn kommer att bli en Lifan AX100 med "Big bore"-kitet som skall ge 115cc.
Vill börja så för att motorn är billig och jag behöver inte en "värsting"-hoj , det är mest byggandet som lockar. OCH ,, att få klättra lite :)
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top